2017. Január 23., Hétfö

Frissitve:09:55:03

Tolató i8, negyedáron: BMW 225xe Active Tourer tartósteszt I.

Nyomtatás

A BMW komoly offenzívával jelentkezett idén az egyre népszerűbb és kedveltebb konnektoros hibridmodellek piacán. A gyártó a már korábban bemutatott szupermodern és jövőbe mutató i8 sportautót is beleszámolva immár 5 különféle ’plug-in’ modellel büszkélkedhet, ráadásul a bajorok nem ugyanazt a receptet lőtték el az összes típusnál, hanem különféle felállásokat kínálnak. Mind közül már csak földhözragad mivolta okán is a legérdekesebb a 225xe, amellyel nagykanállal gyűjtjük be a tapasztalatokat.

A BMW 330e és a 740e ugyanazt a felépítést követi, persze más-más teljesítménnyel: a jól ismert, ám bolygóművétől megfosztott ZF-féle 8-sebességes automataváltóba integrálták a tervezők a villanymotort, a fő hajtást pedig a bajorok friss fejlesztésű, B48 kódjelű kétliteres turbós benzinmotorja biztosítja; a 740e ráadásul összkerékhajtással is kérhető. Az X5 40e-nél hasonló a felállás, ám itt a benzinmotor még a korábbi, N20 kódjelű erőforrás, és persze széria az összkerékhajtás, akárcsak a fent említett váltó. Az i8 már érdekesebb, hiszen itt hátul helyezkedik el az újdonságnak számító, B38 jelű 1,5 literes háromhengeres turbós benzines, az összkerékhajtás pedig úgy jön össze, hogy az első tengelyt egy nagyobb teljesítményű villanymotor hajtja, amihez egy kétsebességes ’váltó’ csatlakozik, miközben a benzinmotorhoz a kevés hely miatt egy keresztmotorokhoz tervezett Aisin-féle hatfokozató automataváltó csatlakozik.

És mi a felállás az utolsó plug-in hibrid BMW-vel, a 225xe Active Tourerrer? Lehet, hogy most kicsit meg fognak lepődni, de nagyjából ugyanaz, mint az i8 sportautónál, csak éppenséggel fordítva, vagyis viccesen akár azt is mondhatnánk, hogy egy tolató i8-ról beszélhetünk. Hiszen itt az első tengelyen találjuk ugyanazt a 3-hengeres B38-as turbós benzinmotort (igaz, jóval kisebb teljesítménnyel, 231 lóerő és 320 Nm helyett 136 lóerővel és 220 Nm-rel, akárcsak a 218i Active Tourer modellben), amihez a fent említett Aisin-féle 6-sebességes automataváltó kapcsolódik, az első kerekekhez továbbítva az erőt. Az összkerékhajtás a hátsó tengelynél lévő 88 lóerős csúcsteljesítményű (i8: 131 lóerő), akár 165 Nm nyomaték leadására képes villanymotor segítségével jön össze, ráadásul akárcsak az i8-ban, itt is adott egy kétsebességes ’váltóféleség’. Persze ebből az is következik, hogy pusztán elektromos üzemmódban a 225xe hátsókerékhajtású.

A felhasználható nettó akkukapacitás a nagyobb tömeg és a több hely révén még nagyobb is, mint az i8 esetében (5,7 vs. 5,1 kWh, de még így is feltölthető 3 óra alatt az otthoni hálózatról), sőt, az gyárilag megadott maximális elektromos hatótáv is a nagyobb a 2-esnél (41 vs. 37 km). Az elektromos végsebesség egyébként 125 km/h, a rendelkezésre álló üzemmódok pedig a BMW-nél megszokottak. Van egy intelligens Auto eDrive (itt a maximális hatékonyság miatt csak 80-85 km/h-ig használja a rendszer a tisztán elektromos hajtást), egy, az elektromos haladást preferáló MAX eDrive, valamint egy, az akkutöltöttséget egy későbbi időpontra megtartó SAVE BATTERY üzemmód. És külön ínyencség, hogy ha például a navigációs rendszerbe beállítunk egy úti célt, a rendszer figyelembe veszi az útvonalat és a villamos energiát azon helyeknél használja el, ahol a legszükségesebb illetve ahol a legtöbbet spórolhatunk ezzel – például a nagyvárosokban.

A fentiek alapján bizonyára Önök sem lepődnek meg azon, hogy kíváncsian vártuk a 225xe tesztelésének lehetőségét, hiszen a BMW konnektoros hibridkínálatát nézve a teljesen más kategóriába tartozó i8-at leszámítva az Active Tourer modellnek van papíron a legkomolyabb hibridrendszere, ráadásul ezt az autót éppen oda (is) tervezték, ahol leginkább ki lehet használni az újkeletű technológiai előnyeit: a városokba. Végtére is urbánus környezetben kiválóan használható a kompakt méretű, mégis tágas modell, aminél ráadásul a magasabb építésmódnak köszönhetően kiváló a be-/kiszállási komfort. Ráadásul az Active Tourer akkor sem jön zavarba, ha az egész családot beültetve és sok-sok cókmókot bepakolva nyaralni indulnánk. Persze a nagyobb nyaralások alkalmával jól fog jönni egy tetőbox, de a 400 liter alaptérfogatú csomagtér egészen használható (a többi Active Tourer modell különben 68 literrel öblösebb puttonyt rejt).

És tudják, mi a legjobb? Az, hogy a hasonló hajtáslánci felépítés ellenére az i8-hoz képest nagyjából negyedáron, közel 44 millió forint helyett már bő 11 milliótól megkaphatjuk a praktikus plug-in mindenest, ami bár önmagában nagyon sok pénz, a lemezek alatti technológiát és a hasonló koncepciójú konkurensek árazását figyelembe véve kiderül, hogy már-már bombaáron van a 225xe. És ne feledjük, hogy ezért a pénzért kombinálva akár 224 lóerőt és 385 Nm-t, automataváltót, összkerékhajtást, ráadásul egészen jó felszereltséget kapunk – az pedig szintén remek hír, hogy BMW-s mércével nézve az extrák is meglepően korrekt áron mozognak az Active Tourer esetében, igen kedvező csomagokat találunk a listán.

Végül, de nem utolsósorban nem szabad megfeledkeznünk a nem kicsit praktikus zöld rendszámról, aminek előnyeit már sokszor kiveséztük. Rövid ismétlésképp: a fővárosban és sok (egyre több) vidéki városban ingyenes parkolás, nincs regisztrációs adó, nincs átírási illeték, nincs teljesítményadó, céges vásárlás esetén ráadásul cégautóadó sincs, ami ilyen teljesítménynél havi 22 ezer forint lenne, vagyis mondjuk 5 éves birtoklási idővel számolva már pusztán utóbbi ’felmentésből’ több mint 1,3 millió forintot spórolhatunk a 225xe-vel. És akkor a csendes, tiszta suhanás nyújtotta élményről, valamint a konnektoros töltést megfelelően alkalmazva a városi használat alkalmával szinte zéró benzinfogyasztásról nem beszéltünk, amivel további súlyos összegeket spórolhatunk. A végén majd kalkulálunk egy nagyot, higgyék el, ez a BMW nem is olyan drága!

Bizonyára mindenkit éppen ez érdekelne leginkább: hogy mennyit fogyaszt a 225xe a legkülönbözőbb körülmények között, milyen elektromos (és kombinált) hatótávval büszkélkedhet, városban miként használható, a nyilvános töltőhálózat mennyire kiépített vagy esetleg mennyire körülményes, mennyibe kerül illetve milyen gyors az otthoni töltés. És biztosan arra is kíváncsiak, hogy mi van, ha lemerítjük az akkut, mennyire mozog jól pusztán benzinesként (pontosabban ilyenkor ugye ’sima’ hibridként) a nehéz, sofőr nélkül is 1,65 tonnásra hízott modell, továbbá autópályán vajon mi a helyzet, a nagyobb családi kirándulások alkalmával megpakolva hogy megy és mennyit fogyaszt az autó.

A fenti kérdésekre a válaszok minket is nagyon érdekeltek, ezért úgy döntöttünk, hogy megpróbáljuk a szokásos egyhetes tesztidőszak helyett hosszabb időre elkérni a különleges modellt, hogy mindenre választ adhassunk. Hiszen egy számunkra is új technológiáról beszélhetünk, ami az aktuális trendek szerint egyre népszerűbb lesz a közeljövőben az összes gyártónál, vagyis fontos róla beszélni. A BMW pedig nagy örömünkre pozitívan állt a kéréshez, és egy teljes hónapon át nyúzhatjuk az autót. Ígérjük, minden felmerült kérdésre igyekszünk közben fényt deríteni, a 225xe-t fogjuk használni üresre merített akkukkal, rendszeres töltéssel, nagyvárosokban, országúton, autópályán, kirándulunk vele nagyokat, kipróbáljuk több helyen a nyilvános töltőhálózatot. És persze mindvégig jegyzetelünk, fotózunk, méregetünk, beszámolunk. Annyi bizonyos, hogy érdekes hetek elé nézünk.

Ígérjük, hogy szeptember végéig hetente többször jelentkezni fogunk az Autó Pulton az aktuális élményekkel, friss tapasztalatokkal, a tartósteszt végén pedig egy alapos összegzéssel érkezünk, amit ráadásul nem egy kolléga fog összeállítani, hanem a teljes szerkesztőség véleményét tükrözi majd, hiszen a minél objektívebb véleményalkotás érdekében mindenkinél meg fog fordulni néhány napi az autó. Mivel a tapasztalatokkal folyamatosan jelentkezünk a következő hetekben, jelen tesztcikkünkben rendhagyók leszünk: nem szeretnénk alig néhány napnyi használattal a hátunk mögött elöljáróban lelőni a modell képességeit, tulajdonságait, most tehát nem húznánk tovább az idejüket, induljon a buli, a konnektoros hibrid BMW 225xe megmutathatja, hogy mire képes!

Vajon gyorsan hozzászokunk a feláras, és bár gyönyörű, de sajnos nem túl praktikus 18 colos kerekekkel produkált gyenge rugózási komforthoz? Üres akkukkal is úgy fog mozogni a visszafogott kinézetű családi autó városban, mint egy rakéta? Fogjuk tudni esetleg hidegebb időben is hozni teljesen feltöltött akkukkal a 40 km-es elektromos hatótávot, amit egyszer Budapesten már elértünk nagyon visszafogott használat mellett? Kevesebb odafigyeléssel mennyi lesz a reális elektromos hatótáv? És a nyilvános töltőket használva vajon tényleg teletölthetjük az akkukat egy kávézás, esetleg egy rövid ebéd alatt? Tartsanak velünk a következő hetekben, és rövidesen Önök is mindent megtudhatnak a közeljövő technológiájáról.

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark