A legjobb Opel, amely Peugeot alapokra épül. Ezt a címet jelenleg kétségtelenül magáénak mondhatja tesztautónk. A Grandland X az Ultimate névre hallgató csúcsfelszereltséggel, kétliteres, 177 lóerős dízelmotorral és nyolcfokozatú automata váltóval érkezett hozzánk. A trendeket figyelembe véve pedig a legkívánatosabb Opelként csúcsképességeit is bizonyította.

Az Opel kínálatában jelenleg két francia (PSA) alapokon nyugvó modell szerepel, mindkettő crossover: már a kisebb Crossland X is egészen jó lett, ám a nagy durranás kétségtelenül a jóval felnőttesebb, mintegy 4,5 méter hosszú Opel Grandland X, ami rátermettségét már kisebb benzines és dízel turbómotorral is bizonyította. Tekintve, hogy a műszaki alapok a Peugeot 3008-tól érkeztek, így gyakorlatilag ennél is jobban ismerjük a modellt – például a kétliteres dízel hajtáslánc hatfokozatú automata váltóval szerelt elődjét már teszteltük a francia modellben.

A Peugeot 3008 visszafogottabb testvére - a tudása már-már rejtőzködő

Szeptember 1-től azonban új szelek fújnak, szigorúbb környezetvédelmi előírásokkal és tesztekkel, amelyekre a PSA csoport idejében adott választ: a hajtáslánci paletta nagy részét lecserélve még korszerűbb formában folytatja termékei forgalmazását – legyen szó Peugeot-ról vagy Opelről. Így például új az 1,5 literes dízelmotor és a palettán 130 lóerőtől elérhető nyolcfokozatú (Aisin gyártmányú) automata váltó, amely a Grandland X esetében elsőként a csúcsváltozatnál, azaz a tesztelt 177 lóerős kétliteres dízelmotornál mutatkozott be.

Az alapokat vegyük át gyorsan (részletek a fent linkelt korábbi tesztekben): adott egy családi használatra tökéletes méretű középkategóriás SUV, amely Opel verzióban letisztult, de határozott külsővel és belsővel áll rajthoz. Jó minőségű anyagok és ügyes megoldások fogadnak belül, igaz, a villámos márka korábbi modelljeiből átülve azért meg kell szokni, hogy csak a látvány német: a kezelés filozófiája francia. Ez vonatkozik a központi rendszerre is, amely kissé kuszább és lassabb, mint például az Insignia hasonló megoldása. Emellett a franciák spórolási szándékát jellemzi (végülis egy évtized okán érthető, hogy megpróbálják nyereségessé tenni a márkát), hogy a szélvédőmosónak nincs visszajelzése, de például apró gondatlanság, hogy a start-stopos motorleállításnál a teljes szellőzés is megszűnik – a síri csend mókás, de a klímakomfort manapság már elsődleges.

Feldobja a belsőt az érzékeny, de szép bézs szövetülés

Egyébként a vezetői környezet jól átlátható, az AGR minősítésű ülések kényelmesek, ráadásul nagyon jó, minőségi hangulatot áraszt az Ultimate felszereltséghez elérhető bézs textilkárpit. Sajnos színe okán ez hajlamos a koszolódásra és nehezebb tisztán tartani, mint a bőrt, de bőrkárpit csak fekete színben van – említettem már a spórolást? Ez bizony nem egy Insignia, ahol a személyre szabási lehetőségek tengerében háromrészes vásárlási tanácsadó segít eligazodni.

Összkerékhajtás még mindig nincs, és a konnektoros hibridek megjelenéséig nem is lesz a palettán, vagyis minden Grandland X fronthajtású. Szerintünk nem is igazán hiányzik a négykerékhajtás, amit valójában nagyon kevesen használnának ki. De az ügyfelek részéről túlértékelt megoldásra van kereslet, igaz, azt már kevesen rakják össze, hogy ez már a megvásárlásnál sokszázezres többletterhet jelent, ráadásként a plusz súly/súrlódás fokozza a tömeget és a fogyasztást, továbbá számos pótalkatrész árát szintén megnöveli. Akik fokozott tapadásra vágynak, választhatnak a modellhez egy ún. négyévszakos tapadás csomagot a felszereltség függvényében 125 illetve 90 ezer forint ellenében, ami lényegében négyévszakos 18 colos abroncsokat, valamint speciálisan hangolt kipörgésgátló és menetstabilizáló rendszert foglal magában – ez esetben egy tekerő segítségével öt üzemmód közül is válogathatunk.

A központi rendszer itt kissé lassabb, mint a német Opelekben

Erre azonban nincs szükség a Grandland X-ben, mivel a tervezők úgy hangolták be a hajtásláncot, hogy különböző üzemmódok helyett csupán be kell ülni és használni – az pedig alkalmazkodik az igényekhez. Ez pedig az autó belső teréhez illeszkedően igazán letisztult és megnyugtató tud lenni, főleg, hogy tényleg nincs is szükség a hangolás befolyásolására. A kétliteres dízelmotor már alul is elég erős, a 2000-es fordulaton ébredő 400 Nm nyomaték pedig mindenre elég, ezt pedig ehhez mérten hasznosítja az automata: nem pörgeti indokolatlanul a négyhengeres egységet.

Tudását zavaró sallangok nélkül tárja elénk

Szépen, nyugodtan, nyomatékból tudunk egészen flottul közlekedni, így csendben marad az autó belső teréhez hasonlóan jól szigetelt dízelmotor. Így tudjuk például a 190 ezer forintos felárat képviselő 8+1 hangszórós Denon audiorendszer dallamait élvezni, amely tényleg megéri a befektetést: a hatásos mélyek és a szépen csengő magasak mellett kiegyensúlyozott, szép színpadképpel teremt hosszú távon élvezhető, kiemelkedő hangzást – mi biztosan nem hagynánk ki az opciós listáról.

Ha pedig nem a száguldozásra, hanem a kellően dinamikus, de hatékony vezetésre koncentrálunk, a kétliteres dízel a benzinkúton is barátunk lesz (erre szükség is van a jelenlegi gázolajárak mellett). Szabályos 130-as autópályázásnál például 6,3 l/100 km-es étvággyal számolhatunk, a normakörünk megvan 5,4 literből, országúton pedig 4-essel kezdődő értékeket láthatunk. Városban sem szökik fel 7 liter fölé az étvágy, ha nem rövid távon és/vagy dugóban utazunk, és így volt ez a hosszú tesztúton is, amelyet átlagban sietősen teljesítve is 7 liter körüli fogyasztással végeztünk 800 kilométeren.

Minden tekinteben kiegyensúlyozottan jó a kétliteres dízeles hajtáslánc

Ha pedig sietni kell, mégiscsak kapunk 177 lóerőt, ami az ügyesen kapcsoló 8-as váltóval együtt egészen dinamikus dolgokra sarkallja a Grandland X-et. Az autó stílusához azért jobban illik a dinamikus vonulás, így a váltó sem kapkodja el a fokozatcserét, és a motor sem a hangoskodást, de a gyári adatoknál is hamarabb, 8,8 másodperc alatt meglehet a 0-100 – ami egy kellően dinamikus autót jellemez.

A motor teljesíti a jelenlegi legszigorúbb Euro 6d normát, amihez elengedhetetlen az SCR-katalizátor és az AdBlue adalékanyag. Az AdBlue tartály 17 literes, ami a valóságban körülbelül 10-12 ezer km-re lehet elegendő. Az üzemanyagtank kicsit kicsi, 53 literes.

Modern és tiszta, a hatótáv viszont dízelhez mérten átlagos

A teljesítmény leadásával sincs nagy gond; esős úton padlógázon kikanyarodva persze előnyben van egy összkerekes autó, de a jó minőségű abroncsokon így is megfelelő volt a tempó, a kisméretű, túlszervózott, érzéketlen, de legalább pontos kormányon pedig nem fogunk zavaró tendenciákat érezni.

Szerencsére a fenekünkön sem, ugyanis a Grandland X rugózása kellemes. Főleg ahhoz mérten, hogy az Ultimate felszereltségnél széria 19 colos kerekeket viselte az autó, igaz, legalább kellően ballonos 235/50-es abroncsokkal. Így a kisebb és a nagyobb úthibákat is jól viselte, igaz, egy ügyesen hangolt szedán (például egy FlexRide-os Insignia) az apróbb rázkódásokat és az igazán nagy kátyúkat is valamivel ügyesebben elnyeli, de kategórián belül maradva kiválónak tűnik a futómű – amíg nem feszegetjük a határait.

Itt-ott érezhető a spórolás, amire a legjobb példa a csatolt lengőkaros hátsó futómű

Jó úton kanyarogva persze elvagyunk a hátul ezen a szinten arcpirítóan egyszerű, olcsó csatolt lengőkaros futóművel, de ha rossz útra térünk és tempósabban is kanyarognánk, akkor jön az elugrálás és a következetlen viselkedés. Ez szerencsére itt nem olyan tragikus, de tény, hogy rossz úton, határhelyzetben kissé kellemetlen a dolog, ami ilyenkor plusz munkát adhat a menetstabilizálónak.

Ezt a fajta radikális használatot azonban vélhetően egyik vásárló sem erőlteti majd, így pedig néhány apróságot eltekintve a Grandland X nagyon kellemes úti társ, főleg, ha az árakat is ide számítjuk. Ha szeretjük a jó felszereltséget (ki ne tenné), akkor az Ultimate csomag kötelező választás: nagyjából 2,2 millió forintnyi extrát ad 1,44 millió forintos felárért. Az opciók pipálgatásába belelendülve egyébként is meglepődve tapasztalhatjuk, hogy a Grandland X egészen olcsón extrázható – igaz, nem is olyan jó, mint mondjuk az Insignia. Mégis beszédes, hogy az abszolút beszálló alapfelszereltségtől mindössze 3,3 millióra van a tesztautónk majdnem teljes körű szintje.

Árban jól áll, az Ultimate csúcsfelszereltségi szint pedig megéri

Mindez egyébként 11,6 millió forintot jelent, amelyet rögtön 750 ezer forintos meghirdetett kedvezmény enyhít, de jól tudjuk, hogy az Opelnél ennél még többet is hajlamosak elengedni. Persze ez is sok pénz, de ezért nagyon sokat kapunk. Beszédes tény, hogy egy 150 lóerős Volkswagen Tiguan hasonlóan felszerelve 14 millió forint, de például a testvér Peugeot 3008 is ugyanezzel a hajtáslánccal 13 millió forintot kóstál. Persze vannak náluk kedvezőbb alternatívák, például az ugyanúgy 8-as automatával frissült Hyundai Tucson összkerékhajtással 13,2 millió, a Mazda CX-5 pedig ugyanúgy mind a négy kerekét hajtja ezen a teljesítményszinten és még jobban felszerelve is elhozható 12,3 millióért.

A paletta tele van jól árazott, elgondolkodtató lehetőségekkel

A Grandland X esetében egyébként mindenképpen ajánlott a kétliteres dízelmotor, ha nem cégre vesszük (úgy a kétszeres cégautóadó miatt drágább), ugyanis listaáron mindössze 380 ezer forinttal drágább az 1,5 literes, 130 lóerős négyhengeresnél, és csak jelképesen fogyaszt többet. Kézi váltó egyébként csak a kisebb motorokhoz van, de tulajdonságai és fajtájához mérten egészen vállalható 500 ezer forintos felára miatt is ajánljuk a 8-as egységet.

Ha pedig a benzinesek felé kacsintgatunk, akkor az 1,6 literes turbómotor 180 lóerővel van a 130 lóerős dízel árában – így a kevesebbet autózók és kevesebbet vontatók nyugodtan választhatják a kétliteres helyett. Ha pedig optimumot keressük, akkor pedig az 1,5-ös dízelnél 750 ezer forinttal olcsóbb 1,2 literes, háromhengeres turbómotort találhatjuk meg, amely szintén kombinálható az autóiparban széles körben használt 8-as váltóval.

Néhány szóban

A legjobb Opel, amely Peugeot alapokra épül, de nem a legjobb Peugeot és nem is a legjobb Opel. Ennek ellenére a Grandland X egészen kerek teljesítményt tesz le az asztalra, így a szélsőséges használatot leszámítva szinte lubickol a feladatok tengerében. Csendes, kellően erős és takarékos kétliteres dízelmotorja szépen dolgozik össze a 8-as automatával, rugózása kellemes, miközben elegendő tartalékkal rendelkezik. A karosszéria zajszigetelése is egészen jó, melynek köszönhetően még jobban kiélvezhetjük a szépen szóló Denon hifi dallamait. Mindemellett megjelenésben kívül-belül visszafogottabb az Opel megoldása, mint a Peugeot 3008 – mindenki a saját ízlésére alapozva döntse el, hogy ez jó vagy sem. Mindenesetre szinte láthatatlanul tud nagyon sokat a villámos modell, amelyben bár vannak apróbb fejleszteni valók, árát és tudását beszámítva tagadhatatlanul jó vételnek tűnik.

Előnyök: Kellően tágas belső tér; Jó anyagminőség; Ügyes felszerelések; Jó zajszigetelés; Csendes, takarékos, erőteljes dízelmotor ügyes automatával; Kényelmes futómű (a kategóriához mérten)

Hátrányok: Korlátozott személyre szabhatóság; Apróbb összeszerelés- és átgondoltságbeli hibák; Összkerékhajtás felár ellenében sincs; Szélsőséges körülmények között kijönnek az egyszerű csatolt lengőkaros hátsó futómű korlátai

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek

Kommentek