Hazánkban ültünk be a Kia Stonicba – 3,7 milliótól elérhető

Nyomtatás

A kis crossoverek kategóriája egyre csak tágul, és hiába nő folyamatosan a szereplők száma is, még mindig megéri beszállni a szegmensbe. A Kia sem habozott sokat, és nemrég bemutatta a Stonicot. Alig néhány hónapja történt a leleplezés, de máris hazai környezetben ismerkedhettünk meg a Kia legújabb kis crossoverével.

A koreai márka alaposan belehúzott a számára eddig idegen kategóriák meghódításába – elég csak a Niróra vagy a Stingerre gondolni. A szimpatikus irányvonalat pedig tovább folytatják: Stonic néven kis crossoverrel bővült a kínálat. A többek között az Opel Crossland X-nek, a Renault Capturnek, a Peugeot 2008-nak és a Mazda CX-3-nak konkurenciát állító újdonság elsőként a Hyundai égisze alatt jelent meg, méghozzá Kona néven, viszont ahogyan azt el is vártuk, végül nagy különbség lett a két márka végterméke között.

A Kia és a Hyundai egyébként elképesztő növekedést mutat az elmúlt években, ami modelljeik teljesítményét tekintve nem is csoda. Ennek a lendületnek a megtartásában pedig hatalmas szerepe lesz a Stonicnak és a Konának, ugyanis az úgynevezett B-SUV – tehát kis SUV – szegmens a legdinamikusabban növekvő kategória, és az előrejelzések szerint ez a trend nem is fog megtörni még sok évig.

A B-SUV szegmensbe rengeteg más kategóriából szállnak át vásárlók, de legnagyobb arányban a kisautók és a kompaktok tulajdonosai választják ezt a kategóriát, ugyanakkor a szépen lassan megszűnő, kisebb-nagyobb egyterűekből és a méretesebb SUV-kból is sokan ülnek át. Ez pedig nem csoda, hiszen a B-SUV-ok szinte minden célra megfelelnek. Egyébként ez az a szegmens, ahol a legkevésbé márkahűek a vásárlók, és a legnagyobb arányban választanak a dizájn alapján.

A Kia Stonic számára tehát minden adott, hogy sikeres legyen, beleértve a formákat is. A bemutatón egy fehér-narancssárga és egy tiszta piros modell vett részt, és mindkét autó kifejezetten jól mutatott. Az alapformák vagányak, de nem túlságosan hivalkodóak, így mindenki könnyen megtalálhatja a számítását – egyszínű kivitelben visszafogottabb, míg kéttónusú, élénkebb színben kirívó is tud lenni a Stonic. Elsőre furcsának tűnhet, hogy az eltérő színű tetőt a C-oszlop megszakítja, ám ez valójában tudatos húzás volt a gyáriaktól – a targa felépítésű autók tetejét szerették volna eszünkbe juttatni, és ez egészen jól sikerült nekik.

A Stonic külső méretei egyébként a kategória átlagát hozzák: 4,14 m hosszú, 1,76 m széles és 1,52 m magas, amihez 2,58 méteres tengelytáv tartozik. A magasra húzott övvonal egészen sportos profilt teremt, amelyet a jól kihangsúlyozott kerékjáratok is fokoznak. A kupésan lejtő tetőív elmarad, de cserébe tágas belső teret kapunk: négy megtermett felnőtt is elegendő helyet talál belül, ahol a kategória legnagyobb válltere fogadja őket, de a lábtér és a fejtér is az élmezőnyben van. A csomagtartó alaphelyzetben 352 literes, de természetesen bővíthető, és a jobb felszereltségű modellekben két szinten állíthatjuk a padlót is.

A műszerfal felépítését tekintve nincs nagy meglepetés a márka ismerői számára, hiszen szinte egy az egyben a Rio megoldásai köszönnek vissza, beleértve a középkonzol tetejére kerülő, mindenféle okostelefonos csatlakozásra képes multimédiás egységet, a klímakonzolt és a műszerfalat is – és akkor a kormányról még nem is beszéltünk. Cserébe könnyen boldogulunk majd a belső térben, a hangulatot pedig színes betétekkel fokozhatjuk – egészen pontosan négyféle (bronz, szürke, narancs és zöld) csomaggal dobhatjuk majd fel az egyébként is barátságos környezetet. Ha már a személyre szabhatóság is szóba került, ötféle tetőszínből válogathatnak majd a tulajdonosok, és bár nem lehet mindent mindennel párosítani, így is bőven lesz lehetőség egyedi konfigurációkat összeállítani.

Technológiai vívmányokból sem lesz hiány, ugyanis a Kia szinte minden elérhető biztonsági és vezetéstámogató rendszerét elérhetővé tette a Stonichoz is. Mindez azt jelenti, hogy az ütközésmegelőző rendszertől kezdve a holltérfigyelőn, a sávelhagyásra figyelmeztetőn, a hátsó keresztirányú forgalomfigyelőn és a távolsági fényszóróasszisztensen át egészen az éberségfigyelőig minden elérhető lesz – és akkor a sávelhagyásra figyelmeztető rendszerről még nem is beszéltünk.

A Hyundai/Kia duó nem bízta a véletlenre a Kona/Stonic sikerét, ugyanis a modellhez teljesen új platformot fejlesztettek. Az 51,8 százalékban magas szilárdságú acélból álló alap könnyűnek, de erősnek ígérkezik, és sokoldalú variálhatóságot tesz lehetővé. A futómű egyébként elöl MacPherson, hátul pedig csatolt lengőkaros felépítést kapott, de ez ebben a kategóriában nem meglepő.

A motorpaletta meglehetősen nagy változatosságról gondoskodik. Belépőként rendelhető lesz a márka 1,25 és 1,4 literes szívómotorja (előbbi 84 lóerővel és 124 Nm-es nyomatékkal, utóbbi pedig 100 lóerővel és 136 Nm-es nyomatékkal), melyek felett az egyliteres, háromhengeres turbómotor áll 120 lóerővel. A kis egység 172 Nm-es nyomatéka 1500-tól 4000-ig folyamatosan jelen van. Az 1,25 literes egységet leszámítva – amihez ötgangos szerkezet jár – minden motorhoz hatfokozatú egységet párosítottak a gyáriak, és a későbbiekben automata is elérhető lesz majd.

Természetesen dízelmotor is rendelhető, de kezdetben csak egy egységgel számolhatunk: az 1,6 literes szerkezet 110 lóerővel és 265 Nm-es csúcsnyomatékkal áll a vásárlók rendelkezésére, és ugyancsak hatfokozatú kézi váltót párosítottak hozzá a gyáriak. Korábban arról szóltak a hírek, hogy akár összkerékhajtású verziók is elérhetőek lehetnek, de erről egyelőre még nem esett szó.

Az egyik legfontosabb kérdés azonban az árazás lehet, és szerencsére tudta ezt a Kia is, így egészen kellemes összegekkel találkozhatunk. A következőkben az akciós, bevezető árakról fogunk beszélni, amelyek minden változat esetében egységesen 250 ezer forintos engedményt jelentenek, így a normál listaárak ennyivel vaskosabbak. A Stonic beszállója az 1,25 literes benzinessel most csak 3,7 millió forint az LX szinten, amihez ugyan több hasznos extra is jár, ám klímát sajnos nem kapunk, így érdemes rögtön az LX Exclusive szintre ugrani, ami 300 ezer forinttal drágább. 4 millióért tehát klímát, bluetooth kihangosítót, elektromos, fűthető első tükröket, tetősíneket és első ködfényszórókat is kapunk. Ehhez egyébként 250 ezer forintért megvehetjük az ADA csomagot, amihez gyakorlatilag minden vezetéstámogató és biztonsági asszisztenst megkapunk, leszámítva a holttérfigyelőt és a parkolóradart.

A metálfényezés felára egyébként egységesen 120 ezer forint. Újabb 300 ezres ugrást jelent az EX Limited szint, amihez túl sok pluszt nem kapunk, ám csak innentől elérhetőek például a színes belső betétek 200 ezer forintért, és a 350 ezer forintos komfort csomag, amiben olyan extrákat kapunk meg, mint a fűthető ülések és kormány, a kétzónás klíma vagy éppen a LED-es nappali menetfény és hátsó lámpák. Az EX szinthez is külön meg kell rendelni az előbb említett ADA csomagot és metálfényezést, ám ezzel már 5,22 milliónál tartunk, és még mindig csak az 1,25 literes motort kaptuk meg. Az 1,4-es benzines felára egyébként 400 ezer, az 1-literes turbósé 600 ezer forint, míg az egyetlen dízel pedig már 950 ezerrel drágább mint a belépő modell.

A legmagasabb, EX Prémium csomag egyébként már egy méretes, 600 ezres ugrást jelent, ezzel az 1,25-ös egység esetében is 4,9 milliós alapárral számolhatunk, és még ezt is tovább fokozhatjuk közel 1,1 millió forinttal. Mindezt pedig a 200 ezres színes belső kárpit csomagnak, a 120 ezres metálfénynek, a 250 ezres ADA csomagnak, a 250 ezres napfénytetőnek és a szintén 250 ezres navigációt és tolatókamerát nyújtó csomagnak – és ebben a 150 ezer forintos 17 colos keréktárcsák még benne sincsenek.

A legdrágább verzió tehát egy 1,6-os dízel lenne, de szerintünk az 1-literes tubós lehet a legjobb választás, ami tehát az összes elérhető extrával felszerelve most 6,72 millió forintért vihető haza, ami ugyan nem kis összeg, de akár egy kompaktot is tud helyettesíteni, ráadásul divatos és ügyes autó, így összességében azért nem ördögtől való ez az árcédula. Ráadásul józan felszereltséggel 5 millió alatt hazavihető az autó már az 1-literes turbóssal is, ami bizony nem rossz ár, még ha ezért le is kell mondanunk a jópofa színes belső betétekről és néhány extráról. A végső ítéletet azonban csak az első tesztek után tudjuk majd meghozni, amire reméljük hamarosan sor kerül.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark