Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Dacia Logan jött, látott és sokakat meggyőzött azzal, hogy egy alapvetően jól használható új autót adott ehhez mérten nagyon is kis pénzért. De mi van akkor, ha egy kicsit többre, igényesebbre vágyunk, de azért nem akarunk elmerészkedni a jól felszerelt kompakt kombik 5 milliós világába? Erre kínál megoldást a Lada, méghozzá olyat, amelyet jelenleg Magyarországon még mindig akkora érdeklődés övez, mint egy Ford Mustangot. Íme, a Vesta Kombi.

A népszerűség mértékében vele osztozikLadából Mustangba átülve sok minden megváltozik az ember körül, de egy valami jelenleg nem igazán: az érdeklődés se nem nő, se nem csökken. Az új Lada Vestát még most, a bemutatkozása után közel három évvel is akkora érdeklődés övezi, mint a Ford ikonikus amerikai póniját, amely sokat mond a régen nagynevű márkában rejlő potenciálról. A Vesta szedán és az SW Cross tesztje után ezúttal a kombi változatot vettük górcső alá, amely a költséghatékony autózás legédesebb pontját igyekszik megadni.

A két egymással szembe fordított C-alak minden szögből visszaköszön

Apró kis finomságokat is találunk rajtaEbben pedig több dolog is a segítségére van. Például a modell megjelenése a közvélemény nagy része szerint egészen látványos. A megnyerő összképhez az orr ’C’-t formáló króm díszei (melyek az oldalvonalban, sőt, a hátsó lámpákban is feltűnnek), a leghátsó oszlop fekete átkötése (hasonlóan pl. az Opel Astrához), vagy a hátsó ablak meredek dőlésszöge is hozzájárul. Egyedül a LED-es nappali menetfények mellőzése lehet furcsa 2018-ban, de ezt azért nem nehéz megbocsátani. 4,41 méteres hosszúságával egyébként a Vesta a kompakt szegmens messze legrövidebb kombija (a kategória átlaga bő 10 centivel feljebb van, amelyet pl. a Dacia Logan vagy a Fiat Tipo puttonyosa is hoz), de ez nem látszik a modell kiállásán.

A kombi verzió hossza megegyezik a szedánéval

Máshol nagyobb, de így sem kicsiHa már a puttony szóba került: a szedánnal milliméterre megegyező dimenziók alaphelyzetben ugyanakkora – 480 – literes csomagtartót eredményeznek, de ne feledjük, hogy ez a kombi esetében a kalaptartóig való pakolást jelenti, tehát azért így is jobban használható modellt kapunk a 300 ezer forintos felár ellenében. Ugyanakkor viszont ez a kompakt kategória egyik legszerényebb értéke, amelyet praktikus és igényes megoldásokkal, csomagtér alatti kivehető rekeszekkel, oldalhálóval, igényes rolóval, egyszóval jó variálhatósággal és a kategória élvonalába illő kivitelezéssel igyekszik ellenpontozni a Lada. Méghozzá sikeresen teszi ezt, ugyanis a méretbeli különbség nem hatalmas, ezek a megoldások pedig nagyon is jól jönnek a mindennapok során.

Halovány és nem is okos - galériaA műszerfal egészen csinos, bár a központi számítógép kezelése hagy némi kívánnivalót maga után. Ugyanez igaz az érintéseket kissé nehézkesen érzékelő, a kontraszt hiánya okán napon igencsak rosszul leolvasható multimédiás megjelenítőre is, amely ezeket leszámítva kellemes grafikával és egészen logikus felépítéssel bír, magyarul azonban nem tud.

Hátra is jár egy kis luxus - galériaA csúcsnak számító Lux felszereltségű tesztautónk egyébként olyan extrákkal is fel van szerelve, amelyeket a költséghatékony kategóriában nem feltétlenül várnánk. Ilyen például a hátsó ülésfűtés, a tolatókamera, az automata klíma, a fűtőszálas szélvédő vagy éppen a navigációs rendszer. Azért mi nagyon hiányoltuk a bőrkormányt: a műanyag, igencsak rossz fogású volánra egyelőre csak utólagos megoldás létezik.

Jó színkombinációk, karakteres részletekAz összeszerelés nem tökéletes, hiszen itt-ott azért lehetne igényesebb az illesztés, viszont menet közben nem zavar minket felesleges nyikorgással az autó, így ezt is elnézhetjük neki. A helykínálat egyébként dicséretes: akár két 185 centi magas felnőtt is kényelmesen elfér egymás mögött, és az üléspozíció is kellemes – egyedül a hátsó fejtámlák emelkedhetnének magasabbra. A praktikummal sincs gond, a középkonzol alatti rekeszben, a pohártartókban, a könyöklő alatt és az ajtózsebekben van elég hely a kisebb cuccainknak. Habár hátra nem jutott ajtózseb, a középről lehajtható, jól pozícionált könyöklő a két pohártartójával némiképp kárpótol, ahogyan az elsők mellett hátul is feltűnő USB és 12 V-s aljzatok is hasznosak.

Egyféle motor: a 106 lóerős 1,6-os a múltat idézi

Mai szemmel már csekély a rugalmasságaA motortérben régi ismerősként köszönthetjük a Lada 1,6 literes, 106 lóerős szívó benzinmotorját, aminek ezúttal egy kicsit nehezebb kasztnit kell mozgatnia, mint a Sedan. Igaz, a csúcsfelszereltséggel, tele tankolva 1250 kg-ra mérlegelt tömeg így sem mondható soknak, ennek ellenére a 16 szelepes egység teljesítményét nem fogjuk kimondottan bőségesnek érezni. Erről árulkodik a 12,5 másodpercesre mért 0-100-as sprint, amelyhez hasonlóan visszafogott rugalmasság társul. A mindennapokhoz azért elég ez a tudás is, a legfelsőbb tartományt kiaknázva szégyenben nem maradunk, és siethetünk is, de a modern turbómotorok korában az alsó és középső tartományt egészen lustának is érezhetjük.

Most, a szeptember 1-es nagy emissziós átálláshoz közeledve azonban van egy tagadhatatlan előnye a még nem közvetlen befecskendezéses erőforrásnak: nem szükséges hozzá részecskeszűrő. Így a teljes piaci kínálat nagyjából 90 százalékával ellenétben rendszeres rövid, városi etapokra is ajánlható marad a modell, ellentétben a nagy átállásra rohamléptekkel felkészített közvetlen befecskendezéses benzinesek többségével, amelyek hasonló felhasználás esetén potenciálisan nagyobb veszélyt jelentenek.

Részecskeszűrő nélkül, de annál szomjasabban

A 7,7-es étvágy takarékos menetet takarOlcsó azonban így sem lesz a Vesta használata, ugyanis visszafogott menetteljesítményei ellenére egészen nagyot hajlamos kortyolni az erőforrás – erről már a 6,9 l/100 km-es gyári vegyes adat is árulkodik. A 7 literes normakör és a 8,4 literes tesztfogyasztás kiválóan mutatja, hogy ez a motor bizony indokolatlanul sokat fogyaszt. Tudjuk, hogy a spórolás a gazdagok kiváltsága, de sokat mondó, amikor egy 326 lóerős kupé alacsonyabb fogyasztással végzi el normakörünket. A realitások talajára visszatérve egy Dacia Logan például a 90 lóerős, 9 decis turbómotorral nem csak érezhetően gyorsabb és rugalmasabb, de kimondottan visszafogottan autózva is 1,5 literrel takarékosabb – ez 100.000 km alatt 600 ezres differenciát jelent, ami a költséghatékonyság szempontját figyelembe véve abszolút nem elhanyagolható különbség.

Az úthibákat egészen kivételesen feledtetiA praktikumot egyébként a crossoveres 178 mm-es szabad magasság is fokozza, amelyhez meglehetősen jóindulatú futómű társul. Igaz, a manapság nem túl divatos 16 colos, kellemesen ballonos kerekek minden modell rugózásának jót tennének, ez a tény mit sem változtat azon, hogy a Vesta egészen kellemesen rugózza ki az úthibák minden vállfaját. Ezzel együtt sem mondható a futóműve túl ingatagnak, annyit legalábbis hoz, amennyit a gyárilag a kerekekre húzott 195-ös Matador abroncsok ígérnek: a szükséges biztonsági tartalékot. Ez kiszámítható alulkormányozottságot jelent forszírozott kanyarokban, és a terhelésváltással járó manővereket sem bosszulja meg az átlagosnál jobban a modell. A kormányzás – a műanyag volánon túl – szinte teljesen érzéketlen, és nem is igazán pontos, de a feladatát azért ellátja. Ugyanez elmondható a fékekről is, amelyek hátul még egyszerűbb, dobos kialakítást mondhatnak magukénak. Hétköznapi használat során fáradást nem tapasztaltunk, a karbantartás pedig egyszerűbb/olcsóbb így, ezért emiatt nem érdemes hátat fordítanunk a modellnek. Ha mégis megtennék, érdemes szemügyre venni az SW Crosst, amely már hátra is tárcsaféket kapott.

A Lux szint kicsit felesleges, nélküle még 4 millió alatt elhozható

Gazdag alapfelszereltség, nem is olyan olcsó árralA legizgalmasabb részhez még csak most érünk: az árakhoz. A Vesta Kombi 3,8 millió forinttól indul, méghozzá egészen jó alapfelszereltséggel. A csúcsot jelentő Lux szintért 450 ezret kell otthagyni pluszban, ezért 15-ös acélkerekek helyett 16-os könnyűfém darabok, LED-es belső világítás, plusz két hangszóró, az érintőképernyős központi rendszer, az automata klíma és a tolatókamera jár, tehát semmi olyan, amit egy költséghatékony döntésnél az okostelefonok világában ne lehetne hanyagolni. A fehér szín is jól áll az autónak, de mi inkább a látványos metálszínek közül választanánk még valamit 119 ezerért, és még éppen 4 millió alatt kijöhetünk az utólagos kormánybőrözéssel együtt.

Ez önmagában nézve nem rossz ajánlat, érdemes azonban átböngészni a piaci viszonyokat. A Dacia Logan kombi változata puritánabb kivitelezésben és néhány extrát nélkülözve (pl. esőérzékelő), de hasonlóan felszerelve 3,43 millióért hazavihető. Mondhatnánk, hogy igen, de csak 90 lovas háromhengeressel, azonban a fentiekben is láthattuk, hogy ez a motor nem csak gyorsabb, de jóval takarékosabb is, mint a Vesta egysége, teljes használati költség tekintetében így még tágabbra nyílik az olló a két modell között. Igaz, a Logan kombi igénytelenebb, de tágasabb, és csak egy hajszállal kevésbé kulturált. De tény, hogy érzetre a Vesta esetében többet kapunk – csak teljes használati költségek tekintetében majdnem egymilliós pluszért.

Egy jobb motorral teljes költségekben is erősebb lenne

Ha nem lefelé, hanem felfelé kacsintgatnánk, akkor is kettős helyzettel találkozunk. Listaáron ugyanis találhatunk olyan kombit is (a 130 lóerős 1.5 TSI Volkswagen Golf személyében), amely ugyanígy felszerelve 7,3 millió, de nem hagyhatjuk figyelmen kívül a listaár elnevezést. A Dacia és a Lada ugyanis ezekből az árakból csak minimálisan képes engedni, míg mások akár 20 százaléktól is el tudnak tekinteni. Ha pedig hozzávesszük ezt, és például a Golf jobb értéktartását és sokkal jobb fogyasztását, bizony ott tarthatunk, hogy teljes használati költségben csak százezrekkel kell többet fizetni egy igényesebb, csendesebb, jóval gyorsabb modellért. Konkrétumokról beszélve az Opel például már ötmillióért hasonlóan felszerelt Astra kombit ad 125 lóerős, turbós 1,4-essel (még részecskeszűrő nélkül), az azonos mértékű garancia esetén egymilliós különbséget pedig a sokat autózók négy-öt év alatt nagyban lecsökkenthetik a modell jobb étvágyával. De említhetnénk a koreai és a japán versenyzőket is. Persze összességében (szervizdíjakat is figyelembe véve) valamivel drágábbra jövünk ki a végén, de ne feledjük, hogy érdemben jobb autót használhattunk. Ha pedig árban hasonlót szeretnénk, érdemes ránéznünk az okkal oly’ népszerű Suzuki Vitara/SX4 páros ajánlataira, de akár a Fiat Tipo kombira is.

Néhány szóban

A Lada Vesta alapvetően sikeresen vette küldetését: egy jobb, izgalmasabb, nem utolsó sorban pedig modernebb jövő felé kalauzolja az orosz márkát, amely a felette őrködő nagy konszern tervei szerint a Daciánál igényesebb, de azért a költséghatékonyságot fókuszban tartó modelleket gyárt majd a jövőben. Ez a cél pedig a Vesta Kombi esetén is teljesül jó részben, de egy izmosabb és takarékosabb motor mindenképp kellene a teljes sikerhez. Így sem tűnik rossz ajánlatnak a modell, amely egy széleskörűen használható, praktikus családi autó, azonban teljes használati költség tekintetében nagyon közel férkőznek hozzá az európai, japán és koreai konkurensek gyakran erősebb ajánlatai.

Előnyök: Helyenként egészen igényes kivitelezés; Jó helykínálat; Praktikus, jól variálható csomagtartó; Gazdag alapfelszereltség

Hátrányok: Kemény anyagok; Az átlagosnál kisebb csomagtartó; Gyenge multimédiás rendszer; Kissé lomha menetteljesítmények; Magas fogyasztás

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 

Kommentek