Opel Grandland X 1.2 Turbo teszt – Kis szívvel is komoly autó

Nyomtatás

Alig két hónapja érkeztünk haza az Opel második PSA-alapú modelljének, a Grandland X-nek a nemzetközi menetpróbájáról, máris megjárta szerkesztőségünket az első tesztautó, ami érdekes konfigurációban – alap hajtáslánccal és teljes felszereltséggel – érkezett hozzánk. Elöljáróban kicsit féltünk az összeállítástól, hiszen a mindössze 1,2 literes, 3-hengeres turbós benzinmotor elsőre nem hangzik ideális párosításnak egy egészen nagyra nőtt kompakt szabadidőmodell kapcsán, másrészt viszont a (jóval) kisebb Crossland X-et szinte repítette a jókedvű motor.

 

Hogy mi sült ki az aktuális kombinációból? Egy meglepően korrekt, gyakorlatilag minden szempontból remek, modern és menő családi autó. Örömmel jelentjük, hogy alapvetően jót tett a francia PSA konszern az Opellel, hiszen a Grandland X (is) megtartotta az Opelekre jellemző külső-belső formai megoldásokat, azonban ‘eldobta’ a korábbi Opelek súlyosságát, és igencsak hatékony technológiák segítségével igyekszik minél több vásárlót meghódítani. A francia-német fúzió ezúttal határozottan a célközönségre fókuszált: divatos, fiatalos, sportos, de elegáns jegyeket is magán hordozó SUV megépítése volt a cél, amely tágasságával és sokoldalúságával egyaránt vonzza a vásárlókat. Az induló motorpaletta is ennek jegyében született, hiszen az első két motor – egy dízel és az említett, frissen tesztelt benzines – a gyártó elmondása szerint a piac igényeinek több mint 50%-át képes lefedni. Persze a későbbiekben bővebb lesz az erőforrások kínálata, például egy új 177 lóerős 2-literes (francia) dízelt már be is jelentett az Opel.

A Grandland X egyébként a 2017-es, 7 tagú offenzíva részeként érkezett a háromféle kivitelű Insignia, a Crossland X, az Ampera-e és az új Vivaro variáns mellett. A C szegmensű SUV, azaz a kompakt méretű hobbiterepjárók kategóriájába tartozó újdonság egyébként a Peugeot 3008-assal közös alapokra épül, azonban az Opel szakemberei igyekeztek a lehető legjobban elkülöníteni a villámos verziót az oroszlánostól, legyen szó a megjelenésről vagy épp az utastér dizájnjáról. Kívülről egyébként tényleg dinamikus és elegáns tud lenni a Grandland X, amiben a formai jegyek mellett a króm díszeknek és a markáns megjelenésű, a határozott élekkel együtt precizitást sugárzó külső fényeknek is szerepük van. A divatos megjelenést egyébként a látványos felnik, valamint a kéttonusú fényezés is biztosítja - a tesztautó esetében bordó/fekete összeállításban.

Az utastérben ugyancsak opeles formajegyekkel találkozunk, ennek megfelelően a műszerfal egy az egyben a rüsselsheimiektől érkezett, a multimédiás rendszer felülete a villámosokét idézi (noha a hardver francia), sőt, az opcionális sportülések is az Opeltől megszokott módon ortopéd orvosi ajánlással rendelkeznek. A helykínálat kiváló, elöl-hátul bátran terpeszkedhetünk a 4,5 méteres hossznak és a 2675 mm-es tengelytávnak köszönhetően, s akár 190 centi magasak számára is vállalható hosszabb távon a hátsó sor. Az ergonómia teljesen rendben van és az ülések az ígéreteknek megfelelően tényleg kényelmesek, azonban a megfelelő vezetői pozíció megtalálása kissé nehézkes. A csomagtér alapból 500 liter feletti, bővítve pedig mintegy 1,6 köbméternyi űr várja a temérdek holmit.

Extrák terén sok-sok apróság áll rendelkezésre, azonban látszik, hogy a Grandland X esetében a gondtalanságot nyújtó extráknak is jutott hely. Így gyors szélvédőfűtés, kormánymelegítés és egyéb nyalánkságok is foglaltatnak a csomagban a már megszokott tételek, illetve a kiterjedt biztonsági asszisztensek mellett. A modern kor szellemében 4G hotspot, 360 fokos kamera, 3D térkép és Denon prémium hifi is elérhető az autóhoz. Műszaki oldalról az Opel kiemelte, hogy a könnyű építés fontos szerepet játszott mind a tervezésben, mind a motorpaletta kialakításában. A dinamikusnak és agilisnek beharangozott Grandland X az elején már pedzegetett tények szerint tehát eleinte kétféle motorral elérhető: a PSA 120 lovas 1,6-os dízele, valamint a háromhengeres 1,2-es turbós benzines szerepel a listában, utóbbi 130 lóerővel.

Ahogy fentebb is említettem, a későbbiekben egy majd' 180 lóerőt tudó kétliteres, négyhengeres francia dízel is választható lesz, illetve az opelesek egy konnektorról is tölthető, azaz PHEV hibrid hajtás érkezését is beharangozták. A hatgangos manuális váltók helyett 6-sebességes automatát választhatunk, mi több, a kétlitereshez nyolcgangos szerkezet érkezik. Kicsit sajnáljuk, és kár érte, hogy az Opel frissen kifejlesztett hajtásai, különös tekintettel az ultrahalk 1,6-os dízelmotorra, pont a Grandlandból maradtak ki, de nyilván nem lett volna költséghatékony döntés az Opel erőforrásait ráfejleszteni a PSA platformjára.

Persze a legfontosabb kérdés, hogy az ígéreteket mennyire képes a valóságban tükrözni az újdonság. Nos, a 130 lovas (230 Nm) háromhengeres ‘egykettes’ (terheletlenül) a nagy karosszériában is igencsak vidám, már lentről ‘él’, de karaktere csábít a pörgetésre, a fürgébb közlekedésre. A kis benzinmotorral bő 10 másodperc alatt futja meg a Grandland X a 0-100 km/h-s sprintet, az autó végsebessége pedig nagyjából 190 km/h, vagyis meglepő módon bőven elég a mindennapi használatra ez a motor; korábban egy hasonló kategóriás autó egy 2-literes, 4-hengeres szívó benzinessel sem volt dinamikkusabb, sőt… A szigetelés szintén példás, de azért háromhengeres mivoltát nem tudja letagadni az ‘egykettes’.

A kis turbómotorhoz a tervezők egy nem túl jól kapcsolható, de annál jobb áttételezésű 6-sebességes kézi váltót kapcsoltak, amivel kiválóan ki lehet használni az erőforrás nyomatékát. Opcionálisan 6-fokozatú Aisin automataváltó is kapható különben, csupán 350 ezer forint ellenében, ami a konkurensekhez képest nagyon is moderált felárnak tekinthető, a 6-os Aisin váltó pedig teljesen korrekt szerkezet, vagyis a kényelemorientált váráslók számára bátran ajánljuk. Ellenben hiába néz ki SUV-nak a Grandland X, az alapokat szolgáltató francia Peugeot 3008-hoz hasonlóan összkerékhajtás nem kérhető hozzá, igaz, szerintünk valójában nem is nagyon hiányzik ez a vásárlóréteg számára. Viszont korrekt menetteljesítmények ide vagy oda, azt sajnáljuk, hogy nem elérhető egy izmosabb benzinmotor az autóhoz, bár reméljük, hogy ami késik, az nem múlik.

Ennek ellenére az autóhoz elegendő a kis erőforrás tudása, a kis tömeg jótékony hatása ráadásul a dinamika mellett a fogyasztásban is megmutatkozik: a taposva is 7,5 liter alatt maradó fogyasztás egészen kedvező. Odafigyelve akár 6,5-7 literből is eljárhatunk, igaz, a 120 lovas dízel 1,5-2 literrel kevesebbel is beéri, cserébe nem ilyen vidám, drágább, és a hangja sokkal kevésbé izgalmas. Az elöl MacPherson, míg hátul csatolt lengőkaros rendszerű futómű abszolút stabil, kellemes balansz és korrekt komfort jellemző rá, meglepően nem SUV-os érzésű, mi több, a kormányzás is szokatlanul direkt, amiért ugyancsak pirospont jár, akárcsak a csendes futásért.

