Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Az már régóta nem kérdés, hogy az elektromotorral hajtott négykerekűek jelentik a jövőt, azonban az igazán nagy bumm – már, ha egyáltalán lesz ilyen, és nem egy szép folyamatos átállásnak leszünk szemtanúi – még nem érkezett el. A következő évekre rengeteg villanyautót ígértek be a gyártók, és bár ezekről is szót ejtünk majd, jelen cikkünkben inkább a piacon jelenleg is elérhető elektromos négykerekűeket kívánjuk számba venni, hogy kerek képet kapjunk arról, hogy mi is a helyzet jelenleg.

Mondanunk sem kell, mostanra már rengeteg gyártó kínál tisztán elektromos modellt, mi pedig most szeretnénk összeszedni őket, hiszen a választék növekedésével és a technológia fejlődésével egyre nehezebb lehet a döntés – és nem csak az elektromos autók piacán belül, hanem azt tekintve is, hogy vajon megéri-e villanyos modellre váltani. Mostanra azért már bőven találunk olyan típusokat a piacon, melyek élhető hatótávolsággal kívánnak jó társak lenni a hétköznapokban, így ez a probléma szépen lassan a múlté lehet. Sajnos azonban ezzel még nem szűnnek meg a gondok, ugyanis a következő komoly kérdés a töltési lehetőségek helyzete, ami az egyre növekvő akkumulátorokkal egyre égetőbbé válik – ezt azonban talán majd egy másik cikkben részletezzük.

Hamarosan nem a hatótáv, hanem a töltési lehetőségek jelentik majd a problémát

Méret, teljesítmény, hatótávolság, ár? A szokásos kategorizálási módszerek ugyan az elektromos autók esetében is irányadók lehetnek, de a technológia villámgyors fejlődése miatt nem mindig jelent ez jó megoldást. Számomra sem volt egyszerű a döntés, hogy melyik irányból próbáljam megfogni a dolgot, de végül úgy döntöttem, hogy megpróbálok nagyjából minden szempontot figelembe véve felállítani egy sorrendet – de főleg a használhatóság, a méretek és az árak jelentették a kiindulópontot.

Ezek alapján talán nem meglepő, hogy Citroen C-Zero, Mitsubishi i-Miev, Peugeot iOn hármassal kezdek, melyek talán a piac legrégebbi tagjai. 67 lóerő, mindössze 16 kWh-s akkumulátor, és még a gyári adatok szerint is mindössze 150 km-es hatótáv, ráadásul listaáron több mint 9 millió forintért – nem a legjobb ajánlat. Ebből az árból egyébként a 1,5 millió forintos állami támogatás még lejöhet, és a japán gyártó most egy akció keretein belül további 1,5 milliót elenged, így jó esetben 6 millióért hazavihetjük a Mitusbishi változatot, ami már emészthetőbb összeg, de ennyiért sem igazán éri meg beülni az autóba, aminek legnagyobb előnye talán a zöld rendszám – ami egyébként minden villanyautó mellett pozitívumként áll, legalábbis egyelőre.

Jelenleg a smat a legolcsóbb választás

Mindez már csak azért is igaz, mert a smart forfour EQ nagyjából hasonló méreteket, ám modernebb megoldásokat és nagyobb teljesítményt (82 lóerő) kínál – még ha hatótávja csak pár kilométerrel is múlja felül az előző hármasét (160 km). A smart forfour EQ-ért ugyancsak állami támogatással együtt nagyjából 5,7 milliót kérnek, de ha nem kell a hátsó üléspad, akkor a kétajtós verzióval még 200 ezret spórolhatunk, a vagány kabrióért azonban már majd’ 900 ezerrel többet kérnek. Nem kis összegekről beszélünk, mégis azt kell mondanunk, hogy a piac legolcsóbb elektromos autójáról beszélünk – de ez nem jelenti azt, hogy neki lenne a legjobb az ár/érték aránya.

A Renault Zoe más stílusban, de nem sokkal nagyobb méretekkel kínál két különböző változatot: belépő szinten a „kedvező” árat, felső szinten pedig a hatótávot előtérbe helyezve. Előbbinél egy 22 kWh-s akkut kapunk állami támogatással és pár százezernyi gyári kedvezménnyel 6,6 millióért. Utóbbinál már 41 kWh-s akkumulátorról és kedvező körülmények között akár 300 kilométeres hatótávról is beszélhetünk, ezért azonban már – ha gyorstöltési lehetőséget is szeretnénk – állami támogatással együtt is legalább 8,6 milliót kell fizetnünk. Gyorstöltési lehetőség nélkül ebből 600 ezret csíphetünk le.

A Renault Zoe is egészen jó alternatíva

A kisautók mezőnyéből a Budapest utcáin a különböző autómegosztó szolgáltatásoknak köszönhetően egyre többet látott Volkswagen e-Upról sem szabad megfeledkezni. A németek aprósága állami támogatással körülbelül 6,75 millióért kívánja elcsábítani a vásárlókat, amihez 82 tagú ménese és 18,7 kWh-s akkumulátora nem rossz társ, de a papíron is csupán 160 kilométeres hatótáv már kevésbé üdítő – legfeljebb a városi közlekedésre lehet elegendő, nagyobb utakra semmiképp.

Ideje a kompaktok mezejére lépni: a Volkswagen egyelőre az e-Golffal száll harcba ebben a mezőnyben, ami nemrég frissült, ám jövőre bemutatkozik a vadonatúj, csúcsmodern villanyautójuk, amely az I.D. koncepció alapján készül majd el. Addig is azonban az e-Golf állja a sarat, amely a ráncfelvarrás után 134 lóerővel és a 35,8 kWh-s akkumulátornak köszönhetően akár a valóságban is 250 kilométer körülire nyújthatjuk a hatótávolságot – persze a körülmények és a felhasználási mód függvényében. Esetében persze már az árcédula is máshogy alakul: listaáron 11,45 millióért lehet a miénk az autó, amit a támogatással éppen 10 millió alá szoríthatunk.

Talán az új Nissan Leaf rendelkezik a legjobb ár/érték aránnyal a jelenlegi mezőnyből

Maradva a kompaktoknál: a piac egyik legjobb ár/érték arányát jelenleg a vadonatúj Nissan Leaf adhatja, amely 40 kWh-s akkuval, 150 lóerős teljesítménnyel és mindent bele felszereltséggel is hazavihető 10,38 millióért a támogatással együtt – ebben pedig már félig önvezető rendszerek és egyéb nyalánkságok is benne vannak. Azonban ha megelégszünk egy gyengébb felszereltséggel, már 8,9 millióért is elvihetjük a papíron közel 380 kilométeres hatótávval rendelkező újdonságot, még ha ez a valóságban csak 300 kilométer körül is alakul. A Leaf kétségtelenül az egyik legjobb lehetőség azok számára, akik egy belső égésű erőforrással rendelkező autót szeretnének helyettesíteni, és nem csak a városi cirkálásra keresnek villanyos négykerekűt.

Hamarosan azonban komoly kihívóval nézhet szembe a Leaf, ugyanis a Hyundai Genfben bemutatta a Kona Electric-et, amely nem csak vagány formáival és crossoveres felépítésével hódíthat, hanem az alapból 39,2 kWh-s akkumulátor mellett rendelhető 64 kWh-s változattal és annak 204 tagú ménesével – előbbi egyébként 134 lóerős, ezzel minden tekintetben egy lapra helyezve magát a Leaffel. A hatótávok – már az új, WLTP ciklus alapján mérve – 300 és 470 kilométerre adódnak, amelyek a valóságban is hozhatók lesznek. A Kona Electric ugyanakkor csak egy ideig lehet előnyben, ugyanis a hírek szerint hamarosan a Nissan is bemutatja majd a nagyobb akkuval szerelt változatot, aminek képességei – akárcsak az alapverziók esetében – nagyjából megegyezhetnek majd a koreai modell erősebbik kivitelével.

A Hyundai Kona Electric nem csak az egyik legmodernebb, de az egyik legvagányabb is

A Hyundai egyelőre nem árulta el az árakat, de nem lepődnénk meg, ha nagyjából a Leaf szintjére, vagy annál egy kicsivel drágábbra lőnék be az alapverzió árát, míg a nagyobb akkuval érkező változatnak elég vaskos felára lehet. A Hyundai egyébként már most is kínál elektromos autót, méghozzá az Ioniq Electric képében, amely 28 kWh-s akkuval és 120 lóerős teljesítménnyel kínál egyedi megjelenést és 200 kilométer körüli valós hatótávot – mindezért pedig alapáron, a támogatást is beleszámítva éppen 9 milliót kérnek a gyáriak. Ezért a pénzért már egészen bőséges alapfelszereltség is jár, de ha még annál is többre vágyunk, akkor minden extrát beikszelve valamivel 11 millió felett lehet a miénk az autó.

A Hyundai testvérmárkája, a Kia sem maradt villanyautó nélkül, hiszen a Soul EV állami támogatással 8,4 millióért kelleti magát, amiért divatos megjelenést, bőséges felszereltséget, 109 lóerőt és 200 kilométer körüli valós hatótávot ad. A Kia hamarosan egy újabb villanyos modellel is előrukkol majd, méghozzá a Niro teljesen elektromos változatának képében, ami jó eséllyel a Kona Electric műszaki megoldásait örököli majd – legalábbis a januárban bemutatott koncepció alapján.

A Kia Soul EV-ről sokan megfeledkeznek, pedig jól teljesít

A Ford is kínál kompakt méretkategóriában elektromos autót, méghozzá a Focus Electric képében, azonban a támogatással együtt is 11,5 millió forintos árcédula hamar megpecsételi az autó sorsát, ami egyébként 33,5 kWh-s akkuval és 147 lóerős teljesítménnyel szeretne kitűnni a tömegből – ilyen áron azonban ez nem meglepő módon nem igazán megy neki, még a bőséges alapfelszereltséggel együtt sem. Ugyan sokáig úgy volt, hogy az Opel hazánkban is kínálja majd a kiváló Ampera-e-t, azonban azóta sem elérhető a villámosok kínálatában az autó, és a tulajdonosváltás okán könnyen lehet, hogy ez már így is marad – tesztünkből azért megismerhetik a németek villanyautóját.

Ideje a prémium szegmensben is körülnézni: az Audi egyelőre nem kínál tisztán elektromos autót, de idén a négykarikások is megtörik a jeget, méghozzá a Genfben már szinte teljesen leleplezett e-tronnal, amely divatos, SUV köntösben hoz majd modern megoldásokat, nagy teljesítményt és kellően nagy hatótávot.

A BMW i3 már az első frissítésen is túl van

A BMW kínálatában már évek óta megtalálható a vagány i3, amely már az első frissítésén is túl van. Az akár hatótávnövelő benzinmotorral is elérhető modellhez csak akkor kaphatjuk meg a 15 millió forint alatti modellekhez járó támogatást, ha nem visszük túlzásba az extrák ikszelgetését, ugyanis a 170 lóerős alapváltozat 12,7 millióba, míg a 184 lovas S kivitel 13,88 millióba kerül – a legfontosabb opciók persze még így is beleférhetnek az árba, ezzel pedig már egy egészen jól felextrázot modellt is hazavihetünk 112 millió környékén. Ez persze még mindig nem kevés a 170 lovas teljesítmény és a 200 kilométeres reális hatótáv tudatában, de hozzátéve, hogy egy igazán egyedi és prémium megoldásokkal operáló autóról van szó, már nem is olyan ijesztő. Az i széria egyébként hamarosan újabb elektromos taggal bővül majd, és jön az első teljesen villanyos MINI is jövőre.

A Mercedes-Benz az Audihoz hasonlóan még csak most tervezi a nagy dobást, méghozzá az EQ almárka első, szintén az SUV-k között harcba szálló, a hírek szerint EQC néven érkező újdonságával – amit persze szépen követ majd a többi elektromos modell is. A csillagosoknál azonban eddig is megbújt már egy elektromos modell a palettán, méghozzá a B 250e képében, amely 179 lóerővel és 28 kWh-s akkumulátorral kínálja majdnem ugyanazt, csak valamivel nagyobb és kevésbé divatos köntösben, mint a BMW i3 – a hatótáv is ugyanúgy 200 kilométer környékén alakul. Itthon azonban már csak készletről elérhető az autó, amiért az állami támogatást is beleszámítva nagyjából 10,9 milliót kell fizetnünk.

A Jaguar I-Pace a legújabb üdvöske - nagy teljesítmény, méretes akkumulátor jellemzi

A legújabb üdvöske a prémiumok között természetesen a vadonatúj Jaguar I-Pace, amely 90 kWh-s akkumulátorral és 400 lóerős teljesítménnyel kínál világmegváltó képességeket, és jó eséllyel 25-30 millió közötti induló árral érkezik majd meg hazánkba. A nagy bumm pedig – ahogyan már említettem – csak most jön majd, hiszen a német trió mellett a Porsche első elektromos autója is hamarosan megérkezik, és a többi prémium gyártó felől is folyamatosan érkeznek a hírek. Elég csak a Volvóra gondolni, de ott a szintén a svédek által menedzselt Polestar is, de a különböző sportautókkal foglalkozó márkák felől is folyamatosan érkeznek érdekes hírek. Ráadásul nem csak ők, hanem a „mainstream” márkák is nagyon készülnek: említettem már a Volkswagent az I.D. sorozattal, de szinte minden más gyártó is – legalábbis akinek most még nincs – a következő 1-2 évben tervezi bemutatni elektromos modelljét.

A jelenlegi piacot tekintve egyébként Magyarországról egyedül a Tesla autóit hiányolhatjuk, ám azok is igencsak borsos árcédulával rendelkeznek, az olcsóbb Model 3 gyártása pedig még akadozik. A hatótáv-probléma egyébként – ahogyan láthattuk a listánkból is – lassan megoldódni látszik, így ideje lesz lassan a töltőhálózat fejlesztésére összpontosítania mindenkinek, hiszen hiába a hatalmas akkumulátor, ha azt csak napok alatt tudjuk feltölteni. Az elektromos autók esetében még a zöld rendszám előnyeit érdemes megemlíteni, amelyről Szabó kolléga korábban már megemlékezett – igaz, nem egy teljesen villanyos, hanem egy konnektoros hibrid modell kapcsán.

Ideje ráfeküdni a töltőhálózat fejlesztésére

A matek, amivel Vajda kolléga foglalkozott részletesen még az előző generációs Leaf tesztjében most még nagyon fontos lehet az igencsak borsos árak okán, de hamarosan reméljük ezek is elkezdenek majd csökkenni, és akkor nem kell már annyit számolgatnunk. Annyit még azért hozzátennénk a végére, hogy bár az állami támogatást minden esetben beleszámoltuk az árba, az egyedi kedvezményeket nem vettük számításba, így vásárlás előtt mindenképpen érdemes alaposan körbejárni, mert könnyen lehet, hogy egy-egy modellhez importőri akcióval, vagy akár az adott kereksedés jóvoltából olcsóbban is hozzájuthatunk.

Kommentek