2017. Augusztus 21., Hétfö

Frissitve:09:34:44

Ha kifogynak az elektronok - BMW 225xe tartósteszt, IV. rész

Nyomtatás

Igazán szerencsésnek érzem magam: azok után, hogy a BMW 330e és X5 xDrive40e is az én vendégem lehetett, a tartóstesztünk jóvoltából alkalmam nyílt néhány napot eltölteni a 225xe Active Tourer társaságában is. Mindez pedig azt jelenti, hogy a bajorok iPerformance palettájának összes, hazánkban eddig elérhető tagjával igazán szoros kapcsolatba kerülhettem – hamarosan pedig a rendelhetővé vált 740e-re is igyekszem rátenni a kezemet. Mindezt ráadásul a kollégáktól eltérő használat mellett, hiszen váci lakosként sokat kell ingáznom.

Van egyfajta iróniája annak, hogy éppen hozzám kerültek a bajorok konnektorról tölthető hibridjei, ugyanis bár én is hiszek benne, hogy az elektromos autózás jelentheti a jövőt, korábban azt gondoltam, hogy a technológia jelenlegi állása alapján ezek az autók még nem képesek felülmúlni egy hagyományos hajtáslánccal szerelt négykerekű képességeit – vagy legalábbis csak kedvező körülmények között. Talán nem árulok el nagy titkot, hogy a véleményem hamar megváltozott, annak ellenére is, hogy nem feltétlenül a hosszabb ingázásokhoz találták ki ezeket a rendszereket.

Egy átlagos hétköznap nagyjából 80-120 kilométert teszek meg, köszönhetően a Budapest és Vác közötti nem túl nagy, de mégsem elhanyagolható távolságnak. Ez persze függ attól is, hogy mennyit kell a fővárosban, vagy éppen otthonom közelében autókáznom. Ezek között a körülmények között voltak társaim a BMW konnektoros hibridjei, és nem okoztak csalódást. Sokszor leírtuk már, hogy a városon belüli ingázáshoz kiváló társ lehet egy ilyen jellegű hibrid, főleg, ha napközben is tudjuk tölteni – ezzel pedig gyakorlatilag benzin használata nélkül közlekedhetünk. De mi történik akkor, ha erre nincs lehetőség, és kifogy a szufla az akkumulátorból? Erről szeretnék most mesélni Önöknek.

A 330e volánja mögött ülve már volt lehetőségem letesztelni minden eshetőséget, és azt hiszem senkit nem lep meg, hogy a leghatékonyabb módja az ingázásnak egy ilyen autóval, hogyha az országúti szakaszokon Save üzemmódba állítva a kapcsolót, igyekszünk minél több elektromos hatótávolságot megóvni a városi közlekedésre. A képlet egyszerű: 90-es tempónál kifejezetten hatékonyak a mai modern autók, azonban a nagyvárosi dugókban hajlamosak nagyokat kortyolni az üzemanyagtartály tartalmából. Így alakult hát, hogy legtöbbször, mire beértem fővárosunkba, még mindig legalább 25-30 kilométernyi teljesen elektromos hatótáv maradt az autókban.

Sokszor azonban ez sem volt elég, de a BMW modelljei nem jönnek zavarba akkor sem, ha normál hibridként kell működniük, hiszen hiába a nagyobb akkumulátor és a töltőcsatlakozó, az összes iPerformance modellt ellátták a mérnökök a legmodernebb energia-visszanyerő rendszerekkel – a legfontosabb talán a fékezéskor rekuperált energia, de maga a benzinmotor is kihasznál minden alkalmat, hogy egy kis szuflát adjon az elektromos rendszernek. Ennek köszönhetően bizony az akku kiszipolyozása után is tudnak hatékonyak lenni az autók – legalábbis a körülményekhez mérten, hiszen a 225xe-nél jóval erősebb és nagyobb 330e illetve X5 40e 2-literes egységei azért több üzemanyagot vesznek magukhoz.

Az Active Tourer 1,5 literes háromhengerese azonban már önmagában is takarékosabb tud lenni városban – igaz, a BMW által korábban ígért csoda azért elmaradt –, így az elektromotorral karöltve bizony kellemes eredményekkel tud megörvendeztetni minket. A visszatöltés hatékonyságát jól mutatja, hogy a dugós, csordogálós szakaszokon szinte mindig tud annyi erőt meríteni az akkuból a 225xe, hogy az elektromotorral hajtsa meg magát. Sőt, a gazdaságosságra kiemelten odafigyelő sofőrök keze alatt akár még hosszabb szakaszokat is tud teljesíteni az autó, amely minden adandó alkalommal leállítja a benzinmotort.

Így akár 5 liter körüli értékek elérése sem lehetetlen, de kevésbé odafigyelve is 6 liter alatt tarthatjuk a fogyasztást – és ne feledjük el, mindezt úgy, hogy akár 224 lóerő leadására is képes a 225xe, ráadásul csak sofőrrel is több mint 1,7 tonnát nyom. Ennek köszönhetően az olykor akár 120 kilométeresre nyúló napi ingázásom átlagai, melyeknek nagyjából a harmadát teszik ki városi szakaszok, a BMW konnektoros hibrid egyterűjének volánja mögött átlagosan alig több mint 5 liter környékén alakultak – ebben persze benne van egy teljes feltöltés is. Erre pedig nehéz lenne mit mondania azoknak, akik nincsenek a hibrid autózás pártján.

Ellenérveket találni sem igazán egyszerű, hiszen legtöbben csak azzal tudják bántani a 225xe-t, hogy drága, de ilyenkor érdemes rápillantani a modell árlistájára. Jóval gyengébb, elsőkerékhajtású kiviteleket persze találunk sokkal olcsóbban, de almát körtével ne hasonlítsuk, így a hasonló erővel megáldott (231 lóerő), összkerékhajtással és automataváltóval felszerelt 225i xDrive- ot kell alapul vennünk. Utóbbi alapára mindössze 90 ezer forinttal jutányosabb, mint a hibrid verzióé, ami 11 millió felett kevesebb mint 1 %-ot jelent – arról nem is beszélve, hogy fogyasztás tekintetében pár hónapnyi használat után hatalmasra nyílhat az olló, főleg, ha folyamatosan tudjuk tölteni a 225xe-t, és nem feltétlenül ingázásra használjuk.

A 225xe tehát az akkumulátor lemerülése után is képes a hatékony autózásra, függetlenül attól, hogy legjobb arcát akkor mutatja, ha sűrűn töltögetjük. Mindez a hosszabb utak esetében is egy kifejezetten hasznos tulajdonság, hiszen a teljesen elektromos autókkal ellentétben a hibrid egyterűvel nem vagyunk behatárolva – ami a családias felépítés miatt szükséges is. A 2-es mellett egyébként a 330e és az X5 40e is képes hatékonyabban üzemelni hibridként, persze utóbbi esetében már nem ritkák a 10 liter környéki városi adatok – ez bár papíron csúnya egy ilyen jellegű autótól, de a hasonló erővel megáldott testvérei még ennél is torkosabbak. Persze a 225xe sem mindenhol tud csodákat, így például autópályán ő is magához kéri a csak benzinmotor által hajtott társaihoz hasonló 7,5-8 litert, és ha teljesen megfeledkezünk a töltésről (amelyet egyre több helyen ingyen végezhetünk), akkor hasonlóan alakulhat a vegyes fogyasztásunk is. De hát éppen ezért van az elektromos csatlakozó a modell oldalán.

A véleményem tehát gyorsan megváltozott, ami többek között annak is köszönhető, hogy talán a BMW először lépte meg azt, hogy csak nem sokkal a hasonló erővel rendelkező, normál üzemanyagot használó hajtásláncai fölé lőtte be a hibrideket árban, melyek így akár a használat körülményeitől függetlenül is megérhetik az árukat – hát, még ha kihasználjuk elektromos képességeiket. A technológia tehát már rendelkezésre áll, de ami még ennél is fontosabb, hogy egyre jobb áron tudják majd kínálni a gyártók, aminek köszönhetően hamarosan egyre sűrűbben találkozhatunk majd zöld rendszámos autókkal akár hazánkban is – külföldön pedig még népszerűbbek lehetnek az elektromos rendszerrel is megáldott négykerekűek.

A tartós tesztünk első három részét itt találják meg: I. rész; II. rész; III. rész.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark