2018. Augusztus 18., Szombat

Frissitve:03:20:32

Az Autó Pult 2017-es Év Autói – a teljes lista, egyben

Nyomtatás

Már bő két hete 2018-at írunk, de nem árt visszatekinteni a tavalyi esztendőre, hiszen az akkor bemutatott modellek még frissnek-ropogósnak számítanak a hazai piacon. Nagyon repül az idő: az Autó Pult rövidesen 8. születésnapját ünnepli, ami azt jelenti, hogy Év Autói választásunk is immár nyolcéves múltra tekint vissza. Az elmúlt 8 évben az autóipar megjárta már a poklot, most pedig nagy örömünkre a mennyország kapuit döngetni - mindez azonban csak megnehezíti a választást az újdonságok között. A már megszokott kategóriákban jelentkezünk a legjobbakkal.

Szokásunknak megfelelően összesen kilenc kategóriában vizsgálták meg szerkesztőségünk tagjai az elmúlt esztendő újdonságait, a díjak kiosztásánál pedig a lehető legnagyobb precizitással jártunk el, ahogy azt kedves Olvasóink megszokhatták tőlünk. A kategóriákat, valamint a szavazás irányelveit és főbb szempontjait korábbi beharangozó cikkünkben ismertettük Olvasóinkkal, amit ide kattintva olvashatnak el, így ezúttal csupán annyit tennénk hozzá, hogy az egyes kategóriák helyezettjei nem feltétlenül rangsort jelölnek, a felsorolásba került modellek és márkák mindannyian győztesek. Nincs más hátra tehát, mint az érmek és a trófeák kiosztása, vagyis a dobogósok kihirdetése – természetesen ahogy szoktuk, minden esetben rövid indoklással kiegészítve. Nézzük hát, kik voltak a legjobbak 2017-ben!

1; Élménydús autók 10 millió forint alatt

Az Autó Pult Év Autója: Seat Leon 2.0 TSI Cupra 300

Bár a Volkswagen-konszern MQB padlólemezén nyugvó Seat Leon már jó néhány éve velünk van, az aktuálisan futó változat mégis újdonságnak számít, ugyanis a márka idén varrta fel a Leon ráncait. És a kínálatban különös figyelmet érdemel a teljesítmény-orientált Cupra verzió, ami a piac egyik leggyorsabb elsőkerékhajtású modellje. Ebben fontos szerepet játszik az immár 300 lóerős 2-literes turbómotor, a betonkemény sportfutómű, a 19 colos felnikre húzott sportabroncs szett, a komoly fékrendszer, valamint a szériában járó önzáró differenciálmű, továbbá legalább ilyen fontos szerepet játszik a kiváló vezethetőségben a Leon alacsony tömege. Az élvezetes kézi váltóval pontosan 10 millió forintot kóstál a Cupra, de a habot a tortán az ötajtósnál néhány százezer forinttal drágábban a praktikus kombiverzió jelenti, ami vérbeli sportautó és kiváló családi autó egyben. Akik kicsit olcsóbban szeretnének szuper sportkompaktot venni, konszernen belül maradva figyelmükbe ajánlanánk a szintén idén frissített, 230 lóerős Golf GTI-t, ami kedvezményesen már 7,7 millió forinttó hazavihető – ennyi pénzért mi nem is tudunk jobb autót...

2. helyezett: Hyundai Ioniq plug-in hybrid

Most talán sokan felkapják a fejüket, hogy mit keres az élményautók között egy hatékonyságra és tiszta üzemre hangolt ‘konnektoros’ hibrid, de a múlt héten megjelent Autó Pult Év Autói választás szabályrendszerében külön kitértünk arra, hogy az élményautó nem feltétlenül sportautót jelent, hanem egy különleges élményt. És mint ilyen, az Ioniq tökéletesen megérdemli a dobogót: nagyon kellemes autónak bizonyult tesztünk során, a 105 lóerős 1,6 literes szívó benzinmotorból, a 61 lovas villanymotorból, valamint egy 6-sebességes duplakuplungos automataváltóból álló hajtás igencsak harmonikusan viselkedett, miközben akár 50-60 km-t is képes megtenni a modell egy feltöltéssel. Az Ioniq plug-in hibrid 9,5 millió forinttól vihető haza, ami nem hangzik kevésnek, ám a drága technológiájú plug-in modellek között így is egyedülállóan alacsony ez az ár, a megérdemelt zöld rendszám előnyeiről pedig nem szabad megfeledkezni, főként céges vásárlás esetén…

3. helyezett: Abarth 695 Rivale

Hogy mit keres egy közel 10 éves alapokkal (Fiat 500) rendelkező mérges törpe a 2017-es Év Autói választás dobogósai között? Olvassák el nemrég megjelent tesztcikkünket az mostanság frissült Abarth 595 Competizione modellről, hallgassák meg a Record Monza 2x2 csöves sportkipufogó hangját a videókból, és máris összeáll a kép. A 180 lovas Abarth-nak bár objektíven nézve bőven vannak hiányosságai, élményben nagyon nehéz nála jobbat találni 10 millió forint alatt. És idén mutatkozott be a rendkívül stílusos 695 Rivale verzió, vagyis az 595/695 széria csúcsmodellje, ami stílusban is egyedülálló. Nagyon sok pénz (listaáron) legalább 8,2 millió forint egy ilyen apróságért, de ha tudják, próbálják ki, és ha lehet, minél többet alkudjanak – nem fogják megbánni!

2; Élménydús autók 10 millió forint felett

Az Autó Pult Év Autója: Kia Stinger GT

A Kia számára teljesen új kategóriába lépett az először csak koncepciószinten, később viszont szériában is bemutatott Stinger nevű méretes ötajtós kupéval. A koreaiak a prémiumkategóriába igyekeztek belépni a modellel, és örömmel jelentjük, hogy sikerült nekik! Többek között olyan konkurenseket határoztak meg a gyáriak, mint például a BMW 4-es Gran Coupé, vagy az Audi A5 Sportback, sőt, méretben inkább a BMW 6-os Gran Coupé szintjén van a Stinger, igaz, (anyag)minőségben azért nem hozza kompromisszumok nélkül a prémiumok színvonalát. A modell ára meglehetősen ijesztő, hiszen 12,5 millió forint alatt nincs Stinger, azonban ezért az összegért a Kia már 255 egészséges lóerőt (egy 2-literes, 4-hengeres turbómotorból), valamint csaknem teljes felszereltséget kínál, a konkurensek pedig így konfigurálva sokkal drágábbak, ráadásul a Kia 7 éves garanciája ebben a szegmensben is nagyon vonzó lehet. A kínálat krémje egyértelműen a GT csúcsváltozat, aminek hosszú motorházteteje alatt egy új 3,3 literes, V6-os biturbó benzinmotor dolgozik 370 lóerővel és 510 Nm-rel, 5 másodpercen belüli 0-100 km/h-s sprintidőt és 270 km/h-s végsebességet biztosítva. A hangélmény remek, a futómű nagyon gyors, és egy jó kis 8-sebességes automataváltó koronázza meg a csomagot, ami minden Stingerhez jár. A 17,5 milliós GT-hez Európában (sajnos?) szériában jár az összkerékhajtás, de nagyon bízunk benne, hogy idővel mi is megkapjuk a más piacokon elérhető hátsókerékhajtású, önzáró (sperr)differenciálműves GT-t is, amivel a még élvezetesebb lenne a családbarát Kia sportkocsi.

2. helyezett: Mercedes-Benz E-osztály Cabriolet

A Mercedes-Benz idén bemutatott E-osztály Cabriolet változatát elsősorban nem a klasszikus értelemben vett vezetési élmény miatt imádjuk, hiszen a modell inkább a végtelen eleganciáról és luxusról szól. Ehhez viszont nagyon-nagyon ért a típus: ‘épeszű’ szinten belül (tehát a méregdrága S-osztály Cabrión és a nyitott Rolls-Royce modelleken innen) nem is létezik nála finomabb kabrió. Az utastér kivitelezése, kialakítása fantasztikusan igényes, a szinte végtelenül hosszú extralistáról pedig minden manapság elképzelhető opciót kiválaszthatunk, a képzeletnek csak a pénztárca vastagsága szabhat határt. Ahogy illik, az E-osztály Cabriolet teteje nem kemény, hanem a klasszikus értékekre alapozva vászonból van, az autó helykínálata pedig a hátsó sorban is remek, ráadásul a csomagtartóban is bőven van hely. Hajtáslánctól függetlenül fennséges élményautó a csillagosok büszkesége, már amennyiben az élményt nem a nordschleife-i köridőkben definiáljuk.

3. helyezett: Land Rover New Discover TD6

Pontosan tudjuk, hogy a terepezés is lehet élmény, és ha már terepjárás, nem lehet szó nélkül elmenni az új Land Rover Discovery mellett: a Discovery a világ egyik legjobb szériagyártású terepjárója, ráadásul óriási belterében akár 7 utas számára is teljes értékű helyet kínál a britek büszkesége. A kompromisszummentes terepjárás egyik előfeltétele a Discovery esetében az ún. ‘terepmagassággal’ is rendelkező légrugózás, amivel közel 29 cm-re emelhető a hasmagasság, így a modell szinte nem ismer akadályt, többek között 90 cm mély vízen is képes meghibásodás nélkül átgázolni. A motorpaletta széles, ám mi egyértelműen a 3-literes V6-os dízelt ajánljuk, egyszerűen az a hajtáslánc illik leginkább az autó karakteréhez, ráadásul a TD6 kódjelű V6-oshoz szériában jár a magasra emelhető légrugózás is. Két tesztautó is járt már nálunk, mindkettőt imádtuk. Ja, ne feledjék el megrendelni az ‘Activity key’ nevű opciót: a vízálló karkötő járműkulcsként funkcionál, így nyugodtan strandolhatunk, nem jelent többé gondot a kulcs elrejtése. Az év legjobb extrája!

3; Sportautók

Az Autó Pult Év Autói: Porsche 911 GT2 RS és 911 Carrera T

A Porsche idén is nagyon keményen ‘odatette’ magát: a 911-es legújabb sportváltozata, a GT2 RS névre keresztelt csúcsragadozó kétségtelenül a világ egyik leggyorsabb, legélesebb szériagyártású sportautója. A 3,8 literes biturbós boxermotorból nem kevesebb, mint 700 lóerőt sajtoltak ki a mérnökök, amihez úgynevezett vízbefecskendezés (hűtés funkciót tölt be) is segíti a motort. A hátsókerékhajtású rakéta minden porcikája csúcstechnológiát képvisel, ráadásul úgy képes a GT2 RS vérbeli versenyautókra jellemző versenypályás köridőket produkálni, hogy közben közúton is gond nélkül forgalomba helyezhető, azonban közútra egyszerűen irreálisan ‘sok’ az autó, olyan, mintha verébre lőnénk sörétessel.

Viszont épp itt jön képbe a Porsche másik idei újdonsága, a 911 Carrera T, ami a legendás ősmodellt felidézve az utcai sportautózás örömét hivatott maximálisan biztosítani. A tervezők számos könnyítéssel és élményt fokozó változtatással érték el, hogy minden Carreránál nagyobb élmény a ’T’ terelgetése közúton, annak ellenére, hogy a motortérben a leggyengébb Carrera 370 lóerős 3-literes hathengeres boxermotorja dolgozik. Higgyék el, bőven elég ez a 370 lóerő, ráadásul Porsche 911 szinten a Carrera T ára is kedvező.

2. helyezett: Audi R8 RWS V10

Ha tehetik, addig vegyék meg villámgyorsan, ameddig van, hiszen egy letűnőfélben lévő műfaj egyik utolsó képviselője a 2017-ben bemutatott Audi R8 RWS kivitel: a hárombetűs utónév jelentése leegyszerűsítve hátsókerékhajtás, ami egyben azt jelenti, hogy az R8 RWS tulajdonosai a legjobb, legélvezetesebb Lamborghinit (Huracánt) tudhatják magukénak, hiszen végre hátsókerékhajtással is elérhetővé vált a modell. Az egész ‘csomag’ sava-borsát persze a jó öreg, egekig forgó, Győrben gyártott 5,2 literes V10-es, 540 lóerős szívó benzinmotor jelenti, ami a hírek szerint rövidesen leköszön. Nem mellesleg az R8 RWS modell alapáron 10 millió (!) forinttal olcsóbb az élményben sokkal kevesebbet adó összkerekes kivitelnél, így már 46,5 millió forinttól elérhető. Rengeteg pénz, de higgyék el, ha vigyáznak rá, (sokkal) kevesebbet nem igazán fog érni a típus, főleg, ha az Audi a pletykáknak megfelelően kivezeti az R8-at a palettáról...

3. helyezett: Honda Civic Type R

Talán kissé furcsa lehet, hogy miért került be egy fronthajtású sportkompakt az általában 500 lóerős fenevadakból álló ‘nyitott’ sportautó kategóriában, de úgy gondoljuk, hogy néha nem árt kicsit a realitás talaján maradni, főleg, hogy az új Honda Civic Type R-nél senki más nem kínál egységnyi pénzért gyorsabb köridőket, pontosabb irányíthatóságot, jobb versenypályás használhatóságot, ráadásul mindezeken felül az ötajtós Type R családi autóként is használható, tökéletesen megállja a helyét a hétköznapokban, olyannyira, hogy foga fehérjét csak akkor mutatja ki igazán, ha elkezdjük keményen taposni a gázpedált. Ilyenkor előtérbe kerül a lézerpontos kormányzás, a szupergyors futómű, a remek fékrendszer, az álomszerű 6-sebességes kézi váltó, valamint a 320 lóerős 2-literes, négyhengeres turbómotor kellemes karaktere, amelyek segítségével sokkal keményebb(nek hitt) sportautókat is megizzaszthatunk egy versenypályán. Persze fronthajtással az élmény nem felülmúlhatatlan, de a tapadást már szériában fokozza az önzáró differenciálmű – a 10 milliós kategóriában (indulóár 11,5 millió ft) senki nem ad többet.

4; Családi autók 6 millió forint alatt

Az Autó Pult Év Autója: Opel Grandland X 1.2 Turbo

Jó hírünk van: az Opel francia szívvel-lélekkel, illetve alapokkal is jó autó maradt, amire kiváló példát statuál a Grandland X. A szerencsére kívül-belül egyértelműen Opel-stílusjegyekkel megáldott, emelt modell nagyon ügyesen lovagolja meg a manapság oly divatos SUV/crossover irányvonalat, így az elérhető családi autók kategóriájában abszolút megérdemelt az elsősége. Immár két változatban is járt szerkesztőségünknél az autó (benzin- és dízelmotorral), és mindkét verzióban nagyon szerettük: könnyű be-/kiszállni, elöl-hátul tágas az utastere, valamint a csomagtere, ügyes az elrendezése, csendes, jó a futóműve, és alacsony tömege miatt gyengébb motorokkal is hatékony, illetve virgonc. A 6 millió forintos ‘kategórialimit’ miatt kizárólag az (akciósan) 5,75 millió forinttól kínált 1,2 literes, 3-hengeres, Peugeot-féle 130 lóerős (230 Nm) turbómotorral jöhet számításba a modell, ám nagyon meglepő, hogy a picike erőforrás milyen jól illik a nagy Grandland X-hez. Különben az 1,6 literes, 120 lóerős (szintén PSA) dízel 500 ezer forintos felára is épeszű, akárcsak a 350 ezer forintba kerülő automataváltó és az extraárazás, így már egészen ‘normális’ összegből összeállíthatunk egy kiváló, divatos Grandland X-et. Ilyennek kell lennie egy tökéletes családi autónak. Összkerékhajtás különben nem kérhető a Grandlandhoz.

2. helyezett: Seat Arona 1.0 TSI 95

Az Opel Grandland X-hez hasonlóan a frissen debütált Seat Arona is a crossover-hullámot igyekszik meglovagolni, csak éppenséggel egy méretkategóriával lejjebb, a – hazánkban – a Suzuki Vitara által uralt szegmensben: az Arona az új Ibizára épül, ám kicsit hosszabb (közel 4,2 méteres) és pufókabb nála, így meglepően tágas utas- és csomagtérrel (400 liter) büszkélkedhet. A motortérben a Volkswagen-konszern jól ismert erőforrásait találjuk. De ami a legjobb, hogy az Arona esetében nem csupán maga a termék, valamint a formaterv kiváló és menő, hanem az ár/érték arány is nagyon rendben van: a modell a meglepően virgonc és takarékos 1-literes, 95 lóerős 3-hengeres turbós benzinmotorral, 5-fokozatú manuális váltóval és fronthajtással már 4 millió forinttól elérhető (USB-s, Bluetooth-os hifivel és klímával), plusz 2-300 ezer forintból pedig minden lényeges extrát megkaphatunk, ennyi pénzért pedig az Arona bombavétel: ha mindenki Vitarával jár, akkor járjunk Aronával!

3. helyezett: Suzuki Swift 1.2 Dualjet GL+

A Swiftet nem lehet megunni, a 2017-ben piacra került aktuális generáció jobb, mint valaha. Klasszikus értelemben vett családi autónak nem ideális, hiszen csomagtartója csak 265 literes (bár a nagyobb kirándulások során egy tetőbox segíthet ebben), cserébe viszont az új Swift utastere négy felnőtt számára egészen kényelmes. Az autó kis mérete és fordulékonysága révén városban verhetetlen, a súlycsökkentésnek hála alig 9 mázsát nyom, ráadásul ügyes a futóműve, így remekül vezethető, és nem kellenek nagy motorok a mozgatásához. Már az 1,24 literes, 90 lovas szívó benzinessel is dinamikus és nagyon takarékos a Swift (vegyesben 5 literből is eljárhatunk), az 1-literes, 3-hengeres 112 lóerős turbóval pedig egyenesen repül. Dízel nincs, és nincs is rá szükség. A slusszpoén, hogy az új modell Japánban készül, és ennek ellenére szuper az ára: akciósan 3,4 millió forintért már a remekül felszerelt GL+ szint is a mienk lehet.

5; Családi autók 6 millió forint felett

Az Autó Pult Év autója: BMW 6-os Gran Turismo

Nem igazán sikerült a piac legkedvezőbb árfekvésű modelljét győztesnek választanunk a családi autók nyitott (ár)kategóriájában, hiszen a nyertes indulóára 'potom' 18,7 millió forint, azonban a vadonatúj BMW 6-os Gran Turismo mindenképp megérdemli az elismerést. Elődjével, az 5-ös GT-vel kicsit kegyetlen volt a sors, pontosabban a formatervezők keze, hiszen finoman fogalmazva sem volt egy szépség a 7-es alapjaira helyezett drabális bajor, cserébe viszont kiváló utazóautó volt. Az új 6-os GT még kiválóbb utazóautó lett, hihetetlenül szellős hátsó sorral, óriási csomagtartóval, valamint praktikus ötajtós kialakítással, ráadásul a modell immár egészen csinos, 'kacsafarkával' és szép lámpáival főként hátulról mutat jól. A 6-os Gran Turismo továbbra is a(z aktuális) 7-es sorozat padlólemezére épül, viszont árban sokkal közelebb áll az 5-öshöz, így nagyon jó választás lehet mindazok számára, akiknek nem jelent olyan nagy problémát 20-25 millió forint kifizetése egy fantasztikusan jó négykerekűért.

A hazánkban a 6-os GT-vel együtt bemutatott, szintén vadonatúj X3-as is esélyesként pályázott a legjobb családi autó címre, és nagyon közel állt a győzelemhez; végül a különlegesebb 6-ost választottuk győztesnek, de az új X3 is egy nagyon erős, hibamentes mindenes.

2. helyezett: Volkswagen Arteon

Variációk egy témára: a győztes BMW-hez hasonlóan a Volkswagen Arteon is egy kupés tetővonallal megáldott méretes ötajtós modell, ami ráadásul piszok jól néz ki. Alapjait a Passat biztosítja, azonban a testvérmodell nyújtott padlólemezére épül az Arteon, így még a Passatnál is tágasabb, ráadásul hiába a divatos lejtős tetővonal, a hátsó fejtér nem is olyan rossz, a csomagtartó pedig óriási, 563 literes. Az Arteon tehát egy kiváló Passat sokkal-sokkal dögösebb ruhába öltöztetve, minden irányból lenyűgöző a megjelenése. A közel 10 millió forintos induló listaár elsőre nem tűnik kevésnek (és nem is az), viszont érdemes alaposabban megvizsgálni az árazást, az Arteon alapfelszereltsége ugyanis nagyon bőséges, olyannyira, hogy egy hasonlóan motorizált Passat hasonlóan 'felpuccolva' drágábbra jön ki. A minden szempontból kiváló 150 lóerős 2-literes dízelmotorral 10 millió forint alatt megkaphatjuk a szépséget, ami ennyiért igencsak jó vételnek számít. Merjünk hát stílusosak lenni és a klasszikus 'business-limuzinok' helyett valami különlegesebbet választani! 

3. helyezett: Volvo XC60

A második generációs, vadonatúj Volvo XC60 esetében nincs új a nap alatt, hiszen a modell a svédeknek az új XC90-nel indított irányzatát követi, a megszokott formákat és technológiákat használva, azonban pontosan azért annyira kiváló az XC60, mert mindent megkapott, amit a drágább és sokaknak felesleges nagy XC90, csak kisebb és még csinosabb csomagolásban. A biztonság tekintetében a modell nem ismer kompromisszumot, utas- és csomagterének mérete pedig bőven elég egy négytagú családnak, igaz, a plusz két ülésről ez esetben le kell mondanunk, az opcionális 7 üléses kialakítás az XC90 kiváltsága maradt. Az XC60 összességében kívül-belül nagyon csinos, menő, biztonságos, csendes, kényelmes, ráadásul modern, hatékony hajtásláncokkal érkezik. Akik megfelelően vastag pénztárcával rendelkeznek, akár a szuper T8 nevű, 407 lóerős konnektoros hibrid hajtáslánccal is megvásárolhatják az újdonságot – ez esetben a zöld rendszám széria.

6; Az év vétele

Az Autó Pult Év vétele: Jaguar XE 2.0T Aut.

Hogy micsoda?!?! Vajon teljesen megbolondultunk, hogy egy Jaguar lett az év vétele? Nem, nem estünk teljesen a fejünkre, azonban a Jaguar olyan ajánlattal állt elő az XE sportszedán esetében, aminek nehéz ellenállni: Magyarországon 8 millió forinttól kínálja a márka a 200 lóerős (320 Nm) benzinmotorral és szériában 8-sebességes automataváltóval szerelt hátsókerékhajtású modellt, plusz 850 ezer forint ellenében ráadásul egy akciós átfogó felszereltségi csomagot is kérhetünk, amivel immár a Jaguar márkanevéhez méltó, messze nem fapados autót kaphatunk. Ráadásul a legjobb az egészben, hogy a motorháztető alatt a márka idén bemutatott, friss fejlesztésű 2-literes, 4-hengeres Ingenium benzines turbómotorját találjuk, ami nem csak izmos, de hatékony és modern is. Senki más nem kínál prémium köntösben 200 lóerőt és egy kiváló automataváltót 8 millió forintért, úgyhogy az elsőség mindenképp megérdemelt!   

2. helyezett: Suzuki Swift 1.2 DualJet GL+

Az új Suzuki Swiftről nem kívánunk még egyszer hosszasan írni, a japánok immár valóban japán (hiszen Japánból érkezik az új generáció) városi kisautója ugyanis már az első felvonásban is sikeresen szerepelt, az elérhető családi autók között. A lényeg, hogy a könnyű Swift belül tágas – igaz, a csomagtartója családi használathoz kicsi –, az 1,24 literes, 90 lóerős szívó alapmotorral is vidám és szupertakarékos, városban fürge, biztonságos, ráadásul jó vezetni. És ami a legjobb: japán gyártás és drága import ide vagy oda, akciósan 3,4 millió forintért már megkaphatjuk a második, GL+ nevű felszereltségi szintet, ami minden lényeges tételt magában foglal. Ennyi pénzért nagyon jó vétel az új Swift!

3. helyezett: Volkswagen Golf GTI

Vélhetően a képzeletbeli dobogó 3. fokán is sokan meglepődnek, hiszen nem egy átlagos modell a Volkswagen Golf GTI, ami idén frissült. Miként lehetséges, hogy a híresen drága Golf bekerült a legjobb vételek közé? Egyszerű: mi sem tudjuk, hogy miért, vagy hogyan, de a GTI-nek igencsak jó ára van: listaáron 8,2 millió, akciósan pedig 7,7 millió forinttól indul az ötajtós sportkompakt igen magas szériafelszereltséggel, ami a típus kvalitásainak ismeretében bombaárnak tekinthető, hiszen a piac legharmonikusabb sportos ferdehátújáról beszélhetünk, ami úgy biztosít magas szintű vezetési élményt, hogy hétköznapi használhatósága is remek, futóműve nem túl kemény, helykínálata szuper, minőségben pedig eléri a kompakt prémiumok színvonalát. És ne feledkezzünk meg a 2-literes turbómotor által kínált (immár) 230 lóerőről és 350 Nm-ről, ami ha akarjuk, garantáltan széles mosolyt csal az arcunkra, visszafogottan hajtva pedig meglepően takarékos tud tud lenni. A GTI a klasszikus kockás üléshuzatokkal és kézi váltóval az igazi - milyen szerencse, hogy mindkettő alapáron jár...

7; High-tech innováció

Az Autó Pult Év Autója: Mercedes-Benz S-osztály

A Mercedes-Benz zászlóshajója mindig is az autóipar aktuális csúcsát képviseli technológiailag, ami ezúttal sincs másképp, így nem lehet meglepő a frissített széria győzelme. Egy eposz sem lenne elég, ha fel szeretnénk sorolni az S-osztály összes különleges innovációját, a luxuscirkáló alapvetően teljes egészében, minden porcikáját tekintve egy high-tech csoda. Az idei frissítést pedig nem szabad alábecsülni, hiszen egyebek mellett a motorpaletta teljesen megújult: megérkeztek a soros hathengeres motorok, valamint új V8-asok csatlakoztak a kínálatba. A paletta csúcsán a Maybach változatok állnak, amelyek a Rolls Royce-okon innen felülmúlhatatlan luxust kínálnak.   

2. helyezett: Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

A Porsche Panamera is egy igazi innovátornak számít, különösképp csúcsváltozatában, az akár 50 km-es tisztán elektromos hatótávra képes, konnektoros hibrid Turbo S E-Hybrid modell ugyanis úgy tud nagyon hatékony lenni, hogy közben a világ egyik leggyorsabb családi autójáról beszélhetünk, ami a legkeményebb szuperautókkal is képes felvenni a kesztyűt. Hogy is ne lenne képes, amikor a villanymotor és a 4-literes V8-as turbós benzines párosa együttesen 680 (!) lóerő leadására képes? Nekünk már volt szerencsénk kipróbálni a luxus-sportlimuzint, és mondanunk sem kell, a 680 lóerő produktuma nagyon emlékezetes maradt számunkra. A Panamerák csúcs bizony nem gyorsul, hanem egyenesen teret görbít! És nem csak a teljesítmény szempontjából, hanem minden tekintetben csúcstechnikát képvisel.

3. helyezett: Lexus LS

Az új Lexus LS-t először nem akartuk díjazni, hiszen az autó még nem érkezett meg hivatalosan a hazai piacra, azonban mivel már nyáron volt szerencsénk beülni Magyarországon egy példányba, ráadásul immár a nemzetközi menetpróba is megvolt (igaz, utóbbihoz nem volt sajnos szerencsénk), így mégis megszavaztuk a Lexus csúcsmodelljének a bizalmat. Úgy látszik, hogy idén a High-tech kategóriát a luxuslimuzinok uralják, ami persze nem véletlen, hiszen a legkomolyabb sportautók mellett rendszerint ezek a modellek a csúcstechnikai innovátorok. A Lexus az új LS széria esetében is kitett magáért, számtalan újdonsággal álltak elő a japánok. A legfontosabb a V8-as motorok kivezetése, amelyek helyét mind a hibrid, mind pedig a 'sima' benzines változatban V6-osok vették át, utóbbi esetben két turbófeltöltővel 'megspékelve'. És bár lótszólag nem annyira fontos ebben a kategóriában a jó árazás, valójában higgyék el, az, márpedig ár/érték arányban az LS-nek vélhetően nem lesz párja a prémium csúcsmodellek között, az árakat a felszereltséggel és a teljesítménnyel súlyozva. Érdekes különben, hogy nincs többé 'normál' hosszúságú LS, így csak az 5,2 méternél is nyúlánkabb hosszú verzió kerül piacra.

8; Zöld-innováció

Az Autó Pult Év Autója: Hyundai Ioniq Plug-in

Nicsak, egy újabb ismerős modell az első részből: a Hyundai Ioniq Plug-in győzelmét illetően teljes volt az egyetértés a szerkesztőség tagjai között. Ha azt kérdezik, hogy egy tisztán elektromos modell helyett miért választottunk egy szennyezőbb konnektoros hibridet az év zöld autójának, akkor megmagyarázzuk: a legtöbb ember számára még mindig nem jelentenek teljesen élhető alternatívát a korlátozott hatótávú (főleg hidegben) villanyos modellek, így azok inkább csak második autónak tökéletesek, ellentétben a Hyundai büszkeségével, ami ugyan csak maximum 50-60 km-e képes elektromosan megtenni, cserébe viszont egy teljes értékű autó, amivel bárhova útnak indulhatunk, nem kell félnünk a lemerüléstől. A zöld rendszám és a csúcstechnika előnyeit már 10 millió forint alatt megkaphatjuk, ráadásul az Ioniq tágas, minőségi, és az autót jó vezetni. Le a kalappal a Hyundai előtt, nagyon jó munkát végeztek a tervezők.

2. helyezett: új Nissan Leaf

A Nissan Leaf egyszerűen megkerülhetetlen, ha az elektromos autók szóba kerülnek, hiszen a japánok büszkesége volt az egyik első nagy sorozatban gyártott globális villanyos típus, a Nissan pedig a komoly eladásoknak és a hosszú éveknek köszönhetően rengeteg tapasztalatot gyűjtött az elektromos autózásról. Ezt használták fel a tervezők a második generációs Leaf megalkotásakor, így nem csoda, hogy szuperül sikerült a 4,5 méter hosszú újdonság, ami már hazánkban is elérhető, állami támogatással 8,5 millió forinttól. Az új széria egy 40 kWh kapacitású akkumulátort és egy jóval erősebb, 150 lóerős (320 Nm) villanymotort kapott – előbbi révén közel 380 km-es hatótávolsággal rendelkezik papíron, utóbbi pedig kiváló menetteljesítményeket, például 8 másodperces 0-100 km/h-s gyorsulást biztosít, így élményszámba megy a csinos, modern és tágas Leaf vezetése. Már alig várjuk, hogy az első tesztautó megérkezzen hozzánk!

3. helyezett: Suzuki Swift

Ígérjük, nem fog többet szerepelni a Swift, de a zöld kategóriában is teljesen megérdemelt a modell dobogós helyezése, hiszen az új Swift tökéletes bizonyíték arra, hogy a benzinmotorok még mindig mennyire kompetens hajtást biztosítanak. Nincs szükség nagy csodára, csak egy könnyű karosszériára és egy hatékony, jól összehangolt technikára: legyen szó akár a belépő 1,24 literes, 90 lóerős szívó benzinesről, akár a picike 3-hengeres 1-literes, 112 lóerős turbóról (amellyel egyenesen repül a Swift), a fogyasztás minden esetben nagyon kedvező, 5 liter körüli, így nem meglepő, hogy nincs is a kínálatban dízelmotor: semmi szükség rá. Külön említést érdemel a drága, jól felszerelt GLX szinthez járó SVHS nevű 'mild hibrid' technika, ami néhány decivel még takarékosabbá varázsolja a kisautót, bár a boldogsághoz nincs feltétlenül szükség a villanyos hókuszpókuszra, a kis Suzuki már alapszinten is egészen zöld – és pénztárcabarát, hiszen olcsó, megbízható technikával spórol.

9; Modellpaletta

Az Autó Pult győztese: PSA (Peugeot-Citroen-DS-Opel)

Hogy miért a PSA-t választottuk az év márkájának, pontosabban az év konszernének? Valószínűleg kitalálják: hogy is ne érdemelnék meg a képzeletbeli pódiumot a franciák, amikor idén felvásároltak egy autóipari óriást – az Opelt. Fantasztikusan bátor húzás volt a PSA részéről, hogy a remek autókat gyártó, de folyamatosan veszteséges villámos márkát meg merte vásárolni, de reméljük a legjobbakat, és nagyon drukkolunk nekik, hogy minél előbb nyereségessé tudják varázsolni a szimpatikus Opelt. Az első PSA-alapú Opel modellek különben kiválóak, így a kezdőlökés jónak tűnik, várjuk hát a folytatást.

2. helyezett: Hyundai / Kia

Ismét egy konszern kerül középpontba egy márka helyett, ám annak ellenére, hogy a Kia és a Hyundai eltérő utakon jár, pontosan tudjuk, hogy egy gazdához tartozó ikertestvérekről beszélhetünk, akik megosztott alapokkal illetve technikával gazdálkodnak. Az elismerés pedig ezúttal nem a Kiák és a Hyundai-ok híres megbízhatósága, vagy kiváló garanciális feltételei miatt jár, hanem a konszern bátorságáért és fejlesztéseiért: a Hyundai az Ioniq-hármassal ('sima' hibrid, konnektoros hibrid és tisztán elektromos verzió) nagyot alkotott, simán megszorongatva a Toyota Priust, a Kia pedig prémiumra váltott és piacra dobta az élvezetes Stingert, akár 370 lőerős turbómotorral. Mindeközben persze a húzómodellekről sem feledkeztek meg a koreaiak, szép sorban az összes modellsorozatukat frissítik, vagy frissítették, a Stonic/Kona vonalon pedig a kis crossoverek gyors keresletnövekedésének is igyekeznek eleget tenni. A Kia és a Hyundai tehát nem az újdonságok számával, hanem a tudatos, ügyes terjeszkedéssel vívta ki elismerésünket.

3. helyezett: Audi, BMW, JLR, Mercedes-Benz, Volvo

Mi ez esetben egyszerűen képtelenek voltunk dönteni, úgyhogy személyes preferenciáik, kedvük, vagy szívük szerint tegyék meg helyettünk Önök. Talán lerágott csontnak tűnhet, hogy mindig a prémium gyártók uralják az év márkái (modellpaletta) fejezetet, de nem tudunk mit tenni, minden évben az a helyzet, hogy ha megszámoljuk az újdonságokat, akkor bizony messze a prémium márkák viszik piacra a legtöbb újdonságot. Persze az igazságosság érdekében érdemes minden márkát a maga szintjén, lehetőségeit figyelembe véve kezelni, hiszen egy JLR (Jaguar Land Rover), vagy a Volvo nyilván nem hozhat annyi újat abszolút értelemben, mint mondjuk Volkswagen konszern, de magához képest érdemes megnézni, hogy mennyi mindent kaptunk tavaly (is) mind a Volvótól, mind pedig a JLR-től. Az Audi, a BMW és a Mercedes-Benz pedig szokásukhoz híven csak úgy durrogtatták az újdonságokat és a premiereket, szinte nem telt el nap az évben a német prémiumtrióval kapcsolatos hírek nélkül.

A kilenc kategória legjobbjainak kihirdetésével mi ígéretünknek, illetve szokásunknak megfelelően megtettük a tőlünk telhetőt, most pedig Önökön a sor! Véleményezzenek, a jobb oldali 'boxban' szavazzanak, és ne feledjék: a legnagyobb díj, vagyis Olvasóink elismerése még várat magára: válasszák hát meg a győztesek győztesét, vagyis a 2017-es Autó Pult Év Autói díjkiosztó közönség-kedvencét!




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark