Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Minden, amit a Škoda nyújtani tud. A családosok álmai. Két stílusában merőben más autó, amely ugyanazt a célt szolgálja: a realitások talaján maradva mindent nyújtani. A Superb és a Kodiaq érdemeit felesleges vitatni. De vajon melyikre böknénk rá a fillérre megegyező árú mindenesek közül, ha a legjobbat akarnánk magunknak?

 

A kérdésre sem akármilyen modellekkel keressük a választ. Mindkét modell összkerékhajtással és kétliteres dízelmotorral érkezett szerkesztőségünkhöz, a Kodiaq 150 lóerővel és a Superb pedig az újdonságnak számító SportLine sportcsomaghoz méltó módon, ám mégis valamilyen szinten méltatlanul (erről később) 190 lóerővel.

Merőben más koncepció - azonos tudással?

Időközben a Superb is Kodiaq szintre modernizálódottAz alapkoncepciókat már volt időnk megismeri. A Superb például már hasonló hajtáslánccal járt nálunk 2015-ben, igaz, azóta már volt egy dízelbotrány – vagyis a hasonló számadatok alatt a korábbitól eltérő formában lévő motort köszönthetünk. Persze a folyamatos változás korunk sajátossága: időközben például tesztautónk hatfokozatú duplakuplungos automatája helyett már az új, hétfokozatú egységet kínálják a gyáriak, amely finomabban, precízebben és egy árnyalattal lassabban dolgozik elődjénél. Ugyanez igaz a központi rendszerre: a tesztautóban még nyomógombos navigációs rendszer volt, de időközben a Superbhez is elérhetővé váltak a márka szebb megjelenítésű, érintőgombos 8 és 9,2 colos rendszerei.

SUV divat: népszerű az új modellA Kodiaq első ízben jár nálunk, de időközben már az utcakép részévé vált – sikernek tekinthető, már csak opcionális hétüléses kialakítása okán is. A mai trendek és a divat egyértelműen az SUV modell felé sepri a vásárlókat? De vajon jól járnak? A választ megelőlegezzük: nem feltétlenül.

A két modell közötti különbség elsőre ránézésre is nyilvánvaló. Mégis csalóka az összkép, ugyanis a magas kialakítás és a téglatest felépítés a szedánnál hosszabbnak és nagyobbnak láttatja a Kodiaq-ot. A centi azonban mást mutat: a Superb jó 16 centiméterrel hosszabb, amely növekményből kereken 50 mm-t a tengelytáv tesz ki. Ennek hatását jól ismerjük: a kategória, sőt, a hosszított modellek kivételével a piac legnagyobb hátsó lábterét kínálja a modell, amelyhez átlagos (1,9 méteres magasságig kényelmes) fejtér csatlakozik, ez a bőség pedig így látványos, de felesleges.

A Superb hosszabb, a Kodiaq magasabb és picit szélesebb is

Hatalmas tér, okos ötletek - tipikus SkodaA Kodiaq rövidebb, de belül ez nem látszik. Magasabban ülve jobban kilátunk, a szélesség legalább akkora, az érzet még szellősebb is. Hátul nem túlzó, de bőséges lábtér fogad, amihez hasonló fejtér társul. Az üléspad dönthető és mozgatható, amire szükség is van, ha az opcionális (313 ezer forint) harmadik üléssort is használni akarjuk, de az így is csak mélyebb növésű felnőtteknek vagy gyerekeknek ideális. A plusz ülések rabolnak valamennyi helyet a csomagtartóból, amely viszont így is óriási mindkét modellben, ráadásul a Superb esetében is ötödik ajtón férhetünk hozzá, amely feleslegessé teszi a kombi vásárlását.

A márka első (opcionálisan) hétszemélyes modellje

Drága, de finoman látványos a SportLineMielőtt azonban túlságosan is hozzánőnénk a ülőhelyekhez, hozzászokva a tökéletesen személyre szabható vezetői pozíciók kényelméhez, és a helyenként luxus kategóriát idéző opciókhoz, még ugorjunk ki egy percre – ugyanis van itt még látványosság. A talpalávalót ezúttal a Superb szolgáltatja, méghozzá az újdonságnak mondható SportLine csomaggal, amely nevéhez hűen sportosító kiegészítőket tartalmaz. Radikális megoldásokra ne gondoljunk, kívül azonban a fekete kiegészítők (külső tükör, hűtőrácskeret, hátsó légterelő, ablakkeret, ködlámpa) remekül feldobják az összképet.

Erős kontrasztot képeznek a fekete részletek

Ez is csak ehhez jár - galériaKapunk még SportLine feliratú plecsniket, szériában 18 colos kereket és sportfutóművet (a kiváló adaptív futómű kedvezőbb opciójával), belül pedig integrált fejtámlás Alcantara-bőr kárpitozású ülések fogadnak, nem túl hangsúlyos, ezáltal még mindenkinek kényelmes kialakítással. Mindezért azonban kissé túlzó felárat kér a Škoda: az 500 ezres felár 680-ra emelkedik, ha az extrázottságbeli különbséget is figyelembe vesszük, ami bizony nagy ár néhány fekete elemért és egy sportosabb székért. Persze így sem tanácsolunk el senkit a csomagtól, amely a látványos modell még látványosabb megjelenését hozza, viszont akkor vegyünk hozzá méltó motort is ugyanannyiért, a 280 lóerős kétliteres turbós benzines képében – és akkor valamennyire joggal emlegethetünk Sportot.

Ezt letudva üljünk is gyorsan vissza, időközben még a dízelek is bemelegedtek, a téli zimankóból így kellemesen meleg beltérbe ülhetünk. A képek csalókák: a régebbi rendszer miatt a Superb beltere idősebbnek hat, ami nem is tévedés – a Passat megfelelő pozícionálása okán érezhetően visszafogták a tervezők kezét. Az anyagminőséggel azért így sincs gond, a többin pedig sokat dobhatnak az extrák: az ajtóbetét Alcantarája, a szénszálat mímelő dekorbetétben végigfutó hangulatfény sokat dob a hangulaton, amihez ha hozzáadjuk a Kodiaq-éhoz hasonló központi rendszert, már hasonlóan helyben is vagyunk: minden családias, kellemes, de nem hivalkodó.

Időközben a Superb megkapta a modernebb, szebb központi rendszert

A legnagyobb különbséget viszont a műszerfal elrendezése adja: a vízszintes Superb helyett a SUV esetében a hatalmas légbeömlők állítva jelentkeznek, amely jobban illik a marconább, terepesebb stílushoz, és nagyobb műszerfali betétnek adnak helyet. Az egyértelműen nem fabetétnek szánt, furcsán mintázott nagy fekete műanyag azonban kilógott a tesztautónk elegáns hangulatából; reméljük, hogy hamarosan itt is lesz L&K modell szép fabetéttel – addig a fokozottan sportos mellett a fokozottan elegáns konfigurációs lehetőséget is a Superbnél kell keresni.

Függőleges jellegű, jobban elnyújtott műszerfal

Eddig viszonylag egyszerű a helyzet: akinek a magas felépítés tetszik és/vagy szüksége van két ülésre, annak a Kodiaq-ot ajánljuk, aki a fokozottabb személyre szabhatóságot kedveli, az pedig a Superbbel jár jól. Elindulást követően azonban a kép árnyaltabb lesz.

Az első meglepetést a Kodiaq okozza, ugyanis benne halkabban dolgozik a kétliteres dízelmotor. Álló helyzetben, városi tötymörgésnél és autópályán egyaránt hallhatóan csendesebb a modell, ami igazán szép teljesítmény – ugyanis a Superb sem éppen hangos. Mindez érdekes a magasabb felépítés tekintetében, de a mérve 150 kilóval nehezebb tömegbe ez is belefér.

Az összkerékhajtás is megkéri a maga közel literes sarcát

A Kodiaq hallhatóan halkabbAz aprócska előny ugyanis éppen ennek fényében olvad el csakhamar. A nehezebb, magasabb karosszéria ugyanis nagyobb ellenállást jelent, ami nagyobb fogyasztást szül: a papíron néhány decis különbség a minimumra törekvő normakörünkön 8 decire növekszik, autópályán pedig egy liter fölé nő. Igaz, a kapott értékek így sem kiemelkedően magasak, hiszen az ügyes összkerékhajtás eleve megköveteli a maga jussát, innen nézve pedig kellemes dolog, hogy mindkét modellel eljárhatunk 6-7 literből. Ugyanakkor gyorsan hozzá lehet tenni, hogy a 150 lóerős dízel ellenpólusaként ott a hengerlekapcsolós 1.4 TSI benzines, amely bár másfél literrel szomjasabb, alapáron 700 ezerrel kedvezőbb, és jobb társ a hétköznapokban, legyen szó a potenciális meghibásodásról, a károsanyagokról, az AdBlue mentességről, a kulturáltságról vagy éppen a ilyenkor fontos gyorsabb bemelegedésről, hogy a részecskeszűrők miatti nyűgről ne is beszéljünk.

Mint a fenti felsorolás is rávilágít: a dízelmotorok szépen lassan elvesztik létjogosultságukat, túl nehezen vagy drágán lesznek tisztává tehetők, amelynek következtében csökken piaci erejük. Pláne, ha a üzemanyag is drágább hozzájuk, mint mostanában. Van még egy bibi: korábbi kirobbanó formájukat is kezdik elveszteni. A Volkswagen csoport méréseinken egykor kiválóan teljesítő kétliteres dízele mintha alább hagyott volna erőben az utóbbi években. Kissé túl rózsásak a gyári ígéretekA gyári adatnál az Audi Q5 és a Volkswagen Tiguan esetében is szerényebb gyorsulást mértünk, és nincs ez másképp a Superb és a Kodiaq vonatkozásában sem. Persze a 8,7 és a 10,5 másodperc így sem rossz adat a 0-100-ra, ám egy másodperccel elmarad a gyári ígéretektől – és a valóságban sem érződik túl izmosnak a két erőforrás. Alul, 1900-as fordulat alatt kissé lassan ébredeznek, emiatt ha csak közepesen szeretnénk kigyorsítani, a dízelektől szokatlanul vissza kell váltani, olyankor viszont már megérkezik a 400/340 Nm nyomaték, amire viszont a művelethez nincs szükség. Talán mondani sem kell: lineárisabb karakterisztikája okán (mivel nem kell olyan nagy turbónyomást alkalmazni) bármelyik benzines kellemesebb partner már csak ezért is.

A futóművekről is érdemes egy szót szólni. Mindkét modell változtatható lengéscsillapítással és 19 colos kerekekkel érkezett hozzánk,  sőt, még az abroncsok márkája is megegyezett, csak éppen a Superb peresebb kialakításban viselte őket. Ennek ellenére fényévekkel jobban rugózott – a hatalmas kereket teljesen feledtetni tudta, és csendben, alig érezhetően rugózta ki az úthibák nagy többségét. Az előző generációhoz képest rengeteget fejlődött ezen a téren a modell.

Nagylábon szép az élet - csak egy kicsit rázós is

A Kodiaq a nagyobb tömege és a magas felépítése okán feszesebb futóművet kell, hogy hordjon – ennek eredményeképpen pedig döcögősebb. Nem is a nagyobb úthibák kezeléséről van szó, ott ugyanis egész jól teljesít a nagyra nőtt Škoda is, mint inkább a kisebb egyenetlenségek elsimításáról, ami nem megy olyan jól neki. Így pedig nem csak rossz úton, hanem közepes minőségűn, akár autópályán is érezhetően egyenetlenebbül fut, mint szedán alternatívája. S ne higgyük azt, hogy cserében kanyarban virgonc: inkább hozzá a biztonságos szintet, sőt, a különösen ügyes menetstablizálóval valójában magasra is teszi a lécet. Mindez igaz a Superbre is, amely meglepően semlegesen is tud fordulni, és sport üzemmódban a gyors kanyarvételtől sem zárkózik el – de azért még a pontos kormányzásával sem lesz a kategória élvezetgyáros sportszedánja.

Árban nagyjából ugyanott vannak

Minden földi jóval felszerelt tesztautónk árai ugyan adnak okot a hüledezésre, de ennyire nem vészes a helyzet: a márka olyan készségesen ad kedvezményeket, hogy még a konfigurátorban is bepipálhatunk magunknak 900 és 600 ezer forintnyi enyhítést. Valójában egy teljesen jól használható, normafelszereltségünk szerinti Kodiaq a 150 lóerős dízellel megáll listaáron 11 millióból (190 lóerővel +500 e), az összkerékhajtással kizárólag 190 lóerős Superb pedig 11,88 millió. Az elméleti differencia (amely más változatok esetében lehet gyakorlati is) a meghirdetett kedvezményt levonva gyakorlatilag elenyészik, a választás így pedig már tényleg csak ízlés és igények kérdése. Ha nem kell SUV divat okból vagy hétszemélyes kialakítása okán, mi inkább a Superbet ajánljuk.

Alternatívából akad szép számmal. Ha komolyan gondoljuk a hétüléses dolgot, akkor a hátul tágasabb Kia Sorentót is érdemes figyelembe venni, pláne, hogy a mindennel felszerelt, 200 lóerős modellt 12,9 millióért árulják most akciósan. Házon belül is akad konkurencia a Tiguan Allspace személyében; a hétszemélyesre hizlalt Volkswagen azonos felszereltséggel pár százezerrel drágább a Kodiaq-nál. A helyzet hasonló a Superb-Passat vonatkozásában is, és miközben a SUV szegmensben a nagy kereslet okán pörögnek a fejlesztések, és alig győz az ember lépést tartani a változásokkal, addig itt, a hagyományos szedánoknál minden egy kicsit lelassult. Újdonságnak és konkurensnek viszont ott az Opel Insignia is, amely listaáron néhány százezerrel alá tud menni a duónak.

Kategóriájukban mindketten erős ajánlatnak számítanak

Néhány szóban

Miközben a két modell párharcára fókuszáltunk, majdnem elfelejtettük megemlíteni, hogy a maga kategóriájában mindkét modell mennyire átgondolt, erős ajánlatnak minősül. Objektíven nézve a Superb jobb autó: azonos ár mellett nagyjából ugyanakkora, miközben gyorsabb, takarékosabb, finomabban rugózik, jobban személyre szabható – egy szóval sokoldalúbb autó. A Kodiaq azért hallhatóan jobb hangszigetelésével azért bevisz neki egy balegyenest, emellett hét üléssel csak ő kérhető – sokaknál pedig ez önmagában vízválasztó.

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 

Kommentek