2017. Augusztus 24., Csütörtök

Frissitve:03:00:23

Luxus határok nélkül - Mercedes-Benz E 220d All-Terrain teszt

Nyomtatás

A Mercedes-Benznél sokat vártak az E-osztály emelt hasmagasságú változatának bemutatásával, de végül csak-csak beadták a derekukat a stuttgartiak is, és bejelentették az első ‘telekjáró’ E-osztályt a márka történelmében. A nagy terepkombi kategóriát a Subaru alapította 20 évvel ezelőtt a Legacy Outback modellel (igaz, a japán típus nem számít prémiumnak), aztán '98-ban a Volvo csatlakozott a V70 XC-vel, az Audi pedig 2000-ben piacra dobta az Allroad Quattrót, amely nagy népszerűségre tett szert, és az ilyen kialakítású modellek iránti kereslet azóta sem lankad, így érthető volt a csillagosok lépése.

 

A Mercedes-Benz receptje nagyon hasonlít az Audi milleniumi ötletéhez: kiváló kvalitásokkal bíró prémium felsőkategóriás kombija alá tett egy légrugózást, ami szükség szerint felemeli az autót, hogy a könnyű terep ne jelenthessen akadályt számára, továbbá a karosszériát ellátta néhány fényezetlen műanyag védőelemmel, és a széria összkerékhajtás magától értetődik. A kategória népszerűsége nem véletlen, hiszen alapvetően olyan autókról beszélhetünk, amelyek egyszerűen mindenre jók, és szinte nem ismernek akadályt, hiszen nem elég, hogy hóban, sárban, enyhe terepen nem jönnek zavarba, de utas- és csomagterük óriási, temérdek luxust és személyautós vezethetőséget kínálnak, ráadásul nem kell folyamatosan magunk előtt tolnunk 4 négyzetméternyi homlokfelületen a levegőt, mint a luxus SUV-ok esetében.

Tesztünket valójában gyorsan rövidre tudnám zárni: a Mercedes-Benz E 220 d 4MATIC All-Terrain gyakorlatilag úgy tökéletes, ahogy van, ennél ideálisabb, jobb autót egy 4, de akár 5 tagú családnak el sem tudnék képzelni, főleg, ha a szóban forgó család kedveli az aktív életmódot (síelés, vitorlázás, lovaglás, túrázás, horgászás stb, de hosszasan sorolhatnám). A sűrű nagyvárosi használattól eltekintve - itt nem éppen ideális a 4,95 méter hosszú karosszéria és a 294 cm-es tengelytáv, bár a fordulókör meglepően jó és az opcionális, hasznos kamerák nagy segítséget nyújtanak manőverezés során - nehéz elképzelni olyan helyzetet, amire ne kínálna megoldást a mindentudó Benz.

Nem csoda, hiszen dízelmotorja csendes, dinamikus, és finoman közlekedve alig 6 liter gázolajjal megelégszik 100 km-enként, szériában járó 9-fokozatú automatája vajpuhán és okosan dolgozik, egyszerre komfortos és egészen dinamikus futóműve zseniális, összkerékhajtása és (megemelve) tisztességes hasmagassága révén szinte minden helyzetben biztos tovahaladást szavatol. Az autó szuperbiztonágos, szuperintelligens, tejben-vajban füröszti utasait, belül nagyon tágas, ülései álomszerűek, csomagtere pedig alapból is 640 literes. Mi kellhet még? Máris mondjuk: az árlista szerint legalább 17 millió forint a megvásárlásához, de ez még közel sem a vége, hiszen akár bő 10 millió forintot simán rá lehet dobni az alapárra, amit tesztautónk 27,6 millió forintos listaára kiválóan tükröz.

Az E-osztály All-Terrain tehát - bár tényleg szinte tökéletes autó -, sajnos csak a nagyon tehetős réteg kiváltsága, ők viszont garantáltan boldogok lesznek a négykerekűvel, amit az egész család imádni fog. Apropó, plusz 2,3 millióért akár egy 3-literes, 258 lóerős dízelmotorral is megvásárolhatjuk, ha ebben az árkategóriában az egyébént nagyon jó kétliteressel nem szívesen érnénk be. Ugyanakkor, ha már 6 henger, akkor mi inkább megvárnánk a Mercedes-Benz vadonatúj sorhatos dízelmotorját, ami néhány hete az S-osztályban debütált és biztosak lehetünk benne, hogy rövidesen az E-osztályban is leváltja az egyébként remek V6-ost. No de térjünk vissza a tesztautóra és fussuk át, hogy mit is kínál az új All-Terrain E-osztály.

A puttonyos E-osztály T-modellel összehasonlítva a ‘szokásos’ változtatásokat vetették be a tervezők, vagyis az autó alját ellátták egy védelmező páncéllal, a futóművet megerősítették és megemelték kissé, miközben a karosszérián jó néhány kiegészítő műanyag alkatrész jelzi, hogy egy szabadidőmodellel van dolgunk. A habot a tortán a szériában is 19, opcionálisan pedig akár 20 colos kerekek jelentik, amelyeken a többi E-osztállyal összehasonlítva magasabb oldalfalú abroncsok feszülnek, így javítva a komfortot és csökkentve a gumisérülés esélyét. Kívülről még néhány plusz krómozás, továbbá az átdolgozott lökhárítók és a hűtőrács különbözteti meg az E-oszály legfrissebb családtagját a széria többi modelljétől.

Az All-Terrain modellhez nem meglepő módon szériában jár a 4MATIC összkerékhajtás, mi több, az AIR BODY CONTROL nevű légrugózás is, amivel 3 szintben állítható a hasmagasság, 35 mm-es intervallumban. A DYNAMIC SELECT menetüzemmód-kapcsolón keresztül összesen 5-féle üzemmód áll rendelkezésre, amelyekből az All-Terrain (tehát terep-kompatibilis) programban 35 km/h-s sebességig plusz 20 mm-rel megnövelhető a hasmagasság, míg 35 km/h-tól legfeljebb 15 mm lehet a 35 helyett a normál szinthez képest a plusz. Összesen különben az All-Terrain verzió 29 (illetve 35 km/h-ig akár 49) mm-rel ülhet magasabban, mint a ‘hagyományos’ E-osztály T-modell, amiből 14 mm a nagyobb átmérőjű abroncsoknak tudható be. A változtatásokkal persze némileg rosszabb lett az E 220 d T-modell légellenállási együtthatója: a cw-érték 0,29-ről 0,33-ra romlott. Apropó, a hasznos terhelhetőség több, mint tisztességes: 745 kg.

Belül megjelent néhány alternatív kárpitozás, amelyek szintén a többcélú közvetlenséget vegyítik a csillagos modell pompájával, és a hatalmas méretű központi rendszer is kapott egy ‘terepes kijelzést’. A belső kivitel különben az AVANTGARDE felszereltségi szinten alapul, de felárért elérhető az elegáns EXCLUSIVE és a különleges designo-csomag is. Tesztautónk utóbbit kapta meg extra finom fekete-szürke nappa bőrkárpitozással és szénszálas betétekkel, bár szerintem a nyílt pórusú fabetéttel és egy világosabb konfigurációval még jobban mutatna a beltér. Az alapból 640 literes csomagtér számos praktikus megoldással büszkélkedhet, többek között szériában jár a hátsó üléstámlák Cargo-állása (meredekebbre lehet állítani őket, így növekszik a csomagtér térfogata), valamint a 40:20:40 százalékos oszthatóság.

A márka friss fejlesztésű 1,95 literes négyhengeres, egyturbós dízelmotorja gondoskodik tesztautónk mozgatásáról, aminek 194 lóereje és 400 Nm-es csúcsnyomatéka alig 8 másodperc alatt képes álló helyzetből 100 km/h-s sebességre gyorsítani az óriási szabadidőmodellt, miközben a végsebesség 232 km/h. A gyári vegyes fogyasztás csupán 5,2-5,3 l/100 km, amihez 137-139 g/km-es széndioxid-kibocsátás tartozik. Az új 220 d motor kifejlesztésére hihetetlen összeget költött a gyártó, de szerencsére megérte fáradozni, mert az erőforrás nagyon jó lett. Tapasztalataink alapján minden idők legcsendesebb, legkulturáltabb négyhengeres dízelével van dolgunk, ami nem csak belül, de kívülről, és még hidegen is nagyon visszafogottan ad hangot működéséről.

A tesztúton az alig 5-literes gyári vegyes fogyasztást nem tudtuk hozni, de így is nagyon meg voltunk elégedve a 220 d étvágyával: szabályos autópálya-tempónál 6 liter körüli a fogyasztás, országúton 5 liter alatt tudunk közlekedni, városban pedig akár 7 literrel eljárhatunk, vagyis vegyesben, odafigyelve 6 literrel számolhatunk, ami nagyon rendben van a paraméterek ismeretében. A 9-sebességes bolygóműves automata szuperül harmonizál a már a pincéből szépen húzó motorral: finoman dolgozik, gyorsan dönt, a hosszú áttételezés révén 100 km/h-nál 9. fokozatban szinte alapjáraton, alig 1100/percet forog a motor. Az autó karaktere nyugodt, de ha kell, a kis szív kimondottan szépen cibálja a nehéz ‘terepkombit’. A 8 másodperces 0-100 km/h-s sprintidő és a 230 km/h feletti végsebesség nem is olyan régen még az erős, nagy hathengeresek kiváltsága volt, persze egészen más fogyasztás kíséretében.

Az autó finomságait napestig lehetne sorolni, de legyen elég annyi, hogy az E-osztály a piac egyik legmodernebb fejlesztése, ami finoman szólva is minden igényt kielégít, és gyakorlatilag nem tudunk olyan extrát mondani, ami alapáron vagy felár ellenében ne szerepelne a kínálatban. A Mercedesre jellemző módon a kényelmet szolgáló opciók mellett mindennél fontosabb volt a tervezés során a lehető legjobb aktív-passzív biztonság – a világ egyik legbiztonságosabb autójáról beszélünk. Az asszisztens rendszerek nem csak a biztonságot fokozzák, de a sofőrt is igyekeznek tehermentesíteni, így a vezető kevésbé fárad el.

Az Auto Pilot érdemel néhány szót: ügyesen ’önvezet’, figyeli a felfestéseket és igazodik az előttünk-mellettünk haladó járművekhez is, így a sofőrnek semmit nem kell csinálnia, csak a kormányon kell tartania a kezét, különben előbb figyelmeztet, majd kikapcsol az Auto Pilot. Az önálló sávváltás (az irányjelző kitételére) sem okoz problémát, és végre Magyarországon is működik a funkció. Összességében ennyire kifinomultan, pontosan és jól működő ‘önvezető csomagot’ sehol máshol nem láttunk (a Volvo és a BMW új rendszerei azért közel járnak hozzá), így a Mercedesnél kár kihagyni az opciót.

A kiváló aerodinamikai tulajdonságok és a jól tervezett szigetelések igen alacsony zajszinthez vezetnek, autópályatempónál is suttoghatunk a beltérben. Nem tudjuk, hogy ezt meddig lehet még fokozni, hiszen már most is álmosító csend honol a beltérben, amennyiben nem élvezzük a gyönyörűen szóló, de persze feláras Burmester hifit. A beltér pedig az autópiac egyik legszebbje; persze a szépség fogalma szubjektív, de az anyagok, az összeszerelés, a formák és a színek harmóniája egyedülálló. A kínálat szinte végtelen, számos színösszeállítás közül választhatnak a vásárlók, a díszbetétek széles tárháza áll rendelkezésre és érdemes élni a lehetőséggel. Gyönyörűek a nyílt pórusú fák (kár, hogy a tesztautóban nem ilyenek voltak), a finom krómozások, mindenhol igényesek az anyagok, az ülések pedig szuperkényelmesek. Neszeknek, zörgéseknek nyomuk sincs, a legrosszabb utakon sem. A helykínálat elöl-hátul E-osztályhoz méltó módon nagyvonalú.

Az automataváltó előválasztója továbbra is a kormányoszlopon csücsül, így a középkonzol első felében óriási tárolót találunk, amibe rengeteg kacat belefér, ha pedig megrendeljük, a vezeték nélkül telefontöltés is elérhető itt. Az okostelefon-integráció minden képzeletet felülmúl: az autó használja az NFC-t, aminek segítségével telefonunkat akár járműkulcsként is használhatjuk, sőt, az ’E’ telefonvezérléssel képes ki- és beparkolni – akár sofőr nélkül, így a legszűkebb helyek sem jelenthetnek problémát. Modern a szélesvásznú képernyőrendszer, így felárért a hagyományos műszercsoportot konfigurálható digitális képernyővel válthatjuk fel. Jobboldalt óriási kijelző kap helyet kétféle méretben, ami nem érintős, de millió funkciót képes kezelni/megjeleníteni. Világújdonságnak számítanak a kormány érintésvezérlő gombjai is, melyekkel a teljes központi rendszer irányítható. A kezelést szokni kell (lehetne kicsit intuitívabb és valamivel gyorsabb is), millió funkciót tudunk elérni/irányítani, de a rendszer megjelenítése is gyönyörű, sugárzik belőle a prémium.

A 64-színű hangulatvilágítás szintén hatásos, ha pedig világítás, persze nem hiányozhat a rendkívül intelligens led-es fényszórórendszer, a csúcsváltozatban lámpatestenként nem kevesebb, mint 84 led diódával dolgozva, hogy minden körülmények között nappallá varázsolja az E-osztály az éjszakát, mégpedig a szembejövők vakítása nélkül. Summa summarum, a Mercedes tervezői előtt ismét le a kalappal, merthogy a  modellváltozattól függetlenül az új E-osztállyal tényleg nagyot alkottak. Az árcéduláról már fentebb beszéltünk: a tesztelt hajtáslánccal pontosan 17 millió forinttól indul az E-osztály All-Terrain, ami első hallásra ijesztőnek hangzik (főleg, ha elkezdünk extrázgatni és egy pillanat alatt bőven 20 millió fölé érkezünk), de ebben a szegmensben reálisnak számít.

A kicsit szerényebb tulajdonságokkal büszkélkedő Volvo V90 Cross Country hasonló hajtáslánccal legalább 16,45 millió forintba kerül, miközben értéktartásban várhatóan rosszabb esélyekkel indul, mint a Benz, cserébe viszont magasabb felszereltséggel büszkélkedhet. Egy Audi A6 allroad Quattróért minimum 18,32 millió esedékes, igaz, a négykarikások ennyiért 272 lóerős, 3-literes V6-os dízelmotort adnak, jelenleg náluk nincs lejjebb. A ‘sima’ E-osztály kombival összehasonlítva jó ára van az All-Terrain kivitelnek, hiszen ugyanezzel a hajtáslánccal az E 220 d T-modell alapára csak 800 ezer forinttal alacsonyabb, viszont az All-Terrain felszereltsége bő 1 millió forinttal magasabb, így összességében ár-érték arányban jobban megéri, mint testvére, ráadásul használati értéke magasabb.

Lényeg a lényeg, rengeteg pénzről van szó, cserébe viszont a világ egyik legsokoldalúbb, legjobb és legfejlettebb családi autója lehet a mienk.

Néhány szóban

Az új Mercedes-Benz E-osztály modell- és motorváltozattól függetlenül fantasztikus autó, nagyítóval kell keresni esetében bárminemű hiányosságot - és ez különösen igaz a rendkívül praktikus, sokoldalú All-Terrain kivitel kapcsán. Az All-Terrain a kemény terepen innen minden épeszű akadályt könnyűszerrel leküzd, a család pedig maximális kényelemben és biztonságban élvezheti az utazást a gyönyörű, luxusminőségű utastérben, miközben a sofőr a kiváló futóműnek, a remek hajtásláncnak és a vezetést támogató asszisztens rendszerek egész garmadájának örülhet. Ráadásul hiába tűnik az All-Terrain vételára ijesztőnek, valójában a kategóriatársakkal összehasonlítva reális az autó ára, és felárát megéri a ‘sima' E-osztály kombihoz képest. Nagyon jó autó, sok pénzért.

Előnyök: Lenyűgöző technológiai színvonal; Nagy autó, de mégis könnyen manőverezhető, jól áttekinthető és könnyedén vezethető; Szuperkényelmes belső, amiből árad a luxus; Ügyes asszisztens rendszerek teljes garmadája (opcionális); Csendes, erős és takarékos 4-hengeres dízelmotor és kiváló hajtáslánc; Komfortos, mégis dinamikus viselkedés

Hátrányok: Megfelelően extrázva meglehetősen ijesztő vételár; A multimédiás rendszer megjelenítése gyönyörű és sokat tud, de lehetne kicsit gyorsabb és intuitívabb a kezelése

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark