Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

2004-et írtunk, amikor a Mercedes-Benz olyat mutatott a világnak, amilyet előtte még soha senki. Bemutatkozott ugyanis az első generációs CLS, ami négyajtós kupé felépítésével és sportos, de egyben elegáns formáival gyakorlatilag mindenkit lenyűgözött. A kategóriateremtő modellből tavaly novemberben már a harmadik generációt leplezték le, mostanra pedig a tesztautó is megérkezett szerkesztőségünk garázsába, hogy bizonyítsa, legalább annyira úttörő, mint első elődje – még ha ezúttal nem is ugyanabból a szempontból.

Új irányvonalat képvisel - galériaA Mercedes-Benz formanyelvét mostanra mindenki nagyon jól ismerheti, hiszen a csillagosok már jó ideje alkalmazzák szinte ugyanazokat a vonásokat autóikon – ezek pedig sokkal inkább az eleganciára mennek rá, mint az agresszivitásra. A CLS-sel azonban a mérnökök elindultak egy új, szögletesebb, és ezzel együtt sportosabb irányba, amit már az új A-osztály is követett, és könnyen lehet, hogy később a többi modell is megörököli majd. A CLS tehát ismét úttörő lett, habár ezúttal inkább csak a csillagosok saját portáján belül – ez pedig rá is fér, hiszen a második generáció a modellciklusa végére már kissé feledésbe merült. Persze technológiai megoldásaival és komfortjával is élen jár az újdonság, de ezen a fronton a többi testvére is egy szinten van vele. Tesztautónk egyébként az S-osztályban bemutatkozott, vadonatúj, háromliteres, soros hathengeres dízelmotorral érkezett hozzánk.

A tervezők tehát ezúttal inkább a dinamizmusra helyezték a hangsúlyt az elegancia helyett, de természetesen csupán az arányok eltolódásáról beszélünk, így nem kell attól tartani, hogy a CLS-sel ezentúl ne lehetne megjelenni üzleti találkozókon. Az autó egyébként hatalmas, 1,2 centi híján 5 méteres, ami 5,5 centis nyújtózást jelent az elődhöz képest, ráadásul a magasság is csökkent, ezzel szintén a sportosabb, nyúlánkabb hatást erősítve. Szemből a Mercedestől megszokott lágy vonások helyett ezúttal sarkos fényszórók tekintenek ránk agresszívan, míg a hűtőrács „pontszerkezete” és a méretes csillag kiválóan erősíti a harmóniát.

Aki ezt szeretné, annak iparkodnia kellTesztautónk egyébként a csillagosoktól mostanra megszokott, az új modellek bevezetésekor elérhető Edition 1 limitált szériás csomaggal volt felszerelve, amihez az AMG külső csomag és a 20 colos, kifejezetten látványos fekete keréktárcsák is jártak – ezzel tovább hangsúlyozva a sportos vonalat. Profilból egyébként szinte semmit nem változott az autó, amit nem is bánunk, hiszen ez adja a CLS savát-borsát, ettől lesz mindig nagyon könnyen felismerhető a kategóriateremtő modell. Hátul szintén a szögletes megoldások dominálnak, köszönhetően a LED-es fényszóróknak. Az újdonság tulajdonképpen nem csak sportosabb, de letisztultabb is lett elődjeinél.

Látványosak a 20 colos felnik - galériaKívül talán a szögletesség és az agresszívabb formák kaptak nagyobb hangsúlyt, de az utastérben az alapokat adó E-osztályból ismerős modern elegancia az, ami továbbra is lenyűgöz mindenkit. Tesztautónk kívül ezüst, belül fekete összeállítása alapjában véve nem mondható túlságosan izgalmasnak, de a narancssárga kontrasztvarrás, a natúr fabetétek, a króm elemek és a hangulatvilágítás együttese egyszerűen lenyűgözővé varázsolja az atmoszférát – mi azért mindezzel együtt is inkább egy kicsit érdekesebb árnyalatokat választanánk, hiszen bőven van miből válogatni.

Mondanunk sem kell, az anyagminőség a csúcsot képviseli, köszönhetően többek között a műszerfalon és az ajtóbetéteken is megtalálható Nappa bőrkárpitnak, vagy éppen a Burmeister hangrendszer gyönyörű hangszóróinak, de a fabetétek sem utolsók. Az összeszerelés ugyancsak kifogástalan, az arisztokratikus hangulatot pedig a műszerfal és a multimédiás rendszer kettősének hatalmas megjelenítői törik meg, melyek gyönyörű felbontással és grafikával örvendeztetnek meg minket. A központi rendszert egyébként háromféleképpen is kezelhetjük: a kormány jobb oldali érintőgombjával, a középső konzolon található érintőpaddal, vagy az alatta lévő tekerőgombbal.

Modern és elegáns egyszerre - galériaA menürendszert akár bonyolultnak is mondhatnánk, de ebben az esetben inkább arról van szó, hogy annyi funkciót sűrít egybe az autó, hogy ennél egyszerűbben lehetetlen lett volna megoldani az elrendezést – egyébként némi megszokás után minden flottul, gyorsan megy. A műszerfal többféle stílusban is képes megjeleníteni a kívánt adatokat, és minden fontos információt elénk tud varázsolni, ám a szintén kiváló head-up kijelző mellett mégis viszonylag ritkán kell rápillantanunk. Azt azonban meg kell említenünk, hogy a multimédiás rendszer kezelhetőségét és a head-up kijelzőt tekintve a BMW egy hajszállal előrébb jár, még ha ezek közel sem vízválasztó pontok.

Ha minden funkciót részletesen szeretnék leírni, akkor valószínűleg sosem fejezném be az írást, de néhányat mindenképpen ki kell emelnem. Az ENERGIZING Comfort opciót sokáig feleslegesnek véltem, és még most is úgy gondolom, hogy lehet nélküle élni, de a Mercedes mérnökei minden dicséretet megérdemelnek, ugyanis az autó több beállítását is összehangoló (illatosító, masszázsülés, hangrendszer, klíma, hangulatfény stb.) rendszer bizony valóban képes hozni a kiválasztott hangulatot. Például a frissítő program esetében hűvös, váltakozó helyről érkez szellőt, kellemes illatokat, élénkítő masszázst és jókedvű fényeket is kapunk, míg a hangrendszerből ritmusos dalok kezdenek szólni – és ugyanilyen ügyesen bánik a többi választható lehetőséggel is.

Az IWC óra bizony sokatmondó - galériaA minden irányban elektromosan állítható, fűthető és szellőztethető, memóriás ülések esetén a „forróköves” masszázst érdemes kiemelni, amely csak adott pontokat felmelegítve kezdi nyomkodni a hátunkat – mondanom sem kell, ez igencsak kellemes. A hangulatvilágítást bármilyen színre beprogramozhatjuk, és külön témákat is megalkottak a gyáriak, a leglátványosabb talán mégis az, hogy immár a nagyon finoman mozgó, kerek légbefúvók is világítanak. A középkonzol alján egy IWC Schaffhausen analóg óra kápráztatja el az utasokat, és aki egy nagyon kicsit is otthon van a karórák világában, az tudja, hogy ez nem kis szó.

Elnézést kérek a csapongó stílusért, ami egyébként egyáltalán nem jellemző rám, de ezúttal talán mégis ez tudja a legjobban visszaadni, hogy mi fogadja az embert a CLS-be beülve – egyszerűen nem tudja eldönteni, hogy hová nézzen, mindig talál valami újat, valami érdekeset, valami lenyűgözőt. Ildomos lenne azonban a helykínálatról is szót ejteni, ami hosszában és széltében királyi, ám a magasabbak bizony már gondba kerülhetnek.

A nyitható napfénytető miatt már elöl is lehetnek problémák, de az ülések szerencsére kellően mélyre engedhetők, hátul azonban nincs menekvés: 180 centitől már biztosan nem fogjuk tudni kényelmesen hátra hajtani a fejünket, de ennyi áldozat talán belefér a forma oltárán. Az ülések formázása egyébként kifogástalan, ráadásul külön klímazóna, és ülésfűtés is jár a hátul ülőknek. A csomagtér a maga 520 literes értékével hozza a kötelezőt, és ha nagyon kell még bővíthető is, illetve néhány praktikus megoldást is kapunk, mint a kinyitható műanyag láda vagy éppen a felülről lehajtható akasztók. Az utastérben is helyén van a praktikum, hiszen a bélelt ajtózsebekbe és a középkonzol alján lévő, a látványos Edition 1 felirat alatt megbújó rekeszbe minden fontos holmi befér, de ott van még a könyöklő alatti tároló is.

A következő oldalon mozgásba lendül a vadonatúj CLS, tartsanak velünk!

Kommentek