Mindent egybevéve ismét korrekt csomagot pakolt össze tehát a PSA és az Opel, az alapmotorral is egészen dinamikus, harmonikus egyveleget képezve. Opel minőség, tisztességes műszaki tartalom, ráadásul az induló ár sem vészes, ugyanis listaáron a benzines Selection kivitel már 6,5 millió forinttól elhozható, amit a minden Grandland X-hez járó 750 ezer forintos kedvezmény mérsékel vállalhatóbb szintre. A 120 lóerős 1,6 literes dízelmotor felára különben kereken félmillió forint; a dízel a jelentős fogyasztáskülönbség tükrében leginkább a sokat közlekedők számára lehet jó választás, továbbá azoknak, akik nehezen nyelnék le, hogy egy ilyen kaliberű, méretű és árkategóriájú autóban egy 3-hengeres, mindössze 1,2 literes motorocska dolgozzon (talán jogosan tartva a várható élettartamtól, megbízhatóságtól) - jó menetteljesítmények ide vagy oda.

Az alapverzióra visszatérve, az 5,75 milliós akciós belépőmodell esetében meg kell barátkoznunk az acél keréktárcsákkal, de LED-es hátsó lámpák, klíma, multikormány, tempomat, sávelhagyás-jelző és elektromosan állítható, fűthető tükrök járnak hozzá. Az eggyel magasabb, Enjoy szint felára 400 ezer forint, és ezért már 17 colos könnyűfém keréktárcsákat, hat hangszórós hifit, sőt, OnStar és IntelliLink rendszert is kapunk. A csúcsot jelentő Innovation változat éppen 1 millióval drágább az alapkivitelnél, így akciósan 6,75 milliótól olyan extrákat kínál a korábbiakon felül, mint például a 18 colos keréktárcsák, a holttérfigyelő, az első és hátsó tolatóradar, a kétzónás klíma, a bőrkormány, vagy épp a hangulatfény. Persze rengeteg extra áll még a vásárlók rendelkezésére: 175 ezer forintért például fűthető első és hátsó üléseket, 150 ezerért fejlettebb navigációt és prémium hangrendszert, 450 ezerért pedig a sofőr oldalán elektromosan állítható AGR üléseket és bőrkárpitozást kaphatunk – de itt természetesen még közel sincs vége a listának.

Néhány szóban

Összességében technikailag modern és kiforrott, innovatív, könnyű, jól vezethető, ráadásul kívül-belül tetszetős az Opel legfrissebb büszkesége, ami vagányságban ugyan nem tud versenyre kelni mondjuk a műszaki alapokat tekintve azonos Peugeot 3008-assal, ám korrekt és józan ajánlatként sokakat elcsábíthat. A Grandland X tehát kiváló autó, az 5,75 millió forintos akciós vételár pedig csábító - a Crossland X kistestvérhez viszonyított felár így is tetemes, ám a Grandland X sokkal jobb, felnőttesebb autó. Az aprócska 1,2 literes, 3-hengeres turbómotor a maga 130 lóerejével és 230 Nm csúcsnyomatékával meglepően erős párost alkot a nagy karosszériával, vidám, jó a hangja, tudása bőven elég, ráadásul egészen takarékos is. Az 1,6 literes PSA dízel azonban sokak számára vonzóbb ajánlatot képez, hiszen 1,5-2 literrel takarékosabb, miközben 500 ezer forintos felára reális. Rövidesen pedig érkezik az igazán ‘tuti’ Grandland X, vagyis a jó kis 177 lovas 2-literes dízel, 8-sebességes automataváltóval. Persze a jóságot jól meg kell majd fizetni.

Előnyök: Hiába a PSA alapok, kívül-belül igazi Opel maradt a tetszetős Grandland X; Alig 4,5 méter hosszú, utas- és csomagtere mégis igencsak tágas; Átgondolt beltér, ügyes és modern extrák; Az alacsony tömeg kiváló vezethetőséget és hatékony üzemet biztosít; A méretéhez képest nagyon vidám 3-hengeres belépő benzinmotor, forgatva karakteres hanggal; Jó ár/érték arány

Hátrányok: A váltó kapcsolhatósága lehetne jobb; Néhol igényesebb anyagokat is el tudnánk képzelni a beltérben; Kissé nehezen megtalálható ideális vezetői pozíció; Hiányzik a kínálatból egy nagyobb 4-hengeres benzinmotor

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark