Jeep Compass menetpróba – Sosem volt még ilyen jó

Nyomtatás

A Jeep Compass legfrissebb kiadásának európai változata idén márciusban, a Genfi Autószalonon ünnepelte premierjét, májusban pedig a modell máris rendelhetővé vált hazánkban, igaz, csak a kiválóan felszerelt, így nem éppen olcsó ‘Opening Edition’ bevezető felszereltséggel, 9,73 millió forinttól. Időközben megérkeztek az egyszerűbb felszereltségi szintek és az olcsóbb hajtásláncok is, így már 7 millió forinttól elérhető a közepes Jeep, amit a Renegade és a Cherokee közé pozicionált a márka - a kínálat negyedik tagja a Grand Cherokee luxusterepjáró. A Jeep magyarországi képviselete a múlt héten rendezte meg az új Compass hazai bemutatóját; a menetpróbán az időjárás igazán cudar, az autó viszont meggyőző volt.

A 4,4 méter hosszú (tengelytáv: 264 cm) Compass a kompakt szabadidőjármű szegmenst, a világ egyik legfontosabb, rendkívüli ütemben növekvő piaci kategóriáját gyarapítja, amelynek globális éves eladásai a várakozások szerint 2020-ra csaknem 20 százalékkal gyarapodva elérhetik a 7,5 millió darabot. A modellre visszatérve, a vadonatúj szabadidőjármű azonnal Jeepként azonosítható, köszönhetően az olyan hagyományos formai megoldásoknak, mint a hetes osztású hűtőrács, vagy a trapéz alakú kerékívek. A Jeep formatervezői fényes fekete háttér előtti, különálló króm elemekkel frissítették fel a legendás hetes hűtőrácsot.

A fekete körvonalú fényszórókeretek még karakteresebbé teszik a vadonatúj Jeep Compass megjelenését. A csapott tetővonal és az izmos kerékdobok határozott megjelenést kölcsönöznek az autónak. A Jeep márkára jellemző, teljesen körbefutó üvegfelület és a fényes feketére festett tetőlemez (opció) egészen prémium megjelenést eredményeznek. A Compass hátsó megjelenésének meghatározó eleme a LED-es zárófény: a keskeny, szögletes lámpatest a csomagtérajtóra átfutva erőteljes megjelenést kölcsönöz a modellnek.

Belül a középkonzol trapéz alakú kerete jellegzetes Jeep formai elem, színében és kidolgozásában a belső tér kiviteléhez alkalmazkodik. A középkonzolon kapott helyet a Uconnect rendszer 5, 7 vagy 8,4 colos érintőképernyője. A Uconnect 7.0 vagy 8.4NAV rendszerek nagyfelbontású, kapacitív érintőképernyőjük mellett az új Apple CarPlay és Android Auto funkciók révén nyújtanak kihangosítást, navigációs és hangvezérelt üzenetkezelést. A vezető előtti műszeregységben 3,5 vagy 7,0 colos LED kijelzőt találunk. A beltér mérete a mindössze 4,4 méteres hossz ismeretében meglepően tágas, a csomagtér pedig szintén korrekt méretű, alaphelyzetben 458 literes.

A kategória egyik legkiválóbb terepképességeiről egy fejlett intelligens állandó összkerékhajtási rendszer, a Jeep Active Drive gondoskodik, amely a rendelkezésre álló hajtóerő akár 100 százalékát képes bármely kerékre összpontosítani. A Jeep Active Drive része a Jeep Selec-Terrain funkció, amely négy különböző üzemmódot (automata, hó, homok, sár) kínálva gondoskodik minden felszínen, időjárástól függetlenül, úton és terepen egyaránt az optimális összkerékhajtásról. A Compass hátsó tengelye ‘lekapcsolható’, így az autó képes akár fronthajtással is közlekedni, ami jobb üzemanyag-fogyasztást eredményez. A négykerékhajtású modellek hasmagassága különben 215 mm, míg az elsőkerekes Compassoké 198 mm.

A Compass európai kínálatát egy benzin- és két dízelmotor alkotja, de összesen 5-féle teljesítményszint létezik. Az 1,4 literes MultiAir2 benzines turbómotor 140 vagy 170 lóerőt képes leadni, legnagyobb forgatónyomatéka 230 vagy 250 Nm. A gyengébb változathoz fronthajtás és 6-fokozatú manuális váltó társul (ez a belépőmodell), az erősebbik benzines pedig széria összkerékhajtással és kizárólag 9-fokozatú ZF-féle automatával érkezik.

A dízelválaszték a takarékos 1,6 literes MultiJet II motorral indul, ennek 120 lóerős csúcsteljesítménye 3750/percnél érhető el, a legnagyobb forgatónyomaték 320 Nm (1750/perc). A motorhoz hatfokozatú kézi sebességváltó és elsőkerékhajtás tartozik. A 2-literes MultiJet II dízelmotor 140 lóerőt (4000/perc) és 350 Nm nyomatékot (1750/perc) ad le. A motorhoz a kilencfokozatú automata vagy a hatfokozatú kézi sebességváltó egyaránt választható, csakis összkerékhajtással. Ugyanezen kétliteres MultiJet II dízelmotor nagyobb teljesítményű, 170 lóerős kivitele kizárólag a kilencfokozatú automata sebességváltóval és összkerékhajtással rendelhető, akárcsak a 170 lóerős benzines.

Az utasok biztonsága elsődleges jelentőséget élvezett a vadonatúj Jeep Compass fejlesztése során. A modell több mint hetven fejlett aktív és passzív biztonsági és vagyonvédelmi funkciót kínál, beleértve a ráfutásos ütközést gátló Forward Collision Warning-Plus rendszert és a sávelhagyásra figyelmeztető LaneSense Departure Warning-Plus funkciót (mindkettő alapáras tétel minden kiviteli szinten). Emellett holttér-felügyelet és hátsó keresztirányú forgalom-felügyelet, ParkView tolatókamera dinamikus segédvonalakkal, teljesen automata párhuzamos és merőleges parkolósegéd, adaptív tempomat, ESC menetstabilizáló elektronika elektronikus borulásvédelemmel, valamint hét légzsák alkotja a modell arzenálját.

A fokozott védelem érdekében a Compass „biztonsági cella” vázszerkezettel rendelkezik, amely több mint 65 százalékban tartalmaz nagy szakítószilárdságú acélt. Ennek meg is lett az eredménye az EuroNCAP töréstesztjén, ugyanis a modell maximális, ötcsillagos minősítést ért el a független, az autók biztonságát vizsgáló szervezet értékelése alapján. A típus minden kategóriában – felnőtt utasvédelem, gyermek utasvédelem, gyalogosvédelem és vezetőtámogató rendszerek – kedvező eredményt ért el.

Az árlista röviden összefoglalva a következőképp alakul a listaárak tekintetében: a belépőmodell, vagyis a 140 lóerős 1,4 literes turbós benzines fronthajtással és kézi váltóval 7,02 millió forinttól rendelhető. Felszereltségi szintből három van: az alap a Sport, a második a Longitude (plusz 710 ezer forint), a harmadik pedig a Limited (+1,03 millió forint a Longitude-hoz képest), de a hosszú extralistának köszönhetően nem csak csomagban, hanem egyenként is számos opciót kérhetünk. A legolcsóbb dízelmotor 430 ezer forinttal drágább a belépő benzinesnél.

A 2-literes dízel csak a második szinttől, és kizárólag összkerékhajtással rendelhető, így nem olcsó: kézi váltóval 9,21, automatával pedig 10,06 milliótól indul. A csúcsváltozat (170 lovas dízel, automata, összkerék, Limited felszereltség) 11,69 milliót kóstál. Ár/érték arányban a kiválóan felszerelt Opening Edition verziók a legjobbak, kicsivel 10 millió forint alatt.

Bízunk benne, hogy rövidesen megérkeznek hozzánk az első Jeep Compass tesztautók, így alaposan megvizsgálhatjuk a márka legfrissebb üdvöskéjét, amely főként azoknak lehet kiváló alternatíva, akik egy kompakt crossoverre vágynak, de nem egy tömegmodellt, hanem egy különlegesebb négykerekűt szeretnének birtokolni.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark