Opel Crossland X 1.2 Turbo teszt – Rüsselsheimi francia krémes

Nyomtatás

Az Opel Crossland X a globalizáció mintapéldája: egy német autó a német márkára jellemző formatervvel megáldva, amit francia alapokra építettek francia technológiák és motorok felhasználásával, és amit Spanyolországban, Zaragozában gyártanak. Megérkezett tesztelésre hozzánk az Opel Crossland X, vagyis a villámos gyártó első terméke, amely a franciák hatékony inputjával mutatkozott be. A modell alaposan felkavarja a viszonyokat, erős kettős, sőt hármas küzdelmet hozva.

Sokan talán nem tudják pontosan, hogy mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás, de segítünk tisztázni a helyzetet. A Crossland X-nek alapvetően semmi köze nincs a francia PSA konszern és az Opel márciusi bejelentéséhez, melynek értelmében a PSA konszern felvásárolta a német márkát az amerikai GM-től, hiszen az adásvétel egy meglehetősen friss ügylet volt, miközben a Crossland X projekten a két márka már mintegy öt éve dolgozik. Pontosabban az Opel illetve a GM öt éve kérte a franciák segítségét két crossover - a most tesztelt Crossland X és a nemrégiben bemutatott Grandland X - megalkotásához.

Miben erős az Opel? A belső tér minőségében, a futómű kialakításában, a műszaki igényességben. És miben erős a Peugeot? A jó helykihasználásban, a könnyű felépítésben és (ezzel együtt) a hatékony működésben. Adjuk össze a kettőt, és jó eséllyel az adott kategória legjobb modelljét kapjuk. A Crossland X esetében nem teljesen ez történt, de a kis crossover így is alaposan felforgatja az erőviszonyokat: azokon a területeken ügyes, ahol az Opelek hagyományosan nem brillíroznak, azonban sajnos a villámosok erősségei néhány szempontól távol maradnak tőle.

Korábban arról szóltak a pletykák, hogy a Crossland X arra az EMP2 nevű padlólemezre épül, amire többek között a Peugeot 308 illetve a 3008, de a hír nem igaz (a Grandland X már tényleg az EMP2-n alapszik), hiszen a villámos modell a PSA PF1 nevű, alacsonyabb kategóriás padlólemezének egy eddig nem használt nyújtott változatára épül. Az újdonság testvérmodellje a később bemutatott Citroen C3 Aircross, amely a C3 Picassót hivatott leváltani, és ugyanabban a zaragózai gyárban készül, mint a Crossland X. Ez egyben azt a feltételezést is elveti, miszerint az új Opel egy átmaszkírozott Peugeot 2008 lenne: már pusztán abból is látszik, hogy nem ez a helyzet, hogy a 2008 bő 5 centivel rövidebb nála, tengelytávja bő 7, szélessége 3, magassága pedig 5 centivel kisebb. Egyébként senki nem mondta ki egyértelműen az Opelnél, hogy a Meriva utódja lenne az autó, de az biztos, hogy a Meriva már nincs a kínálatban.

Azért is érdekes a Crossland X pozicionálása, mert a Mokka X-nél mindössze 6,3 centivel rövidebb, 1,6-tal keskenyebb és 8-cal alacsonyabb: 4212 mm hosszú, 1765 mm széles és 1605 mm magas. Fennáll tehát a ‘házi kannibalizáció’ lehetősége, amit általában igyekeznek kerülni a gyártók, azonban az Opel szerint ez nem gond, ugyanis míg a Mokka X ‘komolyabb’ autó, és az összkerékhajtás lehetőségével is csábít, addig a Crossland X csakis elsőkerékhajtással elérhető és inkább a fiatal családosokat, a hölgyeket, valamint az idősebb embereket szólítja meg. Árban jelentős a különbség: az alapverzió 700 ezer forinttal olcsóbb, mint egy alap Mokka X. Igaz,a 115 lóerős szívó ‘egyhatos’ motor helyett egy picike 82 lovas háromhengeres szívó ‘egykettest’ ad a Crossland X, cserébe viszont sokkal (közel 2 mázsával) könnyebb és jóval takarékosabb a Mokkánál. A magasságkülönbség már jól látszik: a 200 ezres panorámatetővel a Crossland X hátsó fejtere 1,8 méternél nagyobb személyek esetén korlátos.

Más differencia is akad: a nagyon is hasonló elrendezésű belső tér a kisebb crossoverben kemény anyagokból építkezik, amit még a csúcsmodellben sem törnek meg puha betétek. Emellett pedig hiába a digitális opelesítés: a vezérlés és a központi rendszer logikáján látszik, hogy alapvetően a Peugeot rendszerét vették át a gyáriak, ami viszont nem jelent megvonást – mindkét egység okos. Ráadásul fix gombokból és különálló klímapanelből is jutott, előbbi téren így túlmutat a francia (fél)testvérmodelleken.

A formatervre terelve a szót, szemből egyértelműen a Mokka X-szel bevezetett új formanyelv köszön vissza: az akár teljesen LED-es, intelligens fényszórók nappali menetfényei mintha a hűtőrács szárnymotívumának meghosszabbításai lennének, míg az egész autón végigfutó műanyag elemek a crossoveres felépítést hivatottak kiemelni. Az övvonal alacsonyabban fut, mint a Mokkánál, ami jobb körkilátást és fényesebb utasteret eredményez. Az autó oldalán található árnyéktörő ívek kifejezetten jól mutatnak, de a leglátványosabb elem a lebegő hatást keltő tető és az ablakkeretek felső élén végigfutó króm díszítés; a tető egyébként a magasabb felszereltségi szint esetében három árnyalatban elérhető:  a hagyományos színre fújton felül feketében, szürkében és fehérben.

A kényelemről felárért kihúzható combtámaszos, kényelmes, bár kissé keskeny AGR ülések gondoskodhatnak. Ezeken kívül olyan modern extrákkal számolhatunk, mint az üveglapra vetített head-up kijelző, a sávváltásra figyelmeztető jelzés, az automatikus vészfékrendszer, a 180/360 fokos, keresztirányú forgalmat is érzékelő tolatókamera, vagy éppen az automatikus parkolósegéd – és akkor a vezeték nélküli töltőről, az Opel OnStar rendszerről és a kormányfűtésről még nem is beszéltünk. A középkonzol nagy részét elfoglaló méretes érintőképernyőn egy mindenféle mobiltelefonos kapcsolódási módra és Apple CarPlay ill. Android Auto funkcióra képes multimédiás rendszer fut, aminek több változata is elérhető (navival vagy anélkül), és ami széria (!) az autóhoz, akárcsak a klíma.

Természetesen a helykínálatra odafigyeltek a gyáriak, így elöl és hátul egyaránt nagy tér fogad - egyedül a belső szélesség lehetne kicsit nagyobb. A hátsó ülések felárért 15 centis sávban csúsztathatók 60:40 arányban, míg a háttámla 40:20:40 arányban dönthető, ezzel a középső ülést könyöklővé varázsolva. A praktikum tehát a helyén van, és a csomagtartóra sem lehet panasz, hiszen az alapból 410 literes tér az üléseket előrecsúsztatva 520 literesre, míg a háttámlákat ledöntve 1255 literesre növelhető – ezek minden esetben nagyobbak a Mokka X-nél. Összességében még ha nem is teljesen, de részben képes az újdonság pótolni a szuperpraktikus Merivát.

A hajtásláncok tekintetében sincs meglepetés: a PSA által gyártott 3-hengeres benzinesekkel és négyhengeres dízelekkel elérhető a Crossland X. Benzinfronton a beszállót az 1,2 literes egység szívó verziója jelenti szerény 81 lóerővel, de a turbóval ellátott változat 110 és 130 lóerős kivitelben elérhető – előbbi 205, utóbbi egészséges 230 Nm csúcsnyomatékot kínál. A legerősebb benzines, ami tesztautónkat hajtotta, alig 9 másodperc alatt futja meg a 0-100-as sprintet, míg a végsebessége meghaladja a 200 km/h-t. A kis turbómotorhoz a németek (vagy a franciák, esetleg a spanyolok?) egy nem túl jól kapcsolható, de annál jobb áttételezésű 6-sebességes kézi váltót kapcsoltak, amivel kiválóan ki lehet használni az erőforrás nyomatékát - a belépő benzineshez egyébként ötfokozatú kézi, a kisebb turbós benzineshez pedig szériában 5-fokozatú manuális, opcionálisan pedig 6-fokozatú Aisin automataváltó jár - utóbbi 370 ezer forint ellenében.

Opel-mértékkel nézve meglepő volt, hogy a könnyű Crossland X mennyire könnyeden viselkedett, vagyis a németek sok szempontból egyértelműen profitáltak a francia technológiából, ráadásul saját megoldásaikkal, extráikkal tették még jobbá azt. A 130 lóerős ‘egykettes’ turbós benzinessel már-már túlmotorizáltnak érződik az autó, a kis motor padlógázra vidáman igyekszik kitépni a kezünkből a kormányt, valóban nagy kedvvel illetve hévvel dolgozik - a Crossland X-szel volt szerencsém a hazai Porsche menetpróbára menni, és még a bivalyerős Porschék után is meglepődtem a hazaúton a háromhengeres motor dinamikáján. Egy ilyen kaliberű autóhoz tényleg több, mint elegendő az erőforrás tudása, a taposva is 7 liter alatt maradó fogyasztás pedig egészen kedvező. Odafigyelve akár 6 literből is eljárhatunk, igaz, a 120 lovas dízel akár 1,5-2 literrel kevesebbel is beéri, cserébe közel sem ilyen dinamikus és a hangja sokkal kevésbé izgalmas.

Az autó hangolása egyértelműen komfortosabb, mint sportos, de ez így is van jól, hiszen a Crossland X egy praktikus családi autónak született. A kis fordulókör és a kompakt méretek révén az autóval nagyon jól lehet manőverezni, városi használatra kiváló választásnak bizonyul, miközben a tágas utastérben gond nélkül elfér a család és megfelelően sok csomag. Nyugodt, hétköznapi közlekedésnél az egyszerű csatolt lengőkaros hátsó futóművel sincs gond, de azért lehet érezni a különbséget az igényesebb Mokka X javára.

De nem csak ezen a téren: kapaszkodjanak meg, a kívül alig nagyobb, belül pedig kisebb Opel nagytestvér hasonlóan dinamikusan motorizálva illetve felszerelve nagyjából 1 millióval drágább, ennyit pedig egyszerűen nem ér meg az igényesebb futómű és beltér. A Crossland X különben a jó kis 130 lóerős turbós benzinmotort választva - ami szerintünk a kínálat tuti tippje - hétköznapi felszereltséggel, vagyis normánk szerint listaáron 5,3 millió forintot kóstál, amivel a kategória egyik legjobb ár/érték arányú modellje. Ha mindkét világ legjobbját akarjuk (jó futómű, jó anyagok, tágas beltér), akkor érdemes lehet a hagyományos úton járni és elgondolkodni a remek Astra kombin, igaz, akkor oda a sokak által kedvelt magas üléspozíció, a jelentős árkülönbség pedig a divatosabb, bár technikailag jóval egyszerűbb Opel malmára hajtja a vizet.

A 130 lovas benzines különben közel félmillió forinttal olcsóbb a korábban tesztelt 120 lóerős 1,6 literes dízelnél, ami sok pénz, főleg, hogy élményben a 3-hengeres többet ad. Az azonos alapokat használó 110 lóerős turbós benzinest kár választani, hiszen csak 80 ezer forinttal olcsóbb, és 6 helyett 5 váltófokozatot kínál. Spórolni igazán a 81 lovas szívó ‘egykettessel’ lehet (a 130 lóerőshöz képest egészen pontosan 570 ezer forintot), ami terheletlenül, főként városban és országúton használva kellemes társ lehet, de terhelten/autópályán biztosan kevés 81 lóerő a Crossland X-hez.

Apropó, az új Opel Grandland X-ről nem szóltunk, de árban nagyon más ligában játszik: indulóára azonos hajtáslánccal 1,5 millióval magasabb, mint a Crossland X-é (a 130 lovas benzinessel 5 helyett 6,5 millió forinttól indul).

Néhány szóban

Hiába sikerült jól a külső-belső ‘opelesítés’, tulajdonságait tekintve a Crossland X ízig-vérig egy jó kis PSA modell maradt. Mindez a helykínálat, a könnyű felépítés és a hatékonyság tekintetében jó hír, ezek pedig olyan területek, ahol hagyományosan nem a legerősebb az Opel. A beltér anyagminősége és a futómű kvalitásai terén viszont örömmel köszöntöttük volna a Mokka X vagy az Astra színvonalát, de nem azért a felárért, amennyiért a villámosok kínálják 'komolyabb' modelljeiket. A Crossland X ugyanis belső méret/ár arányban igencsak kedvező csomagot kínál, miközben a legfontosabb szempontok szerint jól teljesít. Emellett formailag is alaposan elkülönül a PSA modelljeitől, vagyis boldogan üdvözölhetjük a kis crossoverek népes táborában. A hajtásláncok tekintetében a tuti tipp a frissen tesztelt 130 lóerős 1,2 literes turbós benzines, ami szinte repíti a könnyű crossovert, listaáron 5 milliós alapára pedig a piacot tekintve egészen barátságos.

Előnyök: Kompakt méretek tágas és átgondolt beltérrel; Formailag kívül-belül Opel maradt; Ügyes extrák; Könnyű, hatékony, fürge; Bivalyerős a kis turbós benzines, ráadásul forgatva a hangja is izgalmas; Jó ár-érték arány

Hátrányok: Hátul kissé szűk fejtér (panorámatetővel); Egyszerű(en működő) hátsó futómű; Kissé kemény, puritán anyagok a beltérben; A formát leszámítva sokkal inkább érződik PSA terméknek, mint valódi Opelnek

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Hozzászólások  

 
#1 sebessegmanias 2017-10-19 12:53
Jó alapos teszt, élvezettel olvastam de a negatívumok közé fel lehett volna sorolni, hogy a hátul ülők kényelme eléggé sokadlagos szempont volt a tervezésnél. Ott van a hátsó ajtóbehúzó, ami éppenhogy csak egy "csonk", könyöklőnek szégyen! (ráadásul ez egy családi autó). Ha már családi autónak szánták, akkor igazán kaphattak volna a hátsó utasok is légbefúvókat. Ez ma egyáltalán nem elterjedt, de egy ilyen családi kiss crossover pont, hogy így tudna kiemelkedni a mezőnyből.
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark