A Kia elképesztő utat járt be az elmúlt 10-15 évben: manapság már nem lepődünk meg azon, hogy egy kiváló négykerekűt tesznek le elénk az asztalra a vadonatúj Ceed képében, de ha megnézzük, hogy az első Európában, Európa számára fejlesztett kompaktjuk óta mekkora volt a fejlődés generációról generációra, akkor bizony nagyokat pisloghatunk – és még csak a harmadik változatnál járunk. A magyar importőr is erre helyezte a hangsúlyt a hazai menetpróbán, ahol végre kipróbálhattuk, hogy mit is tud a vadonatúj Ceed.

A koreaiak kompaktja tulajdonképpen már a 2007-es bemutató alkalmával is alaposan meglepte az európai piacot: ekkor ugyan még viszonylag messze állt a kategória élmezőnyétől, de kiváló ár/érték arányával így is a piac egyik legjobb ajánlataként szállt ringbe. A második generáció esetében már senki nem lepődött meg a hatalmas fejlődésen, és az autó hozta is azt, amit elvártunk tőle. Márciusban pedig bemutatkozott a vadonatúj, harmadik generációs Ceed is, amitől joggal várhattunk még többet, mint korábban – már csak azért is, mert azóta tudjuk, hogy a Kia olyan autók megalkotására is képes, mint például a Stinger.

Méltán lehetnek büszkék a Ceed elődeire is a koreaiak - galéria

A tervezők pedig érezték is a nyomást, de ez csak ösztönözte őket. A Stingerhez való hasonlítgatás a külsőt illetően persze megállja a helyét – legalábbis szemből –, de ezt inkább a gyáriak formanyelvi sajátosságainak köszönhetjük, mintsem annak, hogy valóban az óriási négyajtós kupéból indultak volna ki a mérnökök. Mindenesetre az új Ceed a tigrisorr hűtőráccsal és a Porsche megoldására hajazó, immár a lámpába épített, négy pontból álló LED-es nappali menetfényével még az amolyan németesebb, letisztultabb formák ellenére is igencsak mutatós tud lenni – ez pedig a hátsójára is igaz.

A Kia új, K2 platformjának köszönhetően az új generációs Ceed 2 centivel szélesebb (1800 mm) és 2,3 centivel alacsonyabb (1447 mm) lett az elődjénél, a hossza azonban változatlan maradt (4310 mm), akárcsak a tengelytávolsága (2650 mm). Az arányok ellenben egy kicsit eltolódtak, ugyanis míg az első túlnyúlás 2 centivel rövidebb, addig a hátsó ugyanennyivel hosszabb lett. Mindennek köszönhetően a csomagtér a korábbi 380-ról 395 literesre nőtt, a második sorban pedig nagyobb váll- és fejtér áll rendelkezésre, amit meg is tapasztalhattunk az autóban ülve – a lábtérrel pedig eddig sem volt gond. A Ceedben így hátul is kényelmesen foglalhatunk helyet, és akár négy, közel 190 centis felnőtt is kellemesen utazhat, és ahogyan azt egy modern kompakt esetében illik, légbefúvó is jutott a második sorba – és akkor az ülésfűtésről még nem is beszéltünk. A Ceed az új alapoknak köszönhetően egyébként átlagosan 20-30 kilóval lett könnyebb, miközben jóval merevebb és biztonságosabb a karosszéria.

Az ötajtós és a kombi is mutatós - galéria

A Sportswagon esetében a tengelytáv változatlan, de a hátsó túlnyúlás 29 centivel nagyobb, így nem csak a saját kategóriájában, de szinte az egész kombi piacot tekintve az egyik legnagyobb, 625 literes csomagteret tudhatja magáénak, amit természetesen rengeteg praktikus megoldással tettek még jobban kihasználhatóvá a gyáriak – felárért pedig akár elektromosan, a csomagteret a kulccsal a zsebünkben megközelítve akár automatikusan nyíló ötödik ajtó is elérhető.

Az utastér egyébként – akárcsak a külcsín – a Kia legfrissebb megoldásaiból építkezik, éppen ezért túl nagy meglepetés nem ér minket. A legfrissebb szoftvert futtató, Android Auto és Apple CarPlay futtatásra is képes, akár hazánkban is működő valós idejű forgalomfigyeléssel ellátott navigációval is rendelhető multimédiás rendszer képernyője – ami 5, 7 vagy 8 colos lehet, felszereltségtől függően – a középkonzol legtetejére került, alatta pedig friss, akár kétzónás klímapanel és a szokásos kezelőszervek várnak minket. Az ergonómia teljesen rendben van, akárcsak az anyaghasználat, hiszen bárhová nyúlunk, mindenhol puha matériák fogadják érintéseinket, melyek egyébként a zajszigetelésben is komoly szerepet töltenek be.

Finom anyagok, modern extrák - galéria

Modern extrákból természetesen nem lesz hiány, hiszen a Kia teljes vezetéstámogató és biztonsági asszisztens-arzenálja elérhető lesz a Ceedhez, így például megállásra is képes adaptív tempomat, hátsó keresztirányú forgalomfigyelő,  vészfékasszisztens, parkolórendszer, tolatókamera, gyalogos- és táblafelismerő illetve félig önvezető rendszer is – utóbbi az adaptív tempomatot és a sávtartót kombinálja, de csak az automata váltós verziókhoz rendelhető. Ezek mellett olyan kényelmi és technológiai extrák jönnek még szóba, mint a vezeték nélküli mobiltöltő, a fűthető és hűthető első ülések, a prémium JBL hangrendszer, az akár teljesen LED-es fényszórók (a nappali menetfények már alapáron járnak), a kulcsnélküli rendszer vagy éppen a vezetési üzemmód-választó. A hatékonyságot az aktív hűtőrács fokozhatja, ami a motor igényeit figyelembe véve tud nyitni és zárni, hogy ezzel is csökkentse a légellenállást.

Ezt a csomagteret még a nagyobb kategóriákban is megirigyelhetik - galéria

Az új Ceed tehát minden igényt képes kielégíteni, ami egy modern kompakttal kapcsolatban felmerülhet, legyen szó méretekről, megjelenésről, kényelemről vagy éppen modern technológiai megoldásokról. Mindez pedig még mindig nem minden, hiszen hajtásláncok terén sem kell szégyenkeznie a Kia újdonságának: ezen a fronton szintén képes gyakorlatilag bármelyik ellenlábasával szembeszállni a Ceed.

Benzines fronton egyébként a Hyundai i30-ból már ismerős, az egyliteres, 120 lóerős turbós benzines mellé csatlakozó 1,4 literes turbós jelent újdonságot, amely 140 tagú ménest kínál – ez az egység váltja a korábbi 1,6-ost. Az árérzékenyek számára jó hír lehet, hogy az 1,4 literes 100 lóerős szívó benzines továbbra is elérhető lesz. Dízelfronton a teljesen új 1,6 literes erőforrás mutatkozott be, 115 és 136 lóerővel illetve 280 Nm-es csúcsnyomatékkal – ez a motor már megfelel a legújabb Euro 6d előírásoknak. Alapáron minden hajtáslánchoz hatsebességes manuális váltó jár, de az 1,4-es turbós benzineshez és a dízelekhez kérhetünk felárért hétfokozatú, duplakuplungos automatát is, méghozzá 500 ezer forintért.
A fogyasztás egyébként a turbós benzinesek esetében 5,2 és 5,9 liter között alakul vegyes üzemben, míg a szívó papíron 6-6,4 litert vesz magához. A dízelek esetében 3,8-4,3 literes értékekkel találhatjuk szembe magunkat. A gyorsulási adatokat egyelőre nem adták meg a gyáriak, de a végsebességek 183 és 210 km/h között alakulnak teljesítmény és váltó függvényében.

Ha minden világít, még jobb a hangulat - galéria

A menetpróbán az 1,4 literes, automata váltós Ceedet volt szerencsém kipróbálni, és az első tapasztalatok bizony nagyon pozitív képet festettek az autóról. Ellentétben sok más kompakttal, amelyekhez csak az erősebb hajtásláncok mellé, vagy még azokhoz sem elérhető többlengőkaros hátsó felfüggesztés, a Ceedhez ez már alapáron jár, ami bizony nagy pozitívum. Ennek megfelelően a menetkultúra kiváló, nem pattog, nem ugrál az autó az úton, ráadásul a hangolás is jól sikerült: amellett, hogy jól tart tempósabb kanyarokban, az úthibákat is ügyesen tompítja.

A Kia azért is dicséretet érdemel, mert kifejezetten szem előtt tartotta a fejlesztéskor az előző generációval kapcsolatban megfogalmazott újságírói kritikákat, melyek – mint a márka legtöbb modelljénél – főleg a plasztikus, érzéketlen kormányzásra irányultak. Ezt pedig a gyáriak hatékonyan javították ki, és bár továbbra sem a legközvetlenebb volán a Ceedé, a kategória átlagát bőven hozza – talán még felül is teljesíti –, és a rásegítés mértékének külön állítása sem hiányzik, ami ki is maradt az új generációból.

Csak ajánlani tudjuk a feltűnőbb színeket - galéria

Az 1,4-es erőforrást akár régi ismerősként is üdvözölhetnénk, hiszen az i30 lemezei alatt már kézi és automata váltóval is volt szerencsénk kipróbálni. Az egység a Ceed lemezei alatt is jó erőben van, és bár a duplakuplungos szerkezet hozza a fajtájától megszokott kisebb hibákat – mint az alacsony sebességnél, az első egy-két fokozatban való kisebb rángatás – alapvetően nem rossz társa a turbós benzinesnek.

A végső ítéletet persze ezúttal is a jóval alaposabb tesztünkben mondjuk majd ki az autóról, de addig is érdemes rápillantani az árlistára is. A koreaiak továbbra is csomagos rendszerben gondolkodnak, de immár ötféle felszereltségi szinten elérhető a Ceed, így azért a plusz, csokorban kapható opciókkal együtt elég jól vannak tagolva a lehetőségek ahhoz, hogy mindenki megtalálja amire vágyik. A legalacsonyabb EX – amiben már így is olyan opciók kaptak helyet, mint a sávtartó, a LED-es nappali menetfény, az elektromos ablakemelők, a manuális klíma, a tempomat vagy éppen a multikormány – csak a 100 lóerős szívómotorhoz elérhető, 4,8 millió forintért. A következő, Bronze szint már bármelyik egységgel választható, és az előbbieken túl fűthető első ülések, elektromos külső tükör és bőr kormánykerék is van benne, ezekért pedig 250 ezer forintot kérnek a gyáriak. A egyliteres, 120 lovas benzines felára egyébként 300 ezer, az 1,4-esé 600 ezer, a gyengébbik dízelé 1,1 millió, az erősebbiké pedig 1,25 millió – ezek a felárak pedig minden szinten fixek.

A hátsó lámpa is LED-es - galéria

A következő, Silver szinthez már automata, kétzónás klíma is jár, méghozzá plusz 200 ezerért, ami nem tűnik nagy üzletnek, de ha hozzátesszük, hogy csak ettől a szinttől kérhető 120 ezer forintért a navigáció, máris más a helyzet. A Gold már 250 ezer pluszt kíván meg a Silverhez képest, és a legnagyobb különbséget esetében is a plusz opciós csomagok léte jelenti, ugyanis innentől rendelhető először a holttérfigyelőt és a hátsó keresztirányú forgalomfigyelőt tartalmazó ADA csomag 200 ezerért, a belső szín csomag 150 ezerért, csak a praktikus extrákat tartalmazó utazó csomag 200 ezerért.  A Platinumban további 350 ezer forintos felárért már alapból is sok minden benne van, mint például a fűthető első és hátsó ülések, a navigációs rendszer vagy a bőr/szövet üléskárpit, de 800 ezerért a luxus csomaggal olyan extrákat is kaphatunk, mint a LED fényszórók, a parkolóasszisztens, a kulcsnélküli rendszer, a vezeték nélküli telefontöltő és a JBL hangrendszer, míg 500 ezerért elöl szellőztethető elektromos bőrülések is elérhetők.

Bőséges a hely a második sorban - galéria

Összességében a legdrágább Ceed így a 136 lovas dízellel, automata váltóval és Platinum felszereltséggel szerelt verzió, amely minden extrát megrendelve 9,67 millió forintba kerül, ami még mindig jóval jutányosabb, mint némelyik ellenlábas, amelyeket olykor akár 12-13-14 millióig is fel lehet szerelni. A legjózanabb választás azonban szerintünk a Gold felszereltségű, egyliteres változat lehet, amely a 200 ezres ADA csomaggal és a 140 ezres metálfénnyel kiegészítve (egyébként 10 fényezés közül lehet választani) 6,14 millió listaáron, ám az importőr most 250 ezer forint kedvezményt ad minden Ceedre, így 5,89 millióért a miénk lehet ez a verzió. A bevezetésre tekintettel a készlet erejéig a Launch Edition változat is elérhető lesz, amely ugyan 200 ezerrel drágább az alap Platinumnál, de cserébe tartalmazza a LED-es fényszórót. A kombi felára egyébként egységesen 275 ezer forint, akit pedig ennél is több részlet érdekel az árlistáról, annak érdemes ellátogatnia a Kia weboldalára.

Alig várjuk a tesztautókat - galéria

Az új Kia Ceed tehát igazán pozitív benyomást tett ránk az első próbán, ráadásul jó ár/érték arányát is megőrizte, így alig várjuk már, hogy a tesztautók is megérkezzenek, hogy még pontosabb véleményt formálhassunk róla. A koreaiak pedig nem pihennek, hiszen tegnap bemutatták a 204 lóerős GT változatot és a kifejezetten izgalmas Proceedet is, amely ugyan csak az erősebb motorokkal és a GT-Line felszereltséggel lesz elérhető – valószínűleg elég magas áron –, mégis titkos befutó lehet a látványra és a praktikumra egyszerre vágyó vásárlók számára.

Kommentek