BMW i és i Performance menetpróba - Felvillanyozott paletta

Nyomtatás

A BMW erőteljes elköteleződését az elektromos hajtás iránt nem csak a tisztán villanyos i3 mutatja: a különböző konnektoros hibrid modelleknek köszönhetően immár héttagú kínálattal a bajor gyártó korunk legmeghatározóbb elektromos gyártójává lépett elő. Az érvényesülésben még jobban segíti majd a márkát az új 5-ös sorozat konnektoros tagja. Az 530e-t a márka többi felvillanyozott modelljével együtt teszteltük.

A BMW i (azaz a környezetbarát filozófiára alapuló önálló) és i Performance (vagyis a meglévő modellekre épülő konnektoros hibrid) modellek népszerűsége töretlenül növekszik. 2017-ben a konszern már 100.000 ilyen autó átadását tervezi, ami még mindig csak a kezdet lesz. 2025-re a gyártó várakozásai szerint az eladott BMW modellek negyede/ötöde lesz konnektorba dugható – ez évi félmilliós eladást jelent.

A pozitív szemléletet számos dolog igazolja. Egyrészt, hogy az elérhetőbb árú elektromos modellek már most népszerűbbek, mint a több tagot számláló teljes M/M Performance paletta, másrészt pedig, hogy a piac átlagához képest egészen jó ár-érték aránnyal rendelkező hibrid hajtásláncokat sikerült alkotnia a gyártónak – amelyek így sokkal inkább vetélytársai a hagyományos belső égésű motorral rendelkező modelleknek. Ezt segíti továbbá nálunk a zöld rendszám, amelynek előnyeit kihasználva bizony milliókat spórolhatunk, miközben kényelmesebben, fejlettebben közlekedhetünk. Ennek mikéntjét itt már részletesen kifejtettük.

Ráadásul most olyan újdonság érkezett a bajorok flottájába, amire mind költségek, mind élmény és tudás tekintetében bátran mutathatunk. A vadonatúj 5-ös BMW-t teljes joggal kiálthatjuk ki a piac egyik, ha nem a legmodernebb autójának, amit rendkívül innovatív, több esetben világújdonságnak számító extrái mellett kiváló minőséget képviselő megoldásai és csúcstechnikával rendelkező hajtásláncai is bizonyítanak. A paletta legújabb tagja az 530e iPerformance nevet viseli, és miközben teljes üzemeltetési költségek terén a legkedvezőbb 5-ös BMW-t adhatja, valójában hajtáslánc tekintetében is közel áll a tökéleteshez.

Az újdonság a bajorok iPerformance névre hallgató sorozatának 6. tagja. Igaz, az X1 xDrive25Le csak Kínában elérhető, de nem szabad megfeledkeznünk a két i modellről sem. Ebből jól látható: a BMW az egyik legszélesebb konnektoros hibrid palettával rendelkező gyártó a piacon, hiszen mostanra szinte minden fontosabb kategóriában kínál ilyen megoldást, és 2020-ra ígéretük szerint már minden egyes modelljükből lesz hibrid kivitel. Az 5-ös sorozat mindenesetre egy fontos lépés ebben a folyamatban, hiszen a prémiumok között a felső-középkategória az egyik legkedveltebb szegmens.

Az 530e a hajtásképletet figyelembe véve nem a nagyobb, hanem a kisebb testvért vette alapul, ami már a jelöléséből is jól látszik. Míg a 740e egy teljesítményszinttel magasabban foglal helyet, addig a 330e és az 530e összteljesítményüket tekintve papíron ugyanazt tudják. Mindez pedig 252 lóerőt és 420 Nm-es csúcsnyomatékot jelent. Ezzel az autó minden erejét kihasználva akár 6,2 másodperc alatt képes 100-ra gyorsulni, ami megegyezik az 530i vonatkozó adatával. A végsebessége valamivel lassabb, 235 km/h. A rendszer egyébként a BMW kiváló 2-literes négyhengereséből és egy elektromotorból áll össze, melyek a hátsó kerekeket hajtják.

A belső égésű erőforrás teljesítménye önmagában 184 lóerő és 320 Nm, míg – akárcsak a 330e-ben – a 8-sebességes ZF automataváltó házába épített, annak fokozatait is használó elektromotor 95 lóerőt és 250 Nm-es csúcsnyomatékot képes a hátsó kerekekhez küldeni. Az érdekessége a rendszernek, hogy bár az elektromotor önmagában erősebb, mint a 3-asban, az összteljesítmény mégis maradt ugyanazon a szinten. A villanyos erőforrás a nagyobb akkumulátornak köszönheti a fejlődést, hiszen az 5-ösben már egy 9,2 kWh-s egységet találhatunk a hátsó ülések alá elrejtve, így a katalógus szerint akár 50 kilométert is képes tisztán elektromosan megtenni az autó.

Nem csak ezen a téren fejlődött a BMW hajtáslánca, hiszen az eddigi 120 km/h helyett immár 140-ig is fel tudja gyorsítani az 5-öst a rendszer. A feltöltés hagyományos aljzatról nagyjából 5 órát vesz igénybe, míg a gyáriak 3,7 kW-os i Wallbox falitöltőjével 3 óra alatt letudhatjuk ugyanezt a műveletet. Az 530e immár 9 vezetési módot kínál a sofőrnek, köszönhetően annak, hogy a minden BMW-ben jelen lévő három üzemmódot (Sport, Comfort, Eco Pro) bárhogy kombinálhatjuk a hibrid hajtáslánccal járó három lehetőséggel (Auto eDrive, Max eDrive, Battery Control) – habár a Sport módot valószínűleg nem sokan fogják a Max eDrive funkcióval vegyíteni.

Az Auto eDrive módban a lehető leghatékonyabban próbál gazdálkodni az autó, míg a Max eDrive esetében csak padlógázra, vagy 140 km/h felett indul be a benzinmotor. A Battery Control ennek megfelelően az akkumulátor töltöttségi szintjét óvja: beállítástól függően tudja tartani az aktuális töltöttséget, de 30 és 100 % között azt is kérhetjük tőle, hogy próbálja meg a megadott szintre visszatölteni a rendszert – persze ahhoz igencsak hosszú út kell, hogy teljesen feltöltse magát az autó. A kombinált fogyasztás egyébként a gyáriak szerint 1,9 liter 100 kilométerenként, de tudjuk, hogy ezt gyakorlatilag lehetetlen összehozni, ugyanakkor a többi testvért alapul véve kellemes adatokkal szolgálhat majd az 530e.

Az extralista természetesen megegyezik a többi testvérrel, míg kívülről leginkább a bal első kerékjárati ív mögött található töltőnyílás, a lezárható hűtőrácsok és az eDrive illetve iPerformance feliratok lehetnek gyanúsak, de egyébként nem tűnik ki túlságosan a konnektoros verzió. Az utastérre is igaz ugyanez, hiszen ott is csak az eDrive kapcsoló és a műszerfalon feltűnő különbségek árulkodnak. Az 530e árazása pedig baráti: a 16,135 millió forintos induló egészen gazdag alapfelszereltséget takar. A hasonló teljesítményű benzines kb. 900 ezer forinttal olcsóbb, ám ez a különbség már az adókedvezményekből visszajöhet, a mérsékeltebb üzemeltetési költségekről és az ingyenes parkolásról pedig akkor még nem is beszéltünk. Ezt beleszámolva pedig a teljes üzemeltetési költségek tekintetében még a 190 lóerős 520d ellenében is jól áll a konnektoros modell szénája, az 1,7 millió forintos árkülönbözet dacára.

Az 530e tesztjével hamarosan jelentkezünk, ám addig is az alábbiakban elmerülhetnek az összes többi villanyos BMW tesztjében, valamint megtekinthetik galériánkat a nem mindennapi modellpalettát felvonultató eseményről:

BMW i3 teszt
BMW i8 teszt
BMW 225xe Active Tourer tartósteszt
BMW 330e teszt
BMW 740e teszt
BMW X5 xDrive40e teszt




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark