Szívómotoros autók 2018-ban – íme, a hazai kínálat

Nyomtatás

Az ún. 'downsizing' és a turbósítás már nem újkeletű dolog az autóiparban, hiszen a trend mintegy 10 éve kezdődött. Előtte inkább a nagyobb teljesítmény okán alkalmaztak feltöltőket a gyártók, azonban mostanra az egyre szigorodó normák és a(z eddig) könnyen kijátszható mérési ciklusok miatt szinte minden kategóriában megjelentek a turbómotorok. Sokan nem örülnek ennek, hiszen amellett, hogy a bonyolult csodaszerkezetek a valóságban ritkán képesek hozni a papíron ígért eredményeket, megbízhatóságuk és hosszú távú fenntartási költségük is számos kérdést vet fel. Az aktuális trendek ellenzőinek készültünk jelenlegi cikkünkkel, csokorba szedve a hazai piacon jelenleg elérhető szívómotoros benzines modelleket.

Az általánosítást és a kliséket nem támogatjuk, de azzal nehéz lenne vitatkozni, hogy a turbós motorokban nagyobb komplexitásuk révén több hibalehetőség rejlik, és akkor arról még nem beszéltünk, hogy számos erőforrás a végletekig ki van hegyezve, ami hosszú távon szintén nem túl megnyugtató. Ezzel szemben a szóbeszéd úgy tartja, hogy a szívómotorok elnyűhetetlenek, és javításuk is jóval kedvezőbb lehet, ami sokszor igaz is, bár köztudott, hogy főként a modern közvetlen befecskendezéses egységekben bőven akadnak érzékeny (és drága) elemek. Összességében mégis azt mondhatjuk, hogy valóban olcsóbb fenntartásúak és tartósabbak lehetnek ezek a 'hagyományosabb' erőforrások, bár természetesen érdemes egyedileg utánajárni a megbízhatósági kérdésnek.

A turbókorszak kellős közepén járunk, így azt gondolhatnánk, hogy viszonylag kevés – természetesen benzines – szívómotorral szerelt típussal találkozhatunk a piacon, azonban "aki keres, az talál", tartja a mondás, ami ezúttal is igaznak bizonyul: a kínálat szélesebb, mint azt sokan gondolnák. Tulajdonképpen kétfelé lehet osztani az ilyen modelleket: az egyik csoport, amelyikben a beszállót jelentik ezek a hagyományosabb szerkezetek, a másik pedig az, amelyikben nem feltétlenül a spórolásé a döntő szerep, hanem inkább az adott gyártó saját stratégiája, hogy inkább a turbó nélküli erőforrásokra szavaz. Vannak persze olyan négykerekűek is, ahol ez a két kategória némileg összefolyhat, mégis azt gondoljuk, hogy ez jó kiindulási pont felsorolásunkhoz.

Kezdjük hát az első csoporttal; nem nehéz kitalálni, hogy árban és méretben is ezek az autók helyezkednek el legalul. A minik és a kisautók kategóriájában szinte minden márkánál találkozhatunk még szívó benzinmotorral, amelyek rendszerint bőven 100 lóerő alatt vannak a csúcsteljesítmény terén – igaz, míg sokan közülük elégnek, sőt, egészen jól használhatónak bizonyul, némelyikük bizony ijesztgetésre is alkalmas. Előbbiek közé sorolható például a Kia Picanto egyliteres, háromhengeres egysége, vagy a Skoda Fabia ugyancsak egyliteres motorja, ami a többi konszerntárshoz, így a Volkswagen Polóhoz és a Seat Ibizához is elérhető – nem gyorsak, de azért jól használhatók. Ugyanakkor például a Renault Twingóban szereplő, szintén egyliteres egység még az egészen apró testet is elképesztően lomhán mozgatja, amire nincs mentsége.

Az előbb felsorolt modellek egytől egyig belépőként aposztrofálhatók, ám vannak olyan szívómotorok is a kisebb modellek listáján, melyek már nem csak a spórolást szolgálják. Elég például a Suzuki Swift és a Baleno kiváló 4-hengeres, 90 lóerős 1,24 literes egységére gondolni, ami igencsak dinamikusan mozgatja a kisautókat, de a Kia 1,25-ös négyhengerese is ide sorolható, ami már elegendő erőt biztosít a Picantónak – sőt, akár a nagyobb Riónak is, nem beszélve a testvérmárka Hyundai hasonló modelljeiről, az i10-ről és az i20-ról – a hétköznapi feladatokhoz. A Hyundai ugyan eggyel feljebb lépve már az egyliteres turbósát kínálja, de a Kia Rio kínálatában (még) egy 1,4 literes szívó is elérhető, ami 100 lóerejével egészen virgonccá varázsolja a praktikus kisautót.

Ezen a ponton érdemes megemlíteni a Honda Jazzt is, amely kategóriájának (belül) legnagyobb tagjaként szintén csak szívómotorral, méghozzá egy 1,3 literes 102 lovas és egy 1,5 literes 130 lóerős egységgel lehet a miénk, és már előbbi is egészen dinamikus. Van egy másik japán is, amelyik a szívómotorokra esküszik: a Toyota Yaris kisebb, egyliteres, 69 lóerős szerkezete ugyan még nagyon 'beszálló szagú', de a nagyobb 1,5-ös a maga 111 tagú ménesével már mindenre elég. A japán vonalat erősítve a Mazda 2 sem maradhat el, amely szintén potens szívómotorokkal érhető el, 75, 90, vagy 115 lóerővel. Ezekben a kategóriákban tehát szinte kivétel nélkül találhatunk szívómotort, ráadásul némelyik közülük bőven megfelel az átlagos, sőt, akár az átlagosnál nagyobb vásárlói igényeknek.

Egy kategóriával feljebb lépve a kompaktokkal, illetve a kis és kompakt crossoverekkel találkozhatunk. A kis crossoverek ugyan alapjaikat tekintve rendszerint a kisautókra épülnek, de árban és méretben inkább a kompaktokhoz közelítenek, ezért soroljuk őket ide. Éppen utóbbi oknál fogva a kis crossoverek azok, amelyeknél még bőven találkozhatunk szívó egységekkel. Elég a Kia Stonicot említeni, amely ugyanúgy elérhető az 1,25-ös és az 1,4-es motorral, mint a Rio, de ott van például a gyengécske Opel Crossland X is, amivel össze is mérte erejét hasábjainkon a koreai versenyző. A német márka testvérmodelljei, a Peugeot 2008 és a Citroen C3 AirCross is ide sorolhatók, ugyanazzal az 1,2 literes, 3-hengeres egységgel – ez a kb. 80 lóerős erőforrás azonban inkább csak beszállóként szolgál, a valóságban eléggé lassú.

Az Autó Pulton épp tegnap megjelent Honda HR-V a maga 1,5 literes, 130 lóerős egységével azonban már nem a spórolásról szól, amit árcédulája is jól mutat. Ugyanez igaz a Mazdára, amely a CX-3 képében kínál potens, 2-literes szívómotoros modellt a kategóriában. Hazánk egyik legnépszerűbb autóját, a Suzuki Vitarát is ki kell emelnünk, amelynek 1,6-os, 120 lovas motorja kiváló választás. És ha már itt tartunk, a Dacia Duster Nissantól származó 1,6 literes belépőmotorja sem rossz. A kisautókkal ellentétben ugyanakkor a kisebb crossoverek között nem minden modellben találunk szívómotort, így például míg a Renault Captur alapjait adó Clióhoz még elérhető egy szívó egység, addig a crossoverben már csak turbómotorokkal találkozunk, de jó példa erre a Stonic testvérének tekinthető Hyundai Kona is, amihez szintén csak turbósok érhetők el.

Térjünk át a kompaktokra, ahol egy-két kivételt leszámítva már valóban csak alapmotorként szerepel (néhol) a szívómotor. Az egyik üdítő kivétel a Mazda3, amelynek kétliteres, négyhengeres motorja 120 és 165 lóerővel bizonyítja, hogy a hagyományosabb technológiában bőven van potenciál – igaz, a japánok Skyactiv erőforrása jóval bonyolultabb egy 'egyszerű' szívómotornál, így (talán?) a hibalehetőség is nagyobb. A koreaiak, vagyis a Hyundai és a Kia a kompaktok mezőnyében (i30 és cee'd) még erőltetik a szívómotorokat, ám itt a 100 lóerős 1,4-es már inkább csak beszállónak tekinthető, de ettől még persze átlagos használatra megfelelő. Az Opel Astrához is elérhető egy 100 lovas 1,4-es, a Renault Mégane-hoz pedig egy, a Daciához hasonlóan szintén Nissan-féle 114 lóerős 1,6-os kapható. A Subarunál még mindig kapható a jó öreg 2-literes szívó boxer az Imprezához, azonban a Volkswagen konszern autóiból (Audi, Volkswagen, Seat, Skoda) már végleg kikerültek a szívómotorok ebben a kategóriában.

A Honda ugyan sokáig kitart(ott) a szívómotorok mellett, a Civicben már csak turbóst találni. A japánok közül a Toyota tartja a frontot a Mazda mellett – az Auris többféle szívómotorral is elérhető, akár 132 lóerővel is. A kifutó Ford Focus is őrzi még 1,6-os, 125 lovas szívómotorját, a Citroen C4 helyét átvevő frissített C4 Cactus pedig továbbra is elérhető az 1,2 literes 82 lóerős erőforrással. Sok kompakt áll azonban a generációváltás küszöbén – többek között a Focus is a jövő héten mutatkozik be –, így nem tudni, hogy mindannyian megőrzik-e a szívómotorokat; az új Kia Ceed például már be is mutatkozott, de esetében jó hír, hogy a 100 lovas 1,4-es megmaradt a kínálatban.

A nagyobb crossoverek között bizony már nagyítóval kell keresnünk a szívómotoros autókat, de főként a japánok kínálatában azért ilyenből is akad. A hamarosan szintén új generációba lépő Toyota RAV4 egy kétliteres, 152 lóerős egységgel kínálja magát, míg az idén szintén búcsúzó Honda CR-V egyelőre még elérhető egy 155 lovas kétliteressel. A Mazda CX-5 is csatlakozik a sorhoz a maga kétliteres, 160/165 lóerős, illetve a 2,5 literes, 194 tagú ménest mozgósító egységeivel. Úgy tűnik, az ázsiai márkák ragaszkodnak leginkább a régebbi technikához, hiszen a koreai páros, a Kia Sportage és a Hyundai Tucson is egyaránt elérhető egy 1,6-os, 132 lovas belépő szívómotorral. A Mitsubishire (ASX) és a Subarura (XV/Forester) szintén lehet számítani.

Európában már nemigen járhatunk sikerrel: az öreg kontinens márkái közül mindenki a turbósokra váltott a kompakt crossoverek kategóriájában, és feljebb is – itt már a Ford sem tartott ki a Kugával. A középkategóriába lépve hasonló a helyzet, az európai gyártók kínálatában már feleslegesen keresünk ilyen autókat, ám a japánok ezen a téren 'brillírozni' tudnak: a Mazda6 ugyanazokkal az egységekkel kapható, mint a CX-5, és bár a Honda már nem kínál középkategóriást, a Toyota a lassan búcsúzó Avensisszel még kitart, ráadásul rögtön háromféle szívómotort is kínál: az 1,6-os 132, az 1,8-as 147, a kétliteres pedig 152 lóerővel áll rendelkezésre. A koreaiak szintén tartják magukat: a Kia Optima kétliteres, 163 lóerős erőforrással, a kissé öregecske Hyundai i40 pedig egy 1,6-os, 132 lovas és egy kétliteres, 165 lovas egységgel vásárolható meg. A Subaru Outback 2,5 literes szívó boxermotorja a fokozatmentes automataváltóval még mindig érdekes és finom, igaz, kissé elavult és drága alternatíva.

Innen már csak a nagy, hétszemélyes SUV-k és a prémiumok vannak hátra, ám ezekben a szegmensekben nemigen futhatunk össze szívómotorokkal. A terepesek és nagy hobbiterepesek szinte mindenhol kizárólag dízelmotorral kínálják magukat, és ahol benzines is elérhető – jellemzően a prémiumok között –, ott csak turbósokkal futhatunk össze. Azért egy-két különlegességgel még találkozhatunk a piacon, amelyeket eddig nem említettünk. A legérdekesebb – és egyben legelérhetőbb – ezek közül a Ford Mustang, amelynek ötliteres, V8-as erőforrása a hamarosan hazánkba is elérkező frissítés után már bő 450 lóerővel áll majd a vásárlók rendelkezésére. A Mazda MX-5 is érdekes lehet mind a gyengébbik 1,5-össel, mind pedig az erősebb kétliteressel szerelve – ugyanígy a Toyota GT86/Subaru BRZ ikerpár.

A Lexus V8-asát is érdemes megemlíteni, ugyanis a japánok a RC F-be és a lenyűgöző LC 500-ba is a kiváló, 477 lóerős ötliterest építik be. Nem is olyan régen még a német prémiumok kínálatában is találkozhattunk elvétve szívómotorokkal – például az előző generációs BMW M3, vagy akár az Audi RS5 képében –, ám ez az időszak véget ért, és immár csak turbósokat kínálnak a gyártók. Ez minden más márkára is igaz a csúcsszegmensben. Kiemelhetjük még a Ferrarit, hiszen hivatalosan az olasz márka autói is elérhetőek hazánkban, ráadásul a 812 Superfast és a GTC4 Lusso lenyűgöző V12-es szívómotorral kínálja magát – de ez azért nem ez a realitás az átlagos vásárlók számára, ahogyan az Audi R8, vagy a szívómotoros Porsche 911, a GT3/GT3 RS páros sem. Apropó, Porsche: állítólag a 718-as sorozat csúcsmodelljei is zseniális szívó sportmotorokkal fognak rövidesen bemutatkozni.

Felsorolásunk – főleg a kisebb kategóriákban – nem fed le minden modellt maradéktalanul, azonban talán sikerült egy olyan listát összeszednünk, ami kiváló kiindulási pont lehet azoknak, akik továbbra is inkább a szívómotorok mellett döntenének. Legutóbb egyébként a hazánkban elérhető elektromos autókat szedtük csokorba, de a turbósokra már semmiképpen sem vállalkoznánk, hiszen manapság már szinte minden négykerekű elérhető feltöltött erőforrással. Talán néhány év múlva ismét jelentkezhetünk egy hasonló válogatással, méghozzá a dízelekkel kapcsolatban: bár még mindig nagy népszerűségnek örvendenek a gázolajos erőforrások a tulajdonosok körében, az aktuális tendenciák alapján gyorsan kihalhatnak; az sem kizárt, hogy a következő évtizedben már kuriózumként tekinthetünk rájuk.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark