Opel Grandland X és Crossland X testközelből - Testvérek között

Nyomtatás

Az 2017-es év a villámos márka számára sokat ígér, a Peugeot-s mennyegző érdemeként 3+1 modell is csúcshódításra készül, ez  alkalommal pedig az importőr jóvoltából a Crossland X-et foghattuk egy menetpróba erejéig vallatóra a Budapest-Pozsony autópálya szakaszon, hogy megérkezve a WaterWorks Múzeumba, a világpremier előtt, mi magunk is szemügyre vehessük az új GrandlandX-et. A villámos márka jelenlegi kínálatának legnagyobb SUV-ja a gyártósort megelőzve, mesteri gyári kezek munkájaként, mintadarabként érkezett a szlovák fővárosba, hogy  testközelből adhassunk róla hírt.

A beszámolónak ez alkalommal két része lesz, egyfelől a Grandland újdonságait fogom megénekelni, másrészt azonban szólni kell a gyáriak legfrissebb crossoveréről, a kistestvér a Crossland X-ről is, amelyet már Kenéz kolléga is elvitt egy körre, igencsak reménykeltő információkkal távozva.

Ahhoz viszont, hogy az autókról konkrétan közelebbi képet is adjak, induljunk nagyobb távolságból. Koncz Gábor, az Opel Magyarország ügyvezető igazgatója a sajtóbemutatón egyúttal a márka piaci helyzetét és eladási számait is ismertette, melynek tükrében még érdekesebb a SUV és CUV (Crossover Utility Vehicle) pozíciója.  A teljes autópiac vonatkozásában elmondta, hogy az elmúlt két évben egyaránt bővülés és növekedés látszik az eladási számok tekintetében: 2015 és 2016 között 24,5%-os, míg a tavalyi évet követően 15%-os emelkedés látható, míg a hivatalos Datahouse adatok szerint a márka a májusi eredmények tükrében a harmadik helyet foglalja el a Ford és a Suzuki mögött a hazai teljes piacon.

A flottás és magánszemélyeknek történő eladás tekintetében is érdekes változások mutatkoznak, melyek a SUV és crossover modellek vonatkozásában is érdekesek lehetnek, hiszen ezek azok az autók, melyeket elsősorban családi használatra, magánszemélyek vásárolnak. 2017.  január és május között 9%-os növekedés tapasztalható a kiskereskedelmi eladásokban (jelenleg 53%-47% a flotta javára, de csökken a különbség) ráadásul ahogy bevezetőnkben is szóltunk róla, idén négy újdonság is vásárlókra kíván találni. Ebből talán a teljesen elektromos Ampera-E (teszt hamarosan) lesz egy kicsit kakukktojás a kisebb darabszáma miatt, de három testvére, az Insignia és a Crossland X, valamint a Grandland X mind igencsak vonzó lehetőségeket nyújtanak majd.

Mivel a Grandland X-et korábban még nem láttunk, következzen néhány ismérv a most  kizárólag a szaksajtónak prezentált modellekről, melyek áprilisban készültek. A gyártósorra kerülő darabok az elkövetkező hetekben kezdik meg útjukat, és várhatóan szeptember végén, október elején kerülnek a kereskedésbe, s mi magunk is az őszi időben vehetjük majd górcső alá. De hova is tartozik a modell? Méretben haladva az Opel kínálatán, akkor a Crossland X jelenti a kis belépőt (például a Suzuki Vitarának megfelelve), fölé a Mokka X sorol (méretben a Suzuki SX4 S-Crossnak megfelelve), majd pedig jön a Grandland X, ami a Peugeot 3008 villámos megfelelője.

A formaterv mindig érdekes téma, és rendkívül sok meglátást érdemelhet, amit tesztünkben majd meg is teszünk, de ami már most látszik az újdonságon az a klasszikus motorháztető él, a Mokkánál is látható trapéz alakú hűtőrács a büszke Opel lógóval, mely két szárnyban folytatódik, ehhez a széthúzott lámpák fokozzák a sportosságot nappali és helyzetjelző LED-es világítással. Az oldalsó övvonal ráadásul felfelé folytatódik, ahogy követjük tekintetünkkel, a lágyabb vonalak a tetőn is érvényesülnek, mely opcionálisan kétszínű és üveg is lehet. Megjelenésében tehát jól kendőzi a modell a rokonságot.

A Grandland X 4,48 méteres hosszával egy jottányit még közvetlen testvérénél, a Peugeot 3008-nál is nagyobb, köszönhetően a nagyobb túlnyúlásoknak. A 2675 mm-es tengelytáv és a platform is megegyezik, így például az egyszerű csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztés is az oroszlános testvérből érkezik majd. Viszont ennek köszönhetően a csomagtartó meglehetősen tágas alapból 514 literes, amelyet az ülések ledöntésével 1,65 köbméterre növelhetünk.

Az opelesítés egyébként jól sikerült: testvérétől teljesen elkülönül megjelenésben a Grandland X, és ez igaz a belső térre is, amely a villámos márkára jellemző kialakítást kapott. A technológiai megoldások és felszereltségek közösek: teljesen LED-es adaptív fényszórót, AGR minősítésű üléseket, vezeték nélküli töltést, vezetési segédrendszerek arzenálját és az OnStar szolgáltatást is megtaláljuk a kínálatban. A belső teret illetően az Insigniánál is jelenlévő tulajdonságok visszaköszönnek: a vezető felé eső kijelzők és a széjjelhúzott műszerfal minőségi, puha tapintású műanyagokkal parolázik.

Összkerékhajtás nem lesz (hiszen a 3008-hoz sincs), de elérhető a menetstabilizálóval és a négyévszakos abronccsal trükköző Grip Control rendszer. A motortér is francia tartalommal jelentkezik, méghozzá az 1,2 literes háromhengeres és az 1,6 literes négyhengeres turbómotor képében, amelyekhez a kétliteres dízelmotor kínál kezdetben kecsegtető alternatívát 2018. januárjától.

Az árakról még korai beszélni, hiszen a meggyőzően tágas, jó minőségű anyagokból építkező modell igazán csak a Frankfurti Autószalonon vezeti fel magát, hogy az ősz végével megérkezzen hozzánk.

Addig is itt a kistervér Crossland X, ami 4,21 méteres hosszúságával 16 centiméterrel rövidebb az Astránál, de közben 10 centiméterrel magasabb is, ami nagyon jót tesz a kilátásnak. Leginkább a Meriva utódjának tekinthető, méreteiben, használhatóságában, ugyanakkor modern megjelenése, a Grandlandnál is említett stílusjegyei, vagy az Adammal párban lévő tetőíve vagányságot kölcsönöz megjelenésének.

A B-szegmensben is egyre emocionálisabb autókat kívánnak a vevők. Mozgalmas designjával és az urbánus életstílushoz illő előnyeivel ennek a várakozásnak felel meg a Crossland X, – városban kezesen viselkedik, hosszú úton magabiztosan teljesít“, jelentette be az Opel marketing-főnöknője, Tina Müller az X-Faktoros típust. „Olyanoknak való, akik a városban élik ki a vidék iránti szeretetüket, saját paradicsomot és zöldséget termesztenek a tetőteraszon, és tágas helyet akarnak a gyerekeiknek, illetve amikor bevásárolni mennek a bio-piacra“  - mondják a gyáriak, mi pedig teszten is próbáljuk ezt ellenőrizni, de addig is következzenek a benyomások a menetpróbáról, női szemmel.

Az utastér tágas, magasabb utasaink sem lesznek gondban sem a láb, sem a fejtér vonatkozásában, kényelmesen utazhat akár 5 fő is a csomagjaival, és amiről különösen pozitívan tehetünk említést, az az ülések kényelme és állíthatósága. Nemcsak gerinctámasz van benne, hanem az első és hátsó sor eltolható 150 miliméterrel, ezzel pedig 410 literről 520-ra növelhető a csomagtartó, ami a kategóriában a legtágasabb megoldást jelenti.  A deréktámasz elektromosan állítható, emellett az ülőlap hossza is, ami hosszú lábú pilóták számára egyenesen áldás - és ezen a szinten kizárólag csak a villámosok kínálatában elérhető.

A műszerfal a fekete szín dominanciája ellenére igényes és kellemes érzetet ad, nem kemény, ráadásul a nap sem tükröződik vissza rajta. A kormány bőrözött, jó fogású, azonban vezetés közben úgy tapasztaltam, hogy a kelleténél jobban igényli a sofőr munkáját, kisebb holtjátéka van, ugyanakkor az autó jól manőverezhető szűk parkolóban is, az első oszlopok sem takarják a kilátást, a fordulókör 11,2 méter faltól falig.

A hajtásláncokat illetően igencsak jó dolgom volt, ugyanis a Budapest-Pozsony útvonalat egy 120 lóerős 1.6 CDTI Crossland X kormányánál töltöttem, míg a Pozsony-Budapest útvonal az 1,2-es 130 lóerős háromhengeres benzines turbómotor társaságában telt, immár automataváltóval, tehát a modellpaletta mindkét változatára lehetőséget biztosított az importőr, ami nagyban segítette az impressziók kialakítását.

A tesztadatokra és mérésekre Olvasóinknak még várniuk kell, ugyanakkor női szemmel tapasztalataim közé tartozik, hogy a motor jól húz, gyorsításra hamar megjön a nyomaték, és gond nélkül tudunk autópályán előzni. A karakterével sincs gond, maximum lehetne egy árnyalattal csendesebb, a benzines alacsony fordulaton is pozitív, de nem bánja, ha magasabb tartományba visszük. Ebben az esetben automata váltóval történt a próba, amely igencsak előnyére szolgált, a váltómű minden érezhető fennakadás nélkül, jól végzi a dolgát, gyorsításnál sem lehet okunk panaszra a visszakapcsolásra, jelentős mértékben fokozza a komfortot. A kézi váltóval a dízel esetében ez esetben nem teljesen tudtam megbarátkozni, a menetpróbán az autó még nagyon új volt, ezért minden pontatlanabb váltást, kicsit nehezebb kapcsolhatóságot ennek tudok be, így a szívem most az automatáé.  A biztonsági rendszereket illetően a széria felszereltség mindkét szinten magas, az extralistán pedig egészen kedvező tételeket is találunk.

Az biztonság mellett a parkolás szintén fontos szempont, ehhez az Opel-frontkamera járul hozzá, mely olyan vezetőtámogató rendszerek alapját képezi, mint a jelzőtábla- és a sávtartó-asszisztens. Ha véletlenszerű sávelhagyást regisztrál a rendszer, látható és hallható riasztással figyelmeztet, de tartozik hozzá gyalogos felismerővel és automatikus vészfékezéssel kiegészített figyelmeztetés a frontális ütközés veszélyre vonatkozóan is. Mindehhez hozzátartozik a Crossland X panoráma tolatókamera, 180 fokos látószöggel, ami szintén segíti a vezetőt.

Összességében: a crossover Crossland X-et vezetve is pozitív vezetői élményeket szereztem, a praktikuma kiváló, a manőverezhetősége és a beltere szintén, a menetpróba alapján a benzines és automataváltós modell a testvéri egyenlőség mellett kedvesebb lett a szívemnek, amellett, hogy fogyasztásában és kulturáltságában a dízelnek is adhatunk esélyt; nem járunk rosszul, a kézi váltó pedig nem szerpentines használat mellett megszokható lesz. A kompakt SUV kategóriában már prémium jegyeket mutató Grandland X vonzó és ígéretes versenyző lesz, üléspróbáján mind küllemét, mind belterét illetően bókokat zsebelhet be - kíváncsian várjuk, hogy elvihessük egy körre.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark