Mások – Ford Fiesta vs. Seat Ibiza összehasonlító teszt (2017)

Nyomtatás

Érdekes megfigyelni, hogy egy-egy kategórián belül mennyire más értékrend szerint fejlesztenek a gyártók. Kiváltképp igaz lehet ez a kisautók szegmensére, ahol a divatmodellektől a kisebb kompromisszumokkal akár családi használatra is alkalmas autókig mindenféle típust megtalálhatunk, még ha mindegyikükben van is valami közös. Jó példa lehet erre két tesztautónk, az új Ford Fiesta és a szintén nemrég bemutatkozott Seat Ibiza is – és hogy miért, az tesztünkből kiderül.

Volt egy időszak, amikor a kisautók fejlődése leginkább abból állt, hogy egyre csak nőttek és nőttek, ezzel létrehozva a városi minik szegmensét is. Mostanra azért ez a tendencia már megváltozott, hiszen a gyártók is tudják, hogy nem nőhetnek a végtelenségig ezek a modellek – már csak a jó manőverezhetőség miatt sem. Éppen ezért egy másik úton indultak el, ami a technológiai és műszaki fejlődést jelentette, ennek pedig csak örülni tudunk, hiszen a legújabb kisautók – közöttük tesztünk alanyai is – már nem kívánnak nagy lemondásokat, így nem feltétlenül kell csak azért nagyobb autóba ülniük a vásárlóknak, hogy megkapjanak néhány fejlett megoldást.

A külső megítélése természetesen relatív, de azt gondolom, hogy az azért kijelenthető, hogy míg a Ford a Fiestát igyekezett a divatos irányba elmozdítani, addig az Seat az Ibizával nem vállalt túl nagy kockázatot – noha ezek egyébként is jellemzőek a két gyártóra. Minderre persze az is ráerősít, hogy míg a spanyol versenyző egy egyszerűbb fehér színben és a kevésbé fejlett, halogén fényszórókkal érkezett meg hozzánk, addig az amerikai kisautó dögös vörösben és látványos LED-es nappali menetfényekkel gurult le a gyártósorról. Hátul azért már jóval árnyaltabb a kép, köszönhetően az Ibiza látványos fényszórógrafikájának.

A két autó stílusa tehát szöges ellentétben áll egymással, gyakorlatilag szó szerint, ugyanis míg az Ibiza szögletes megoldásokkal és egyenes vonalakkal, addig a Fiesta lágyabb ívekkel próbálja belopni magát a szívünkbe. A dinamizmus mindkét modellben megvan, és higgyék el, az Ibiza is tudna jóval kívánatosabb lenni a teljesen LED-es fényszórókkal, egy élénk színnel vagy éppen az FR felszereltségi csomaggal. Mindezek ellenére persze könnyen lehet, hogy valaki mégis vonzóbbnak találja az Ibizát, ami talán férfiasabb kiállásának köszönhető, de ez már egyéni ízlés dolga, így mindenkire rábízzuk az ítélkezést. Széltében és hosszában minimális, szinte elhanyagolható előnye van az Ibizának, ám magasságban 4 centivel a Seat fölé nő a Fiesta.

A stíluskülönbség belül is szembetűnő: míg a Seat letisztult vonalakkal, klasszikus elrendezéssel és kifogástalan ergonómiával – ám cserébe nem túl izgalmas megoldásokkal – hódít, addig a Ford tervezői nem sajnálták az íveket a Fiestából, ezzel egy első ránézésre jóval látványosabb, ám nem feltétlenül felhasználóbarátabb környezetet megalkotva. Az anyagminőség hasonló a két autóban: a legtöbb helyen azért keményebb műanyagokkal találkozhatunk, ám a legfontosabb felületekre látványos vagy éppen puha elemek kerültek, ezzel növelve a minőségérzetet. Az összeszerelés terén a Seat egy fokkal jobban teljesített, de azért mindkét autóban hallani olykor-olykor kisebb nyöszörgéseket.

Az Ibiza az egyik legmagasabb, Xcellence csomaggal érkezett, és a bronzos betétekkel illetve a méretes és látványos multimédiás képernyővel vonzza a szemeket, míg a Fiesta zongoralakk betétekkel és tabletszerű megjelenítővel csábítaná el a vásárlókat. Ha már itt tartunk, mindkét autó fedélzeti rendszere kiválóan működött: gyorsak, logikusak, szép grafikával vannak megáldva, és ami még jobb, képesek mindenféle okostelefonos csatlakozásra is. A Ford esetében azonban kissé furcsán lett elhelyezve az érintőképernyő: talán az hiányzott, hogy egy kicsit megdöntsék azt a tervezők, mert így túl közelinek érezzük, és mintha felülről néznénk le rá.

A Fiestában a sok fekete felület egy kissé rányomja a bélyegét a hangulatra és a térérzetre egyaránt, amit az Ibiza esetében a világos üléskárpitok és betétek ügyesen kivédenek. A helykínálat egyébként is bőségesebb a Seatban, és bár az ülések mindkét autóban kényelmesek, a Fiesta esetében a szélesebb vezetőknek már meggyűlhet a bajuk a háttámlával. A második sorban egyértelmű győztest hirdethetünk az Ibiza képében, ugyanis a spanyol minden tekintetben versenytársa fölé tud nőni: hosszában, széltében és magasságában egyaránt bőségesebb a hely, ráadásul a világos kárpitok itt is jó hatással vannak a hangulatra. Számokban kifejezve ez annyit jelent, hogy akár négy 180-185 centi körüli felnőtt is kényelmesen elférhet, míg a Fiestában azért inkább az alsó határ érvényesül.

Ugyanez igaz a csomagtérre is: a Fiesta 292 literes alapértékét az Ibiza 63 literrel múlja felül, noha a Fordban állítható volt a padló magassága, míg a Seatban nem. A háttámlákat ledöntve még tovább nő a spanyol előnye, hiszen itt már 1165 literes űrrel kínál rá a Fiesta 984 literes értékére – igaz, az állíthatóságnak köszönhetően utóbbiban akár sík is lehet a padló. Mindemellett az Ibizában szükségpótkerék is elfért, míg az amerikai versenytársban a B&O hangrendszer erősítője ezt megakadályozza, ráadásul a Fiesta itt még a prémium hifivel sem védekezhet, ugyanis a Seatban is egyedi, Beats audiorendszer kapott helyet, ám annak elfért az erősítője a pótkerék mellett is – minőségben egyébként egyik sem tud csodát, de a kisautók kategóriájában azért jónak számítanak. Praktikum terén mindkét kisautó jól teljesít, mindennek megtalálhatjuk a helyét.

Eddig tehát igencsak kettős képet kaptunk, hiszen míg a Ford divatos megoldásaival próbál hódítani, addig az Ibiza inkább a használhatóságra helyezi a hangsúlyt, így sok múlik azon is, hogy miként teljesítenek menet közben. Ezúttal egy kicsit árnyalnunk kell majd a képet, hiszen bár mindkét modell 1-literes, háromhengeres turbóval érkezett meg hozzánk, az Ibiza hatsebességes kézi váltóval, 115 lóerővel és 200 Nm-es csúcsnyomatékkal állt a rajtvonalhoz, addig a Fiesta a gyengébbik, 100 lóerős verzióban, 170 Nm-es nyomatékcsúccsal és hatsebességes automata váltóval szállt versenybe.

Ezek a különbségek pedig komoly nyomot hagynak a menetteljesítményeken, hiszen míg az Ibiza szinte repült, addig a Fordot kissé lomhának éreztük. Előbbi 9,4 másodperc alatt megfutotta a 0-100-as sprintet, utóbbinak pedig 12,2 szekundum kellett ugyanehhez, ez a különbség pedig még az automata váltóval és a valamivel gyengébb teljesítménnyel is nehezen magyarázható – ez pedig nem is csoda, hiszen a gyári adatok szerint még a 125 lóerős, kézi váltós verziónak is 9,9 másodperc kell a művelethez. Az okokat akár a súlyadatoknál is kereshetjük, ugyanis a gyári adatok szerint a két autó között nagyjából egy mázsa van, ami ilyen teljesítményszinten nem elhanyagolható.

Ez azonban a kézi váltós változatoknál mérséklődik valamelyest, ami a teljesítményre is jó hatással van, de a Ford így sem képes elérni az Ibiza szintjét, ami egyszerűen annyit jelenthet, hogy a Seat ügyesebben adja le a teljesítményt. Ezt pedig minden fronton érezzük, ugyanis az Ibiza szinte minden helyzetben jól és gyorsan reagál, és 1500 felett szépen megindul, de alatta sem kelletlen. A kellemes erőforrás mellé kiváló társ a váltó is, amelynek karja úgy jár a kulisszában, mint kés a vajban. A Fiestáról ugyanezek kevésbé mondhatóak el: az automata váltó kényelem szempontjából ugyan nem rossz társ, és elfogadhatóan teszi a dolgát, ám nagyon visszafogja az erőforrást, így meg kell fontolnunk, hogy belemegyünk-e egy-egy előzésbe, vagy éppen beférünk-e még az érkező autó előtt – ezen persze a kézi váltó sokat segít, de az Ibiza előnye így is megmarad, akár még az erősebb Fiestával szemben is.

A kormányzás terén a Fiesta talán vissza tud hozni valamit az eddigi hátrányból, legalábbis, ha a sportosabb vezetési stílus kedvelői vagyunk. A pontossággal egyik autónál sincs gond, de a Seat volánja nagyon könnyűre sikerült, míg a Fiesta azért több érzelmet közvetít nekünk – habár a manőverezés így egyszerűbb a spanyollal. A kulturáltságról még nem esett szó, ami egy háromhengeres esetén fontos szempont lehet. Ezen a téren azért egyik erőforrás sem tudja letagadni magát: mindkét egységnek megvan a jellegzetes orgánuma, és a vibrációk sem maradnak el, még ha a zavaró határon belül is maradnak, útközben pedig szinte teljesen megegyező mérési adatokat produkáltak, úgyhogy ezen a téren egyértelmű döntetlent hirdethetünk.

A futómű is sarkalatos pont egy összehasonlítás esetén: ebben a versenyszámban szintén közel áll egymáshoz a két autó. A Ford hagyományosan jól hangolt felfüggesztést kapott, ami talán egy picivel inkább a sportosság felé billen a komforttal szemben, de ettől függetlenül a nyugodt autózás sincs ellenére. Az Ibiza esetében is hasonló a helyzet, így mindkét tervezőgárda dicséretet érdemel, hiszen a csatolt lengőkaros hátsó megoldásokkal bizony olykor meggyűlik a gyártók baja. Vezetéstámogató és biztonsági asszisztensekben egyik modell sem szűkölködik, bár tesztautóink közül a Ford volt jobban felszerelve: holttérfigyelő, távolságtartó tempomat, vészfékrendszer és sávtartó és parkolórendszer is akadt, amelyek mind jól működtek. Az Ibizához is lehet rendeleni adaptív tempomatot és ráfutásgátlót is, de a Fiesta esetében több a lehetőség – noha ebben a kategóriában ritkábban adnak ki pénzt ezekért a vásárlók.

Ideje azonban rátérni az anyagiakra, hiszen az ár/érték arány olykor többet nyom a latba, mint a többi képesség. A töltőállomásokhoz beállva bizony ismét a nem éppen modern automata váltó hátrányaival kell szembesülnünk a Fiesta esetében. Hiába a kisebb teljesítmény, a Ford a normakörünkön többet vett magához, mint az Ibiza, ez pedig egészen pontosan 5,6 litert jelent – ezt nagyrészt a rosszabb városi teljesítménynek köszönheti az amerikai. A Seat megelégedett 5,2 literrel is, ami jó eredmény, habár Csizsek kolléga kezei alatt a kézi váltós Fiesta bizonyította, hogy sokkal takaérkosabb tud lenni, mint automatás társa – manuális szerkezettel akár 4,9 literrel is beérheti az autó.

Az Ibiza eddig jó pozícióból várhatja az utolsó összecsapást, a Fiestának pedig még nem késő javítani, ezzel pedig él is a Ford kisautója, ugyanis hiába az automata váltó és tesztautónk valamivel magasabb felszereltsége, 6,465 milliós árával még így is olcsóbb tud lenni, mint a 6,69 milliós Seat. Normaáron pedig még tovább nő ez a különbség, ugyanis közel 700 ezerrel olcsóbban elhozhatjuk az automata Fiestát (4,97 millió), mint a 115 lovas Ibizát (5,77 millió), ami nagyrészt annak is köszönhető, hogy a spanyol csak a legmagasabb, Xcellence felszereltséggel elérhető – habár ez az extrák terén nem jelent lényeges különbséget.

Amennyiben lemondunk az egyébként sem éppen jó teljesítményt nyújtó automatáról, úgy ez a különbség már több mint 1,1 millióra nőhet, ez pedig minden előnye ellenére megpecsételheti a Seat sorsát. Amennyiben a 125 lovas Fiestát vesszük alapul, a különbség 520 ezerre apad, de a Fordot így már a látványos, ST Line csomaggal kapjuk meg. Ez a differencia pedig még a különböző, egyedileg kiharcolható engedményekkel sem biztos, hogy elfogadható szintre tud csökkenni, ez pedig sajnálatos, ugyanis csak az objektív tulajdonságokat tekintve az Ibiza meg tudná nyerni ezt az összehasonlítást.

Konkurensekből természetesen nincs hiány: ott van például az új Kia Rio 1,4 literes szívó erőforrással, ami négyhengeres okán nem csak kulturáltabb, de méréseink alapján dinamizmusban is fel tudja venni a versenyt, ára pedig jóval a két tesztelt modell alatt marad. Ugyanez igaz a Hyundai i20-ra is, de a vadonatúj Citroёn C3 is beszállhat a harcba, szintén jóval alacsonyabb áron – és akkor a Suzuki Swiftről még nem is beszéltünk, igaz, méretben a japán alulmarad. Az Ibizával közös alapokra épülő vadonatúj Volkswagen Polo minden eddig említett autónál drágább lehet majd, de biztosak lehetünk benne, hogy képességek terén is sokat fog adni.

A rend kedvéért említsük meg a Mazda2-őt, a Toyota Yarist, az Opel Corsát és a Škoda Fabiát is, melyek inkább a Fiesta manuális váltós verziójának árszintjén, vagy akár az alatt mozognak. Azt tehát kijelenthetjük, hogy bár a két tesztelt modell képességek terén mindenképpen a kategória élmezőnyébe tartozik, azonban míg a Fiesta kevéssé, az Ibiza árban is jócskán kilóg a tömegből. Ezt az egyedi kedvezmények talán tudják árnyalni valamelyest, illetve a gyengébb erőforrással szerelt változatok is segíthetnek ezen a problémán, habár a 3,3 milliós, mindössze 74 lóerős szívó egyliteres után a 95 lovas turbós rögtön egy 1,3 milliós ugrást jelent.

Néhány szóban

A Ford Fiesta és a Seat Ibiza más célokkal és motivációkkal született meg: míg előbbi inkább a divatos megjelenést tartotta szem előtt, addig utóbbi a használhatóságra koncentrál. Azonban amikor ezt mondjuk, akkor csupán arról van szó, hogy a mérleg melyik irányba billen el egy kicsit esetükben, hiszen az amerikai modellben is vannak praktikus részletek, és a spanyolt is összeállíthatjuk úgy, hogy igazán látványos legyen. A Seat a belső méretek és az erőforrás tekintetében egyértelmű győzelmet arat, és bár a mérnökök egyszerűbb megoldásokat választottak az utastérben, a világosabb környezet a hangulatra is jó hatással van.

Ezzel szemben a Ford látványos megoldásokkal kíván hódítani, és a futómű illetve a kormányzás terén sem marad el, sőt – ráadásul a nem éppen jó automata váltót elhagyva fogyasztás terén is jobban tud teljesíteni. Az árak azonban döntőek lehetnek, ugyanis a spanyolok ceruzája igencsak vastagon fogott az Ibiza árazásakor, és bár a kategórián belül a Fiesta sem számít olcsónak, még így is jóval jutányosabb áron hozzájuthatunk, ami bizony sokaknál könnyen eldöntheti a versenyt – még ha az igények inkább a Seat felé is mutatnának.

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark